William Marrion Branham
Esitys seitsemästä seurakuntajaksosta
Luku 6: Tyatiran seurakuntajakso
Ilmestyskirja 2:18-29
Ja Tyatiran seurakunnan enkelille kirjoita: ’Näin sanoo Jumalan Poika, jolla on silmät niinkuin tulen liekki ja jonka jalat ovat niinkuin kiiltävä vaski:
Minä tiedän sinun tekosi ja rakkautesi ja uskosi ja palveluksesi ja kärsivällisyytesi ja että sinun viimeiset tekosi ovat useammat kuin ensimmäiset.
Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.
Ja minä olen antanut hänelle aikaa parannuksen tekoon, mutta hän ei tahdo parannusta tehdä eikä luopua haureudestaan.
Katso, minä syöksen hänet tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa;
ja hänen lapsensa minä tappamalla tapan, ja kaikki seurakunnat saavat tuntea, että minä olen se, joka tutkin munaskuut ja sydämet; ja minä annan teille kullekin tekojenne mukaan.
Mutta teille muille Tyatirassa oleville, kaikille, joilla ei ole tätä oppia, teille, jotka ette ole tulleet tuntemaan, niinkuin ne sanovat, saatanan syvyyksiä, minä sanon: en minä pane teidän päällenne muuta kuormaa;
pitäkää vain, mitä teillä on, siihen asti kuin minä tulen.
Ja joka voittaa ja loppuun asti ottaa minun teoistani vaarin, sille minä annan vallan hallita pakanoita,
ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, niinkuin saviastiat heidät särjetään – niinkuin minäkin sen vallan Isältäni sain –
ja minä annan hänelle kointähden.
Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.’
TYATIRA
Historiallisesti Tyatira oli kaikkein vähäpätöisin kaupunki kaikista Ilmestyskirjan seitsemästä kaupungista. Se sijaitsi Mysian ja Ionian rajoilla. Se oli monien jokien ympäröimä, mutta ne olivat täynnä iilimatoja. Sen huomattavin piirre oli, että se tuli taloudellisesti hyvin toimeen savenvalajien, nahkurien, kankaankutojien, värjärien, viitantekijöiden, jne. yhdistyneiden ammattikuntien ansiosta. Juuri tästä kaupungista oli purppuranmyyjä Lyydia. Hän oli Paavalin ensimmäinen eurooppalainen käännynnäinen.
Syy siihen, että Henki valitsi tämän kaupungin sellaisena, jolla jo oli hengelliset ainekset neljättä seurakuntajaksoa varten, oli sen uskonnon takia. Tyatiran pääuskonto oli Apollo Tyrimnaioksen palvonta, joka oli liitetty keisarin palvonnan kanssa. Apollo oli auringonjumala, ja seuraava voimassa isäänsä Zeukseen nähden. Hänet tunnettiin ’pahan torjujana’; hän hallitsi uskonnollista lakia ja sovitusta (sovituksen välineitä tehden hyvitystä väärintekemisestä tai syyllisyydestä). Platon sanoi hänestä: ”Hän selittää ihmisille temppelien uhrien ja jumalien palvomisien käsitteitä, ja sen lisäksi rituaaleja, jotka ovat yhteydessä kuoleman ja kuoleman jälkeisen elämän kanssa.” Hän välitti tietonsa tulevaisuudesta ja hänen ’isänsä tahdosta’ ihmisiin nähden profeettojen ja oraakkelien kautta. Tyatirassa tämän rituaalin ohjasi naisprofeetta, joka istui kolmijalkaisella tuolilla ja esitti sanomat transsitilassa.
Tämän uskonnon ote oli huomattava. Sen suunnaton voima ei ollut yksinomaan salaperäisyyden maailmassa, vaan se perustui siihen tosiasiaan, ettei kukaan voinut kuulua ammattikuntiin, jotka tarjosivat ihmisille heidän elatuksensa, elleivät he kuuluneet temppeliin, jossa palveltiin Apolloa. Jokainen, joka kieltäytyi liittymästä epäjumalanpalvelusjuhliin ja hillittömiin orgioihin, suljettiin pois näistä ensimmäisen vuosisadan liitoista. Ollakseen osallisena sosiaaliseen ja kaupalliseen elämään, ihmisten täytyi harjoittaa pakanallista epäjumalanpalvelusta.
On mitä huomionarvoisinta, että tuo nimi Tyatira tarkoittaa ”Hallitseva nainen”. Niinpä tätä aikakautta on luonnehdittu hallitsevalla voimalla, voimalla, joka säälittä hyökkää kaikkien kimppuun, valloittaa kaikki ja kontrolloi mielivaltaisesti. Nythän hallitseva naishahmo on suurin kirous maailmassa. Viisain mies, jonka maailma koskaan näki, oli Salomo, ja hän sanoi: ”Minä ryhdyin sydämessäni oppimaan, miettimään ja etsimään viisautta ja tutkistelun tuloksia, tullakseni tuntemaan jumalattomuuden typeryydeksi ja tyhmyyden mielettömyydeksi. Ja minä löysin sen, mikä on KUOLEMAA KATKERAMPI: NAISEN, joka on verkko, jonka sydän on paula ja jonka kädet ovat kahleet. Se, joka on otollinen Jumalan edessä, pelastuu hänestä, mutta SYNNINTEKIJÄ häneen takertuu. Katso, tämän minä olen löytänyt, sanoi saarnaaja, pyrkiessäni asia asialta löytämään tutkistelun tulosta; mitä sieluni on yhäti etsinyt, mutta mitä en ole löytänyt, on tämä: olen löytänyt tuhannesta yhden miehen, mutta koko siitä luvusta en ole löytänyt yhtäkään naista.” Saarn. 7:26-29. Paavali sanoi: ”Minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän VALLITSEE.” Eedenin puutarhasta lähtien nainen on jatkuvasti ja menestyksellisesti yrittänyt ottaa miehen hallintaansa, ja juuri tänä päivänä tämä on naisten maailma Amerikan jumalattaren ollessa alaston nainen. Kuten taivaalta alas lankeava naispuolinen epäjumala (muista hänen käsivartensa olivat rautatangot) luonnehti ensimmäistä tai Efeson aikakautta, niin on hänen voimansa kasvanut kunnes hän on saavuttanut täydellisen vallan, jonka hän on riistänyt rautaisilla toimenpiteillään.
Naista ei ole tarkoitettu omistamaan rautaista määräysvaltaa. Pyhien Kirjoitusten mukaan hänen tulee olla alamainen miehelle. Tämä on käsky hänestä. Nainen, joka todella on nainen, koko naisellisuudessaan tulee omaamaan tämän asenteen olematta kuitenkaan mikään ovimatto. Kukaan todellinen mies ei tee naisesta ovimattoa. Mutta hän tulee haluamaan sitä, että hän olisi vallan alla eikä hallitsisi miestä, sillä mies on perheen pää. Jos hän ei pysy siinä asemassa, johon Jumala on hänet tarkoittanut, on hän mennyt harhaan. Jokainen mies, joka sallii naisen ottaa määräysvallan on myös jättänyt asemansa ja hän on mennyt harhaan. Siksi nainen EI VOI PUKEUTUA VAATTEISIIN, JOTKA KUULUVAT MIEHELLE, TAI LEIKATA HIUKSIANSA. Hänen ei koskaan tule pukeutua vaatteisiin, jotka kuuluvat miehelle, tai leikata hiuksiaan. Jos hän tekee näin, hän tunkeutuu miehen alueelle ottaen määräysvallan ja harhauttaen itsensä. Ja kun nainen valloittaa saarnatuolin, josta on KÄSKETTY, ETTEI HÄN SAA TEHDÄ NIIN, hän osoittaa, mistä hengestä hän on. Olla hallitseva naishahmo on yhtä kuin antikristus ja roomalaiskatolisen kirkon siemen on hänessä, vaikka hän saattaa kieltää tämän erittäin kiivaastikin. Mutta MITÄ SANAAN TULEE, olkoon Jumala totinen ja jokaisen ihmisen sana valhe. Amen.
Menkäämme takaisin alkuun. Alkuperäisessä fyysisessä luomisessa, sellaisena kuin me tunnemme sen tänään, Jumala teki kaiken parittain; uroksen ja naaraan. Oli kaksi kananpoikaa – kukko ja kana. Oli kaksi nautakarjaa, lehmä ja sonni. Ja kaikki tätä linjaa noudattaen. Mutta kun tultiin ihmisen kohdalle, oli vain yksi. He eivät olleet pari. Aadam oli tehty Jumalan kuvaksi. Hän oli Jumalan poika. Jumalan, poikana hän ei voinut tulla kiusatuksi ja langeta. Se olisi ollut mahdotonta. Niinpä Jumala otti miehestä sivutuotteen aiheuttaakseen lankeamisen. Nainen ei koskaan tullut suoraan Jumalan kädestä kuten todellinen Jumalan tuote. Hänet tehtiin miehestä. Ja kun Jumala vaikutti hänen tulemisensa miehestä, oli hän hyvin erilainen kuin muut naaraat, jotka Hän oli luonut. Hänet voitiin vietellä. Mikään muu naaras luomakunnassa ei voi olla moraaliton; mutta inhimilliseen naiseen saattaa koskea melkein milloin tahansa. Ja tuo heikkous hänessä antoi saatanalle mahdollisuuden vietellä hänet käärmeen muodossa, ja se on saattanut naisen hyvin erikoiseen asemaan Jumalan ja Hänen Sanansa edessä. Hän on toisaalta kaiken alhaisen, likaisen ja inhottavien, ja toisaalta kaikkien puhtaiden ja kauniiden asioiden esikuva, ja Pyhän Hengen ja Jumalan siunauksien astiana. Toisaalta häntä kutsutaan portoksi, joka on juopunut haureutensa viinistä. Toisaalta häntä kutsutaan Kristuksen morsiameksi. Toisaalta häntä kutsutaan Babylonin salaisuudeksi, kauhistus Jumalan edessä; ja toisaalta häntä kutsutaan Uudeksi Jerusalemiksi, meidän äidiksemme. Toisaalta hän on niin huono ja paha ja säädytön, niin että hänet lopulta heitetään tuliseen järveen, joka on ainoa sopiva paikka hänelle; ja toisaalta hänet, kohotetaan taivaaseen, missä hän jakaa Jumalan valtaistuimen ainoana kuningattarelle sopivana paikkana.
Ja tässä Tyatiran seurakuntajaksossa hän on HALLITSEVA NAINEN. Hän on Babylonin salaisuus. Hän on suuri portto. Hän on Iisebel, väärä naisprofeetta. MIKSI? Koska todellinen nainen on alamainen Jumalalle. Kristus on hänen päänsä. Hänellä ei ole mitään muuta kuin Hänen Sanansa, ei muita ajatuksia kuin Hänen, ei muuta kuin Hänen johtonsa. Mutta entä tämä (kirkko) seurakunta? Se on heittänyt Sanan ulos, hävittänyt pyhät Kirjoitukset. Se on tappanut ne, jotka saarnaavat totuutta. Se on ottanut valtaansa kuninkaat, ruhtinaat ja kansakunnat – valvoo armeijoita ja väittää olevansa Kristuksen todellinen ruumis ja paaviensa olevan Kristuksen sijaisia. Hän on täysin paholaisen viettelemä, kunnes hänestä vuorostaan on tullut toisten viettelijä. Hän on Saatanan morsian ja on tuottanut hänen äpärälapsi-uskontonsa.
Kautta koko pimeän ajan hän on hallinnut. Yli yhdeksänsataa vuotta hän on raivonnut ja tuhonnut. Hän tappoi taiteet, hävitti luonnontieteen, eikä tuottanut muuta kuin kuolemaa, kunnes Totuuden valo oli mennyt melkein täysin ja vain mitä vähäisin valonpilkahdus jäi jäljelle. Öljy ja viini olivat melkein lakanneet vuotamasta; mutta vaikka hän hallitsi maailman kuningaskuntia ja vaati, että kaikkien tulisi olla kansalaisuussuhteessa hänen kanssaan, oli kuitenkin pieni ryhmä, joka kuului Jumalalle ja heidän kansalaisuutensa oli taivaassa, ja heitä hän ei voinut tuhota. Jumala säilytti pienen laumansa; heitä ei voitu tuhota. Tämä Rooman kirkko oli yhtä pakanallinen ja paha niinkuin kuningatar Atalia, joka yritti tuhota koko kuninkaallisen siemenen ja melkein onnistuikin siinä Mutta JUMALA SÄILYTTI YHDEN, ja hänestä tuli lisää uskollisia. Niinpä Jumala säilytti pienen lauman tuona pitkänä pimeänä yönä ja heidän totuutensa pohjalta nousi lopulta Luther.
Jokainen, joka tietää edes jotain roomalaiskatolisesta kirkosta ja sen jumalanpalvelusmuodosta, voi kertoa, miksi Henki valitsi tämän Tyatiran kaupungin edustamaan pimeän ajan seurakuntaa. Siinä se on, aivan teidän silmienne edessä.
SEURAKUNTAJAKSO
Tyatiran seurakuntajakso kesti kaikkein kauimmin, noin 900 vuotta, vuodesta 606 vuoteen 1520.
SANANSAATTAJA
Kirkko oli ollut kauan jakautuneena kahteen ryhmään, läntiseen ja itäiseen. Aina silloin tällöin uudistaja heräsi toisessa tai molemmissa suunnissa ja johti joksikin aikaa jonkun kirkon osan syvempään yhteyteen Jumalan kanssa. Sellainen mies lännessä oli Franciscus Assisialainen. Rooman hierarkia lopulta tukahdutti hänen toimintansa, joka oli ollut jonkin aikaa todella menestyksellistä. Lyonin Peter Waldosta, kauppiaasta, joka luopui maallisesta elämästään, tuli erittäin aktiivinen Herran palvelemisessa ja hän veti monia Hänen luokseen; mutta paavi lannisti hänen työnsä ja julisti hänet pannaan .Lännen eikä idän ryhmien keskuudessa ei ollut miestä, joka ehkä olisi voinut olla sanansaattaja tälle ajalle, kun asiaa tutkitaan Kirjoitusten valossa. Kuitenkin Britannian saarilla oli kaksi miestä, joiden palvelustehtävä Sanassa ja teot voisivat kestää totuuden testin. He olivat Patrick ja Columba. Columballe lankesi sanansaattajan osa.
Vaikka sanansaattaja Tyatiran seurakuntajaksolle oli Columba, haluan viipyä hetkisen Patrickin elämässä esimerkkinä meille ja myöskin osoittaakseni valheeksi Rooman väitteen, että Patrick olisi kuulunut heihin sen enempää kuin Jean de’Arc. Patrick syntyi Martinin sisarelle pienessä Bonavernin kaupungissa Clyde-joen rannalla. Eräänä päivänä, kun hän oli leikkimässä rannalla kahden sisarensa kanssa, laskivat merirosvot maihin ja kidnappasivat kaikki kolme. Minne sisaret joutuivat, sitä ei kukaan tiedä, mutta Patrick (hänen nimensä oli Succat) myytiin eräälle päällikölle Pohjois-Irlantiin. Hänen tehtävänsä oli paimentaa sikoja. Tehdäkseen tätä hän valmensi koiria. Hänen koiransa olivat niin hyvin opetettuja, että monet ihmiset tulivat läheltä ja kaukaa ostamaan niitä. Yksinäisyydessään hän kääntyi Jumalan puoleen ja pelastui. Sitten hänelle tuli polttava halu paeta ja palata kotiin vanhempiensa luokse. Hän teki suunnitelman, jossa hänen kykynsä valmentajana oli suureksi hyödyksi. Hän opetti koirat makaamaan päällänsä ja peittämään hänen ruumiinsa huolellisesti, ja olemaan liikkumatta ilman käskyä. Niinpä eräänä päivänä, kun hänen omistajansa myi useita koiria, Patrick käski koirien, paitsi johtajakoiran, mennä veneeseen. Lauman johtaja, jolle hän sitten antoi salaisen merkin, juoksi pois ja kieltäytyi tulemasta kannelle. Sillä aikaa kun isäntä ja ostaja yrittivät saada koiraa kiinni, Patrick meni veneeseen ja antoi koirille merkin peittää hänet. Sitten hän sai lauman johtajan vihellyksellä tulemaan veneeseen ja päällimmäiseksi hänen päällensä. Koska Patrickia ei näkynyt missään, nosti ostaja purjeet ja lähti merelle. Varmistuttuaan siitä, että kapteeni oli liian kaukana merellä kääntyäkseen takaisin, Patrick antoi toisen merkin koirille, joka sai ne pitämään meteliä. Sitten hän tuli esiin ja sanoi kapteenille, että jos tämä ei veisi häntä kotinsa rannalle, hän käskisi koirien jatkaa meteliä, ja hän ottaisi laivan haltuunsa. Kapteeni oli kuitenkin kristitty, ja kun hän kuuli pojan kertomuksen, hän ilomielin vei hänet hänen kotirantaansa. Siellä Patrick meni raamattukouluun ja palasi Irlantiin, missä hän Sanan ja Jumalan voiman kautta monilla merkeillä ja ihmeillä voitti tuhansia Herralle. Hän ei koskaan mennyt Roomaan, eikä häntä myöskään koskaan määräilty Roomasta. Totuus asiasta on se, että kun Rooma lopulta saavutti jalansijaa saarella, ja kun he näkivät, että aika oli otollinen, he surmasivat yli 100 000 kristittyä, jotka olivat vuosien mittaan kasvaneet siitä alkuperäisestä ryhmästä, joka oli tullut Herran luokse Patrickin aikana.
Noin kuusikymmentä vuotta Patrickin kuoleman jälkeen Columba syntyi County Donegalissa, Pohjois-Irlannissa, Ferguksen kuninkaalliseen perheeseen. Hänestä tuli loistavaälyinen, pyhittynyt oppinut muistaen ulkoa suurimman osan Kirjoituksista. Jumala kutsui häntä korvinkuultavalla äänellä lähetyssaarnaajaksi. Kun hän oli kuullut Jumalan äänen, ei mikään voinut pysäyttää häntä, ja hänen yliluonnollinen palvelustehtävänsä on saanut monet historioitsijat asettamaan hänet seuraavaksi apostolien jälkeen. Niin suuri oli hänen palvelustehtävänsä, jota yliluonnolliset merkit seurasivat, että jotkut (erityisesti Roomassa) ovat ajatelleet kertomusten olevan liioiteltuja.
Eräällä lähetysmatkallaan, kun hän saapui erääseen muurien ympäröimään kaupunkiin, hän huomasi, että portit oli suljettu häneltä. Hän kohotti äänensä rukoukseen, että Jumala tarttuisi asiaan ja sallisi hänelle pääsyn ihmisten luokse voidakseen saarnata heille. Mutta kun hän rukoili, alkoivat taikurit ahdistaa häntä kovalla metelillä. Sitten hän alkoi laulaa psalmia. Kun hän lauloi, Jumala lisäsi niin hänen äänensä vahvuutta, että hän hukutti pakanoiden huudot. Yhtäkkiä portit lennähtivät auki itsestään. Hän astui sisään ja saarnasi evankeliumia voittaen monia Herralle.
Eräässä toisessa tapauksessa kun hänet oli myös suljettu ulos eräästä kylästä, hänen kääntyessään lähteäkseen, päällikön poika sairastui vakavasti, aivan kuolemansairaaksi. Columbaa etsittiin nopeasti ja kutsuttiin takaisin. Kun hän rukoili uskonrukouksen, parantui poika välittömästi. Silloin kylä avautui evankeliumille.
Puhdas evankeliumi, jota Columba ja hänen toverinsa saarnasivat, levisi yli koko Skotlannin, kääntäen sen Jumalan puoleen. Se meni myös Irlantiin ja Pohjois-Eurooppaan. Hänen evankeliumin levittämiskeinonsa oli sellainen, että luultavasti kaksitoista miestä johtajan alaisina meni uudelle alueelle ja kirjaimellisesti rakensi evankeliumikeskeisen kaupungin. Näiden kahdentoista miehen keskuudessa oli puuseppiä, opettajia, saarnaajia, jne., kaikki hyvin perehtyneitä Sanaan ja pyhään elämään. Tämä pieni yhdyskunta ympäröitiin muurilla. Pian muutkin perheet rakensivat kotinsa tämän aidatun alueen ympärille opiskellen Sanaa ja valmistautuen lähtemään ja palvelemaan Herraa lähetyssaarnaajina, johtajina ja saarnaajina. Miehet olivat vapaat menemään naimisiin, vaikka monet eivät menneetkään, voidakseen paremmin palvella Jumalaa. He pysyivät erossa valtion avusta ja siten pysyttelivät kaukana politiikasta. Sen sijaan, että he koskaan olisivat hyökänneet toisia uskontoja vastaan, he opettivat totuutta, sillä he uskoivat, että totuus oli tarpeeksi vahva ase saattamaan päätökseen sen, mitä Jumalalla oli mielessään heitä varten. He olivat täysin riippumattomia Roomasta.
Columba oli suuren raamattukoulun perustaja Hy’n saarella (poispäin Skotlannin lounaisrannikolta). Kun hän meni sinne, oli saari niin karu ja kallioinen, että se ei voinut tuottaa tarpeeksi ruokaa heille kaikille. Mutta Columba istutti siementä toisella kädellä pitäen samalla toista kättä kohotettuna rukoukseen. Tänään saari on yksi maailman hedelmällisimmistä. Tältä. Raamattukeskeiseltä saarelta lähti mahtavia oppineita varustettuina viisaudella ja Jumalan voimalla.
Kun luin tämän suuren Jumalan palvelijan historian ja siitä ihmeellisestä työstä, jonka hän teki, tuli sydämeni murheelliseksi huomatessani, että paavillinen valta, haluten saada kaikki otteeseensa, tuli ja lopulta turmeli nämä lähetyskentät ja hävitti totuuden, jonka Columba oli opettanut.
TERVEHDYS
Ilm. 2:18: ”Näin sanoo Jumalan Poika, jolla on silmät niinkuin tulen liekki ja jonka jalat ovat niinkuin kiiltävä vaski.”
Jumaluuden ilmestys Tyatiran seurakuntajaksolle on se että Jeesus on Jumalan Poika. Kerran lihansa päivinä Hänet tunnettiin Ihmisen Poikana. Mutta tästä lähtien me emme tunne Häntä enää lihan mukaan. Hän ei enää ole Ihmisen Poika, Suuri Profeetta, jossa kaikki profetiat yhdistyivät. Ainokainen Poika on jälleen Isän helmassa. Nyt me tunnemme Hänet ylösnousemuksen voiman mukaan. Hän on ylösnoussut ja on ottanut itselleen valtavan voimansa ja on kaikkien yläpuolella oman kirkkautensa kiitokseksi. Hänen kunniaansa ei jaeta kenenkään muun kanssa. Johtajuuttansa seurakunnassa Hän ei luovuta kenellekään.
Hän katsoo alas Tyatiran ylle, ja tässä kaupungissa ja tuossa neljännessä ajanjaksossa Hän näkee tuon kunnian, joka kuuluu yksin Hänelle, annettuna toiselle. Hänen silmänsä leimuavat vihan ja tuomion tulesta, kun Hän näkee Apolloa kunnioitettavan Jumalan Poikana, vaikka Hän yksin on Isän Ainokainen Poika. Kuinka kauhea täytyykään Hänen tuomionsa olla Tyatiran seurakuntajakson uskonnon takia, jossa kirkon jäsenet kuin pakanalliset jumalan pojan palvojat (Zeuksen poika Apollo), ylentävät inhimillisen hallitsijan palvonnan kohteeksi, taustanaan valtion voima. Sillä tämä on täsmälleen se, mitä Hän näki. Roomalaiskatolinen kirkko, täysin uppoutuneena epäjumalien palvontaan, perustautuneena aurinkojumalan (Apollon) rituaaleihin oli ylentänyt ihmisen varsinaiseen jumaluuteen (paavi) kirkon ja valtion avioliiton kautta. Sillä Thomas Aquinas ja Alverus Pelagius muodostivat seuraavan lausuman: ”Paavi on niille, jotka katselevat häntä hengellisellä silmällä, ei ihminen, vaan Jumala. Hänen vallallansa ei ole mitään rajoja. Hän voi julistaa oikeaksi mitä hän haluaa ja voi ottaa keneltä tahansa pois heidän oikeutensa, jos hän näkee sen sopivaksi. Tämän maailmanlaajuisen vallan epäileminen johtaa siihen, että ihminen suljetaan pois pelastuksesta. Kirkon suuria vihollisia ovat harhaoppiset, jotka eivät halua olla todellisen kuuliaisuuden ikeen alla.”
”Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus (Jumalan Poika).” 1. Tim. 2:5. Mutta Rooman paavi on muuttanut Sanan. Hän teki siitä: ”…yksi välimies Jumalan ja ihmisen (ei ihmisten) välillä.” Niinpä hän nyt toimii välittäjänä välittäjän ja ihmisten välillä. Mutta ei ole muuta välittäjää kuin Poika. Paavi julistaa, että pelastus tulee Rooman kirkon kautta. Mutta ei ole mitään pelastusta muuta kuin Jumalan Pojan kautta. Ei ihme, että Hänen silmänsä leimuavat tulista tuomiota. Ei ihme, että Hänen jalkansa ovat kuin kiiltävä vaski, kun Hän seisoo valmiina tallaamaan jalkoihinsa pölyyn ja tomuun tämän maailman pahat kuningaskunnat. Kiitos Jumalalle noista vahvoista vaskijaloista. Ne ovat kulkeneet läpi tuomion meidän puolestamme. Ne ovat nyt meidän perustuksemme, sillä se, mitä Hän on hankkinut, on meidän. Me olemme samaistuneina Hänessä, Jeesuksessa, Jumalan Pojassa.
Tällä aikakaudella me näemme muhamettilaisuuden nousun, joka kielsi Jumalan Pojan ja tuomitsi kuolemaan kaikki, jotka kutsuivat itseään kristityiksi.
Tällä aikakaudella myös väärä kirkko uhmasi Kaikkivaltiaan Jumalan ensimmäistä käskyä ja lähti nopeasti rikkomaan toista käskyä, sillä se pani paavinsa Jeesuksen Kristuksen paikalle ja perusti ja vahvisti epäjumalanpalveluksen sellaisessa määrin, että se merkitsi kuolemaa niille, jotka kielsivät ikonien aseman kirkossa. Yksin jo keisarinna Theodoran aikana, vuodesta 842 vuoteen 867 yli 100 000 pyhää surmattiin, koska he eivät pitäneet epäjumalankuvia minkäänlaisessa arvossa.
Varmasti tämän aikakauden täytyy katua tai menettää kaikki. Siinä seisoo kirkkauden Herra, itse Jumala – Hänen Sanansa syrjään heitettynä, Hänen persoonansa hyljättynä. Mutta inhimilliset kädet ja inhimilliset sydämet eivät voi panna häntä viralta. Vaikka he kieltäisivät Hänet, pysyy Hän uskollisena. ”Älä pelkää, sinä piskuinen lauma; sillä teidän Isänne on nähnyt hyväksi antaa teille valtakunnan. Ja kun minä tulen takaisin vaskijaloin ja silmin, jotka ovat kuin tulen liekki, olen minä rankaiseva; tuomio on minun, minä olen maksava takaisin”, sanoo Herra.
KIITOSMAININTA
Ilm. 2:19: ”Minä tiedän sinun tekosi ja rakkautesi ja uskosi ja palveluksesi ja kärsivällisyytesi ja että sinun viimeiset tekosi ovat useammat kuin ensimmäiset.”
Tässä me jälleen huomaamme saman alustavan maininnan: ”Minä tiedän sinun tekosi.” Itse Jumalan Poika sanoi: ”Uskokaa minua tekojen tähden.” Hän painotti omia tekojansa maan päällä ollessaan. Ne teot, joita Hän teki, olivat Jumalan säätämät vaikuttamaan uskoa Häneen. Se oli suuri osa Hänen palvelustehtäväänsä. Hänen Pyhä Henkensä apostoli Paavalissa sanoi: ”Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.” Ef. 2:10. Näiden tekojen tarkoitus oli innoittaa usko Häneen ja osoittaa yhteys Häneen, jota Paavali kuvasi sanoen: ”Luodut Hänessä”.
Nythän teot eivät koskaan tule korvaamaan uskoa Jumalaan pelastukseemme nähden. Mutta teot osoittavat sen uskon, joka meillä jo on Häneen. Hyvät työt eivät pelasta sinua, mutta ne tulevat esille pelastetun henkilön elämästä hedelmänä Herralle. Minä uskon hyviin tekoihin. Vaikka joku ei olisikaan pelastunut, tulisi hänen tehdä hyviä töitä ja tehdä parhaansa. Jumalan silmissä on hirvittävää se, että ihmiset tekevät pahoja tekoja ja sitten sanovat, että he tekevät Herran tahtoa. Juuri sitä tekivät piispat ja paavit ja Rooman hierarkia. He surmasivat, silpoivat ja tekivät kaikenlaista pahaa Herran nimessä. He elivät elämäänsä aivan päinvastoin, kuin mitä Sana opettaa. Kuitenkin tuona pahana aikana nuo todelliset uskovat loistivat kuin valo pimeässä, kun he jatkuvasti tekivät hyvää; sillä he käänsivät kirouksen siunaukseksi ja toimivat totuuden mukaisesti Jumalan kunniaksi, vaikka monet kuolivatkin sen takia.
Tässä jakeessa Hän kiittää lapsiansa, koska he elivät muuttunutta elämää. Heidän tekonsa todistivat uuden Hengen olevan heidän sisimmässänsä. Ihmiset näkivät heidän hyvät tekonsa ja ylistivät Jumalaa. Niin, jos sinä olet kristitty, sinä tulet tekemään sitä, mikä on oikein. Sinun tekosi osoittavat, että sinun sydämesi on oikealla paikalla. Eikä se ole jotakin, jonka vedät yllesi, sillä sinä teet Hänen tahtonsa, kun ei kukaan muu kuin Jumala näe sinua, ja sinä teet Hänen tahtonsa, vaikka se maksaisi sinulle sinun elämäsi.
”Minä tiedän sinun tekosi ja rakkautesi ja uskosi ja palveluksesi ja kärsivällisyytesi.” Huomaatte, että heidän rakkautensa on teoissa ja palveluksessa. Ja se on oikea paikka sille, koska ilman rakkautta meidän tekojamme ei hyväksytä Jumalan edessä eikä myöskään palvelusta. Paavali sanoi puhuessaan korinttolaisille: ”Ilman rakkautta minä en olisi mitään, ja vaikka tekisin mitä tahansa, ei se minua mitään hyödyttäisi, jos ei minulla olisi rakkautta.” Nyt voit nähdä juuri tässä, että nämä uskovat eivät olleet tuossa nikolaiittain ryhmässä, joka teki tekoja pelastuksen välikappaleina tai tullakseen ihmisten ihailemaksi. He tekivät tekonsa Jumalan rakkaudessa, joka oli vuodatettu heidän sydämiinsä Pyhän Hengen kautta. Tuo rakkaus heidän sydämissään oli Jumalan rakkautta omiansa kohtaan. Jeesus sanoi: ”Siitä kaikki tietävät, että te olette MINUN opetuslapsiani, että teillä on keskinäinen rakkaus.” Pakanat, jotka näkivät alku kristittyjen elämän, sanoivat: ”Katsokaa, kuinka he rakastavat toinen toistaan.” Johannes sanoi: ”Jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt.” 1. Joh. 4:7.
Juuri tässä haluaisin antaa teille varoituksen. Viimeisiä päiviä koskien sanotaan, että koska laittomuus lisääntyy, kylmenee useimpien rakkaus. Laodikean, tai viimeisen seurakuntajakson aikana, itserakkaus ja rakkaus materiaalisiin asioihin tulee ottamaan Jumalan todellisen rakkauden paikan. Meidän tarvitsee olla varuillamme synnin vallan suhteen näinä viimeisinä päivinä. Hyvin monet tulevat niin koviksi, koska he eivät ole tajunneet tämän viimeisen ajan hengen vaikutusta. On aika vetäytyä lähelle Jumalaa ja antaa Hänen täyttää elämämme rakkaudellansa, tai muuten me tulemme, tuntemaan viimeisen ajan seurakunnan kylmyyden, ja hylkäämme Jumalan totuuden, joka yksin kykenee auttamaan meitä.
Noina pimeinä ja kauheina vuosina todellinen viinipuu säilytti rakkautensa Jumalaan ja rakkauden veljiin. Jumala ylisti heitä siitä.
”Minä tiedän sinun palveluksesi.” Jeesus sanoi: ”Joka tahtoo olla suurin, se olkoon kaikkien palvelija.” Eräs viisas mies kommentoi tuota sanontaa. Hän sanoi: ”Vain historia tulee osoittamaan, totuuden siitä.” Tuo mies oli oikeassa. Kaikki historian todella suuret miehet ovat olleet palvelijoita. Ne, jotka vaativat tulla palvelluiksi; ne, jotka painoivat maahan ihmisiä; ne, jotka aina pyrkivät olemaan johdossa, ovat menneet alas häpeään. Juuri hyvin rikkaat Jumala tuomitsi, kun he eivät olleet käyttäneet rikkauttaan oikein. Mutta katsokaapa historiaa, niin tulette huomaamaan, että todella suuria olivat ne, jotka palvelivat toisia. Historia ei voi koskaan osoittaa suosiota niille, joiden edestä oli tehty paljon, mutta se tulee ikuisesti kiittämään niitä, jotka tekivät paljon toisten edestä. Nyt soveltakaamme tämä itseemme. Niinkuin ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi vaan palvelemaan, niin meidän tulee seurata tuota esimerkkiä. Katsokaa Häntä, kun Hän kumartuu apostolien jalkojen juureen ja pesee heidän väsyneet ja likaiset jalkansa. Hän sanoi: ”Te ette tiedä nyt, mitä minä teen, mutta te tulette tietämään tämän jälkeen. Mutta mitä te näette minun tekevän, se myös teidän tulee tehdä.” Hän tuli palvelijaksi sentähden, että Jumala korottaisi Hänet korkeimpiin korkeuksiin. Ja eräänä päivänä pyhien tuomiolla me kuulemme Hänen sanovan: ”Hyvin teit, sinä hyvä ja uskollinen PALVELIJA, mene Herrasi iloon.” On vaikeaa olla aina palvelija. Mutta nuo, jotka kuluttavat itsensä ja jotka kulutetaan toisten tähden, tulevat eräänä päivänä istuutumaan Hänen kanssaan Hänen valtaistuimellensa. Silloin se tulee olemaan kaiken sen arvoista. ”Tehkäämme työtä Herrallemme aamuhämärästä auringonlaskuun, Puhukaamme Hänen ihmeellisestä rakkaudestaan ja huolenpidostaan, Ja kun elämämme on ohitse ja työmme maan päällä on tehty, Herralta kun kutsu soipi, valkoistuimelle riemuin rientelen.”
”Minä tiedän sinun uskosi.” Nyt tässä Hän ei sano, kuten Hän sanoi Pergamon seurakunnalle: ”Sinä pidät MINUN uskoni.” Hän ei puhu uskostaan nyt, vaan Hän kiittää heitä heidän uskollisuudestaan. Hän myös mainitsee heidän ’kärsivällisyytensä’. Uskollisuus ja kärsivällisyys kulkevat käsi kädessä. Itse asiassa kärsivällisyys on tulos uskollisuudesta, sillä sanotaan Jaak. 1:3: ”Tietäen, että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa saa aikaan kärsivällisyyttä.” Ei ole olemassa mitään muuta tietä, millä saavutetaan kärsivällisyyttä. Se täytyy tulla meidän uskomme koetuksen kautta. Room. 5:3: ”Eikä ainoastaan se, vaan meidän kerskauksenamme ovat myös ahdistukset, sillä me tiedämme, että ahdistus saa aikaan kärsivällisyyttä.” Kuinka korkealle Jumala arvostaa tämän kärsivällisyyden vaikutuksen, nähdään Jaak. 1:4: ”Ja kärsivällisyys tuottakoon täydellisen teon, että te olisitte täydelliset ja eheät ettekä missään puuttuvaiset.” Jumalan tahto meihin nähden on täydellisyys. Ja tuo täydellisyys on kärsivällisyyttä – odottaen Jumalassa ja odottaen Jumalaa. Tämä on luonteen kehityksen kehityskulku. Kuinka suuresti Jumala onkaan kiittänyt näitä pyhiä pimeinä vuosisatoina. Kärsivällisinä kuin lampaat, joita viedään teurastettaviksi, rakastaen, uskollisesti he palvelivat Jumalaa. Siinä oli kaikki, mitä he halusivat elämältä; vain palvella Herraansa. Kuinka suuri olikaan oleva heidän palkintonsa.
”Minä tiedän sinun tekosi, ja että sinun viimeiset tekosi ovat useammat kuin ensimmäiset.” Tämä on varmasti hyvin huomionarvoista. Kun tämän seurakuntajakson pimeys lisääntyi, kun marttyyrien sankaririvistön pituus kasvoi päivä päivältä, he työskentelivät aina vain kovemmin, he palvelivat aina vain enemmän; heidän uskonsa lisääntyi. Kuinka murheellista se olikaan, että Efeson seurakuntajakson aikana rakkaus väheni. Ja todellakaan ei ole sanottu mitään lisääntyneestä rakkauden työstä muissa jaksoissa; mutta tässä jaksossa, pimeimmässä kaikista seurakuntajaksoista, he palvelivat Häntä vielä enemmän. Millainen opetus tämä onkaan. Ei nähdä näiden Herralle tehtyjen laupeudentekojen vähenemistä vaan paremminkin niiden lisääntymistä. Tämä on salaisuus. Yrittäköön vihollinen tehdä tyhjäksi meidän palveluksemme Herralle – meidän vastauksemme on lisääntynyt palvelus. Kun heikot huutavat pelosta, silloin on aika huutaa voittoa.
”Minä tiedän sinun tekosi, ja että sinun viimeiset tekosi ovat useammat kuin ensimmäiset.” Nyt, kuten olemme jo sanoneet, tätä jaksoa kutsutaan pimeäksi aikakaudeksi, koska se todellakin oli pimein ajanjakso koko historiassa. Se oli paavi Innocent III:n aika, joka väitti olevansa Kristuksen sijainen – ylin itsevaltias kirkossa ja maailmassa”, ja joka perusti INKVISITION, joka hänen johtonsa alla vuodatti enemmän verta kuin mikään muu aika, lukuunottamatta uskonpuhdistuksen aikaa. Se oli pornografian aika, porttojen hallinnon aika. Sagarius III:lla oli rakastajatar ja hän ”täytti paavillisen kuoron rakastajattarilla ja aviottomilla pojilla ja muutti paavillisen palatsin ryövärien luolaksi.” Marozia, Sagariuksen rakastajatar, tukehdutti Anastasius III:n kuoliaaksi. Johannes XI oli Marozian avioton poika. Johannes XII oli Marozian pojanpoika ja hän ”teki väkivaltaa leskille ja neitsyille, ja erään naisen raivostunut aviomies surmasi hänet aviorikoksen tapahtuessa”. Se oli paavillisen hajaannuksen aika, jolloin oli kaksi paavia (toinen hallitsi Avignonista ja toinen Roomasta) ja jotka kirosivat toisiaan ja taistelivat toinen toisiaan vastaan. Nämä paavit eivät olleet syyllisiä ainoastaan moraalittomiin seksitapahtumiin (ollen lukuisten aviottomien lasten isiä, harjoittaen homoseksuaalisuutta jne.), vaan he olivat syyllisiä papillisten virkojen myymiseen eniten tarjoavalle.
Se oli aikaa, jolloin valo loisti heikommin kuin koskaan, ja kuitenkin nuo muutamat uskovaiset työskentelivät sitä palavammin mitä enemmän pimeys lisääntyi, kunnes ajanjakson loppua kohti monet nousivat yrittäen uudistuksia. Heidän vaivannäkönsä oli niin harrasta, että he tasoittivat tien tulevalle uudistukselle. Siksi Sana sanoo tuota ajanjaksoa koskien: ”Sinun viimeiset (ajanjakson lopussa) tekosi ovat useammat kuin ensimmäiset.”
Sanalla Tyatira on erilaisia merkityksiä, joiden joukossa on ”Jatkuva Uhri”. Monet uskovat tämän olevan profetian, joka koskisi messua, jossa on jatkuva Kristuksen uhrin läsnäolo. Se on erinomainen ajatus, mutta se saattaisi myös tarkoittaa jatkuvaa uhria todellisten Herraan uskovaisten elämässä ja työssä.
Varmasti nämä Tyatiran pyhät olivat koko sadon parhaat, täynnä Pyhää Henkeä ja uskoa, luodut hyviä tekoja varten, tuoden esiin Hänen kiitostaan, ei pitäen elämäänsä rakkaana itselleen, vaan ilolla antaen kaikkensa suloisena uhrina Herralle.
NUHTELU
Ilm. 2:20: ”Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.”
Nyt haluan tämän jakeen pohjalta kiinnittää huomionne jakeeseen 23 nähdäksenne todisteen sille suurelle totuudelle, johon olen koko ajan kiinnittänyt huomiotanne. ”Ja hänen lapsensa minä tappamalla tapan, ja kaikki seurakunnat saavat tuntea, että minä olen se, joka tutkin munaskuut ja sydämet.” Olen sanonut koko ajan, että tosiasiassa on kaksi seurakuntaa, vaikka Henki puhuu niille molemmille jokaisena ajanjaksona, ikäänkuin ne olisivat vain yksi. Tässä on selvästi sanottu, että on seurakuntia ja yhtä selvästi tuodaan esille, että jotkut noista seurakunnista mitä ilmeisemmin EIVÄT tiedä, että Hän on Se, Joka tutkii sydämet ja munaskuut. Hän todistaa heille, että näin on. No niin, mitkä seurakunnat tulevat olemaan ne, jotka eivät tiedä tätä totuutta? Tietenkin se on väärän viinipuun ryhmä, koska todelliset uskovat varmasti tietävät, että tuomio alkaa Jumalan huoneesta, ja he, ollen jumalaapelkääväisiä, tuomitsevat itsensä, niin ettei heitä tuomittaisi.
Miksi nyt Jumala sitten kutsuu näitä seurakuntia seurakunniksensa vaikka ne ovat väärä viinipuu? On tosiasia, että he ovat kristittyjä. Mutta he eivät ole hengellisiä kristittyjä. He ovat lihallisia kristittyjä. He kantavat tuota Nimeä turhaan. Mark. 7:7: ”Mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä”. Mutta todellakin he ovat kristittyjä, sillä mitä muuta he voisivat olla? Muhamettilainen on muhamettilainen. Se on hänen uskontonsa, eläköön hän sen sitten miten tahansa, koska hän kannattaa teoriassa sitä, mitä Koraani opettaa. Samalla tavoin kristitty on kristitty niin kauan kuin hän pitäytyy siihen tosiasiaan, että Jeesus on Jumalan Poika, joka syntyi neitsyestä, ristiinnaulittiin ja kuoli ja nousi ylös, että Hän on ihmiskunnan Vapahtaja, jne. (Tosiasiassa Laodikean seurakuntajaksossa on oleva niitä, jotka kutsuvat itseään kristityiksi, koska he ihannoivat Jeesuksen hienoja ominaisuuksia samalla kun he varaavat itsellensä oikeuden kieltää Hänen jumaluutensa. Kristillinen Tiede on tehnyt sen jo niinkuin myöskin suuret joukot, jotka saarnaavat yhteiskunnallista evankeliumia.) Hän on nimikristitty ja kuuluu kirkkoon. Mutta hän ei ole TODELLINEN tai hengellinen uskovainen. Senkaltainen uskovainen on ihminen, joka on kastettu Kristuksen ruumiiseen ja on Hänen jäsenensä. Mutta kaikesta huolimatta on Jumalan järjestys, että rikkaruohot kasvavat yhdessä vehnän kanssa eikä niitä kiskota irti.. Se on Jumalan käsky. Niiden sitomisen ja palamisen päivä on tulossa; mutta ei vielä.
Niinpä Henki puhuu tälle sekalaiselle joukolle. Toisaalta Hän kiittää, ja toisaalta Hän nuhtelee. Hän on sanonut, mikä on oikein todellisen uskovan kohdalla. Nyt Hän varoittaa, mitä väärän viinipuun on tehtävä jos se aikoo seisoa vanhurskautettuna Herran edessä.
TUO NAINEN IISEBEL
Apostoli Jaakob osoittaa meille synnin etenemistavan. Jaak. 1:14-15: ”Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee; kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman.” Tässä on täsmällinen kuva siitä, mitä tapahtuu seurakuntajaksoissa. Kun synti aloitti vain tunteena, niin seurakunnan kuolema alkoi yksinkertaisilla, tuskin huomattavilla nikolaiittain teoilla. Teoista se muuttui opiksi. Opiksi tulemisen jälkeen se sulki piiriinsä valtiovallan ja toi mukanaan pakanuuden. Nyt tänä aikakautena he menevät oman profetissansa (opettajan) luokse ja niin he jatkavat eteenpäin kunnes löytävät itsensä tulisesta järvestä, sillä se on täsmälleen se paikka, minne he menevät päätökseensä, toiseen kuolemaan.
Nyt Jumalan koko huuto tätä neljättä ajanjaksoa vastaan löydetään tämän profetissan, Iisebelin, tuomitsemisessa. Ja ymmärtääksemme tarkalleen miksi Hän tuomitsee hänet sillä tavoin, on meidän luettava hänen historiansa Raamatusta ja kun me näemme, mitä hän teki, niin tulemme tietämään, mitä on tapahtumassa tänä aikana.
Ensimmäinen ja hyvin tärkeä asia, jonka me opimme Iisebelistä, on se, että hän EI ole Aabrahamin tytär, eikä hänen astumisellaan Israelin heimoihin ole hengellistä myönnytystä niinkuin oli Ruut mooabilaisella. Ei. Tämä nainen on Etbaalin, Siidonin kuninkaan, Astarten papin tytät (1. Kun. 16: 31). Hän oli saanut valtaistuimen murhaamalla edeltäjänsä. Niinpä me näemme heti, että hän oli murhaajan tytär. (Tämä varmasti muistuttaa meitä Kainista.) Ja tapa, jolla hän tuli osaksi Israelia, ei ollut niiden hengellisten uomien mukaan, jotka Jumala oli määrännyt pääsyksi pakanoille; vaan hän tuli sinne AVIOLIITON kautta Aahabin kanssa, joka oli Israelin kymmenen sukukunnan kuningas. Nyt tämä liitto, kuten me olemme nähneet, ei ollut hengellinen; se oli poliittinen. Ja niin tällä naisella, joka oli kyllästetty epäjumalanpalveluksella, ei ollut pienintäkään halua tulla Ainoan Totisen Jumalan palvelijaksi, vaan hän tuli pikemminkin avoimilla aikeilla kääntää Israel pois Herrasta. Nyt Israel (nuo kymmenen sukukuntaa) olivat jo tunteneet, mitä oli palvella kultaista vasikkaa, mutta vielä he eivät olleet myytyjä epäjumalanpalvelukselle, sillä Jumalaa palveltiin ja Mooseksen laki tunnettiin. Mutta Aahabin ja Iisebelin avioliitosta lähtien epäjumalanpalvelus kehittyi kuolettavaan muotoon. Silloin kun tästä naisesta tuli papitar temppeleihin, jotka hän omisti Astartelle (Venus) ja Baalille (auringonjumala), Israel tuli elämänsä kriisikohtaan.
Tämä mielessämme me voimme nyt alkaa nähdä, mitä Jumalan Henki ilmaisee tässä Tyatiran seurakuntajaksossa. Tässä se on.
Aahab meni naimisiin Iisebelin kanssa ja hän teki sen poliittisena juonitteluna vahvistaaksensa kuningaskuntaansa ja turvatakseen sen. Tämä on tarkalleen se, mitä kirkko teki kun se avioitui Konstantinuksen hallitessa. He molemmat menivät yhteen poliittisista syistä vaikka he antoivat sille hengellisen leiman. Kukaan ei voi saada minua vakuuttuneeksi siitä, että Konstantinus olisi ollut kristitty. Hän oli pakana, joka omaksui kristillisiä piirteitä. Hän maalasi valkoisia ristejä sotilaiden kilpiin. Hän oli Kolumbuksen Ritareiden alullepanija. Hän pystytti ristin St. Sophian kirkontornin huipulle aloittaen siten perinnäissäännön.
Oli Konstantinuksen idea saada kaikki yhteen, pakanat, nimikristityt ja todelliset kristityt. Ja vähän aikaa näytti siltä, kuin hän onnistuisi, sillä todelliset uskovat tulivat mukaan nähdäkseen, voisivatko he saada takaisin ne, jotka olivat ajautuneet pois Sanasta. Kun he näkivät, että he eivät voineet tuoda heitä takaisin totuuteen, olivat he pakotetut lähtemään tiehensä poliittisesta ruumiista. Kun he tekivät sen, heitä kutsuttiin harhaoppisiksi ja heitä vainottiin.
Sallikaa minun sanoa juuri tässä kohden, että meillä on menossa sama asia, juuri nyt. Kaikki ihmiset ovat tulossa yhteen. He kirjoittavat Raamattua, joka sopisi jokaiselle, olkoonpa sitten juutalainen, katolinen tai protestantti. Heillä on oma Nikean kirkolliskokouksensa, mutta he kutsuvat sitä Ekumeeniseksi Neuvostoksi. Ja tiedättekö, ketä vastaan kaikki nämä organisaatiot taistelevat? He taistelevat todellisia helluntailaisia vastaan. Minä en tarkoita, organisaatiota, jota kutsutaan helluntailiikkeeksi. Tarkoitan niitä, jotka ovat helluntailaisia, koska he ovat täytetyt Pyhällä Hengellä ja heidän keskuudessaan ovat merkit ja lahjat, koska he vaeltavat totuudessa.
Kun Aahab avioitui Iisebelin kanssa poliittisista syistä, hän möi esikoisoikeutensa. Sinä liityt organisaatioon ja myyt esikoisoikeutesi, veli, tahdoitpa sinä sitten uskoa sitä tai et. Jokainen protestanttinen ryhmä, joka koskaan tuli ulos ja meni sitten takaisin, myi esikoisoikeutensa, ja kun sinä myyt esikoisoikeutesi, olet juuri kuin Eesau – sinä voit itkeä ja katua kaikkea mitä haluat, mutta se ei tule hyödyttämään sinua yhtään. On vain yksi asia, jonka voit tehdä, ja se on: ”Tule ulos hänestä, minun kansani, ja lakkaa osallistumasta hänen synteihinsä!” [engl. käännös] Nyt jos ette ajattele minun olevan oikeassa, vastatkaa vain tähän yhteen kysymykseen. Voiko kukaan elävä ihminen kertoa minulle, millä seurakunnalla tai millä Jumalan liikkeellä koskaan oli herätys ja tuli takaisin senjälkeen kun se meni organisaatioon ja siitä tuli kirkkokunta? Lukekaa historianne. Ette voi löytää yhtään – ette edes yhtä ainoata.
Se oli Israelille keskiyön hetki, kun se yhdistyi maailman kanssa ja jätti hengellisen poliittisen takia. Se oli keskiyön hetki Nikeassa, kun seurakunta teki saman asian. Nyt on keskiyön hetki, kun kirkot ovat tulossa yhteen.
Kun nyt Aahab avioitui Iisebelin kanssa, salli hän tämän ottaa valtion rahaa ja Rakentaa kaksi valtavaa rakennusta Astarten ja Baalin palvontaan. Se, joka rakennettiin Baalia varten oli niin suuri, että koko Israel voi tulla palvomaan sinne. Ja kun Konstantinus ja kirkko avioituivat, antoi hän kirkolle rakennuksia, ja pystytti alttareita ja kuvia, ja organisoi hierarkian, joka oli jo ollut muodostumassa.
Kun Iisebel sai valtiovallan taaksensa, pakotti hän ihmiset ottamaan hänen uskontonsa ja tappoi Jumalan profeetat ja papit. Tilanne muuttui niin huonoksi, että Elia, oman aikansa sanansaattaja, ajatteli, että hän oli ainoa jäljelläoleva; mutta Jumalalla oli vielä 7 000, jotka eivät olleet notkistaneet polveansa Baalille. Ja juuri nyt noiden baptisti-, metodisti- ja presbyteeri- jne. kirkkokuntien joukossa on joitakin, jotka tulevat tulemaan ulos ja takaisin Jumalan luokse. Minä haluan teidän tietävän, että minä en ole nyt enkä koskaan ollut ihmisiä vastaan. Se on kirkkokunta – organisaation järjestelmä, jota vastaan minä olen. Minun on oltava sitä vastaan, sillä Jumala vihaa sitä.
Pysähtykäämme tähän nyt hetkiseksi ja toistakaamme se, mitä olemme tuoneet esiin jumalanpalvonnasta Tyatirassa. Sanoin, että he palvelivat Apolloa (joka oli auringonjumala) sekä keisaria. Tätä Apolloa kutsuttiin ’pahan torjujaksi’. Hän käänsi pahan pois kansasta. Hän siunasi heitä ja oli todellinen jumala heille. Hänen oletettiin opettavan ihmisiä. Hän selitti palvomista ja temppelirituaaleja, palveluksia jumalille, uhreja ja kuolemaa ja elämää kuoleman jälkeen. Hän teki tämän profetissan kautta, joka istui transsitilassa kolmijalkaisella tuolilla. Oi! Näettekö sen? Tässä on profetissa, jota kutsutaan Iisebeliksi ja hän opettaa kansaa. Ja hänen opetuksensa on Jumalan palvelijoiden harhaanjohtamista ja saaden heidät harjoittamaan haureutta. Haureus tarkoittaa ’epäjumalan palvelemista’. Se on sen hengellinen merkitys. Se on laiton yhteys. Aahabin yhteenliittyminen ja Konstantinuksen yhteenliittyminen olivat molemmat laittomia. Molemmat harjoittivat hengellistä haureutta. Jokainen haureudenharjoittaja heitetään tuliseen järveen. Jumala sanoi niin.
Nyt sitten katolisen kirkon opetus (kirkko on naispuolinen, se on nainen) kieltää Jumalan Sanan. Paavi, joka sananmukaisesti on Apollo nykyaikaisena versiona, on opettanut ihmisiä liittymään yhteen epäjumalien kanssa. Rooman kirkosta on nyt tullut väärä profetissa ihmisille, koska se on ottanut Herran Sanan pois ihmisiltä ja antanut omat ajatuksensa siitä, minkä kautta synnit annetaan anteeksi, mikä tuo Jumalan siunaukset; ja papit ovat menneet niin pitkälle, että he väittävät ehdottoman varmasti, että heillä on valta, ei ainoastaan elämässä vaan myöskin kuolemassa. He opettavat omana oppinaan, että on kiirastuli, mutta te ette voi löytää sitä Sanasta. He opettavat, että rukoukset ja messut ja raha saavat sinut pois kiirastulesta ja taivaaseen. Koko systeemi, joka on perustettu sen opetukselle on väärä. Se ei lepää varmalla perustuksella Jumalan ilmestyksestä Sanassansa, vaan se lepää sen omien pirullisten valheellisuuksien pettävällä, vajoavalla hiekalla.
Kirkko meni suoraan organisaatiosta kirkkokuntaan ja senjälkeen väärään opetukseen. Niin se on. Roomalaiskatoliset eivät usko, että Jumala on Sanassansa. Ei. Jos he uskoisivat, he tekisivät parannuksen, mutta he sanovat, että Jumala on seurakunnassansa. Se tekisi Raamatusta katolisen kirkon historian. Näin ei kuitenkaan ole. Katsokaa, mitä he tekivät jo yksin vesikasteelle. He ottivat sen pois kristillisen kasteen asemasta ja tekivät siitä pakanallisiin titteleihin kastamisen. Sallikaa minun kertoa teille kokemuksesta, joka minulla oli erään katolisen papin kanssa. Eräs tyttö, jonka olin kerran kastanut, kääntyi katoliseksi, ja niin pappi halusi puhua minun kanssani hänestä. Hän kysyi, millaisella kasteella hänet oli kastettu. Kerroin hänelle, että olin kastanut hänet kristillisellä kasteella, joka on ainoa sellainen minun tietoni mukaan. Olin haudannut hänet veteen Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä. Pappi huomautti minulle, että johonkin aikaan katolinen kirkko teki niin. Kysyin heti häneltä, milloin katolinen kirkko teki sen, sillä olin lukenut heidän historiaansa, enkä ollut huomannut sitä, mitä hän sanoi. Hän sanoi, että se oli löydettävissä Raamatusta, ja että Jeesus oli organisoinut katolisen kirkon. Kysyin häneltä, ajatteliko hän Pietarin todella olleen ensimmäisen paavin. Hän sanoi ponnekkaasti, että Pietari oli sitä. Kysyin häneltä, oliko messut sanottu latinankielellä, jotta taattaisiin, että ne olivat oikein eivätkä koskaan muuttuisi. Hän sanoi, että se oli totta. Kerroin hänelle, että ajattelin heidän ajautuneen kauas siitä, mitä he olivat alussa. Annoin hänen tietää, että jos katolinen kirkko todella uskoi Apostolien Tekoihin, silloin minä olin vanhanaikainen katolinen. Hän kertoi minulle, että Raamattu oli muistiinpano katolisesta kirkosta ja että Jumala oli kirkossa. Olin hänen kanssaan eri mieltä, sillä Jumala on Sanassansa. Olkoon Jumala totinen, ja jokainen ihminen valehtelija. Jos sinä otat pois tai lisäät tuohon Kirjaan, on Jumala luvannut, että Hän panee sen päälle vitsaukset joka lisää jotakin ja ottaa pois heidän osansa Elämän Kirjasta, jos he uskaltavat vähentää siitä. Ilm. 22:18,19.
Sallikaa minun osoittaa, kuinka katolinen kirkko uskoo, että Jumala on kirkossa Sanan sijasta. Tässä on ote Paavi Johannes 23:n päiväkirjasta. ”Minun kokemukseni, näiden kolmen vuoden aikana, jolloin olen ollut paavina, siitä lähtien kun minä ’pelolla ja vavistuksella’ otin vastaan tämän palveluksen puhtaassa kuuliaisuudessa Herran Tahdolle, jonka minulle välitti Pyhä Kardinaalikollegio kardinaalihuoneessa, on todisteena tälle perusohjeelle ja on liikkuva ja kestävä syy minulle olla uskollinen sille; täydellinen luottamus Jumalaan, kaikessa mikä koskee nykyistä, ja täydellinen rauha mitä tulevaisuuteen tulee.” Tämä paavi ilmaisee, että Jumala puhui kirkon kautta paljastaen tahtonsa. Kuinka väärin tämä onkaan. Jumala on Sanassansa ja puhuu Sanansa kautta paljastaen tahtonsa. Hän myös ilmaisi, että hän asetti täydellisen luottamuksen ihmisten sanaan ja sen kautta totteli sitä tyyneydellä. Se kuulostaa niin kauniilta, mutta se on niin väärin. Aivan niinkuin turmelus Eedenin puutarhassa.
Menkäämme nyt Ilm. 17 ja katsokaamme tätä naista, kirkkoa, joka elää väärien profetioiden eikä Jumalan Sanan perustalla. Ensimmäisessä jakeessa Jumala kutsuu sitä suureksi portoksi. Miksi se on portto? Koska se palvelee epäjumalia. Se on saanut ihmiset mukaan samaan asiaan. Mikä on puhdistus epäjumalanpalvonnasta? Jumalan Sana. Niinpä tämä nainen on portto, koska hän on jättänyt Sanan. Siellä hän istuu paljojen vetten päällä, mikä tarkoittaa kansanjoukkoja. Tämän varmasti täytyy olla väärä kirkko, koska Jumalan seurakunta on pieni – harvat ovat ne, jotka sen löytävät.
Huomatkaa, millainen se on Jumalan silmissä, näyttäköön se sitten kuinka ihmeelliseltä tahansa ihmisten silmissä ja kuinka filosofiselta se kuulostaakaan. Se on saastainen juoppo haureudenharjoittamisessaan. Nyt hän oli juopunut marttyyrien verestä. Aivan niinkuin Iisebel, joka tappoi papit ja profeetat ja hävitti Jumalan kansan, joka ei halunnut polvistua ja palvoa Baalia. Ja se on täsmälleen, mitä katolinen kirkko teki. He tappoivat ne, jotka eivät polvistuneet paavillisen hallinnon eteen. Ne jotka halusivat Jumalan Sanan ihmisten sanojen sijasta surmattiin, tavallisesti julmilla tavoilla. Mutta tämä kirkko, joka tappoi niin monia, oli itse kuollut eikä tiennyt sitä. Siinä ei ollut elämää eivätkä mitkään merkit koskaan seuranneet sitä.
AIKAA PARANNUKSEN TEKOON
Ilm. 2:21: ”Ja minä olen antanut hänelle aikaa parannuksen tekoon, mutta hän ei tahdo parannusta tehdä.”
Tiedättekö, että tämä kirkko on tosiasiassa pahempi kuin Aahab? Tiedättekö, että hän (Aahab) katui jonkin aikaa ja vaelsi hyvin Jumalan edessä? Te ette voi sanoa sitä roomalaiskatolisesta kirkosta. Ei. Se ei ole koskaan tehnyt parannusta, vaan on itsepäisesti hävittänyt jokaisen, joka on yrittänyt auttaa sitä tekemään parannuksen. Se on historiaa. Jumala ei herättänyt ainoastaan sanansaattajaa jokaiselle ajanjaksolle, vaan hän herätti joitakin ihmeellisiä auttajia noita sanansaattajia varten. Hän antoi jokaiselle ajanjaksolle joitakin ihmeellisiä Jumalan miehiä ja he tekivät kaiken voitavansa tuodakseen seurakunnan takaisin Jumalan luokse. Jumala varmasti antoi sille mahdollisuuden ja auttoi tekemään parannuksen. Katuiko se koskaan ja näytti sitä hedelmillään? Ei. Se ei koskaan katunut eikä koskaan tule katumaan. Se on juopunut. Se on menettänyt aistinsa hengellisissä asioissa.
Älkää nyt hämmentykö älkääkä alkako ajatella, että Rooman kirkko on katunut pyhien murhaamistansa, koska se yrittää yhdistyä protestanttien kanssa tehden uskonkappaleensa protestanttisten uskonkappaleiden kanssa sopusointuisiksi. Kertaakaan se ei ole pyytänyt anteeksi ja sanonut, että oli väärässä massamurhissaan. Eikä se tule tekemään sitä. Ja kuinka hillityltä ja hienolta se näyttääkin tänä erikoisena aikana, se tulee vielä nousemaan tappaaksensa, sillä murha on sen pahassa ja katumattomassa sydämessä.
PORTTOA VASTAAN LANGETETTU TUOMIO
Ilm. 2:22-23: ”Katso, minä syöksen hänet tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa; ja hänen lapsensa minä tappamalla tapan, ja kaikki seurakunnat saavat tuntea, että minä olen se, joka tutkin munaskuut ja sydämet; ja minä annan teille kullekin tekojenne mukaan.”
Mitä? Tällä naisellako on lapsia? Ja hän on portto? Jos asia on niin, että hänellä oli lapsia haureuksistansa, silloin hänet on poltettava tulessa niinkuin Sana on sanonut. Se on täsmälleen totta. Se on hänen loppunsa, sillä hän on palava tulessa. Hänen loppunsa on tulinen järvi. Mutta pysähdypä ja ajattele näitä lapsia hetken. Nainen on se, josta lapset tulevat. On ilmeistä, että tällä naisella oli lapsia, jotka tulivat hänestä, mutta he tekivät saman asian kuin hän. Näyttäkää minulle yksi kirkko joka koskaan on tullut ulos organisaatiosta, joka ei olisi mennyt suoraan takaisin siihen. Ei ole yhtään. Ei ainoatakaan. Luterilaiset tulivat ulos ja sitten organisoituivat heti takaisin ja tänään he ovat kuin käsi hansikkaassa tämän ekumeenisen liikkeen kanssa. Metodistit tulivat ulos ja he organisoituivat heti takaisin. Helluntailaiset tulivat ulos ja he organisoituivat heti takaisin. Vielä on yksi tulossa ulos, ja kiitos Jumalalle he eivät tule organisoitumaan takaisin, koska he tietävät totuuden. Tuo ryhmä on oleva viimeisen päivän morsian.
Nyt tässä sanottiin, että tällä portolla oli lapsia. Mitä he olivat? He olivat tyttäriä, sillä he olivat kirkkoja niinkuin hänkin. Tässä on nyt hyvin mielenkiintoinen kohta. Iisebelillä ja Aahabilla oli tytär. Tuo tytär avioitui Jooramin, Joosafatin pojan kanssa ja 2. Kun. 8:16 sanotaan, että ”Jooram vaelsi appensa teitä”. Hän meni suoraan takaisin epäjumalanpalvelukseen tämän avioliiton kautta. Hän johti jumalaapelkääväisen ja Jumalaa palvelevan Juudan epäjumalanpalvontaan. Tämä on tarkalleen se, mitä kaikki nämä tytärkirkot ovat tehneet, niinkuin olen osoittanut teille. He aloittavat totuudessa ja avioituvat organisaatioon ja jättävät Sanan perinnäissääntöjen, uskonkappaleiden jne. takia. Menkäämme nyt tämän yli. Hebr. 13:7 sanotaan: ”Muistakaa johtajianne, jotka ovat puhuneet teille Jumalan sanaa.” [Englanninkielisen käännöksen mukaan: ”Totelkaa niitä, jotka ovat hallinneet teitä.”] Sana hallitsee meitä, eivät ihmiset. Mies aviomiehenä on naisen pää. Hän hallitsee häntä. Mutta seurakunta on myöskin nainen ja hänen hallitsijansa on Sana. Jeesus on Sana. Jos seurakunta hylkää Sanan ja ottaa jonkin muun johtajakseen, silloin hän on avionrikkoja. Nimetkää minulle nyt yksi kirkko, joka ei ole antanut Sanaa perinnäissääntöjen ja uskonkappaleiden takia. Ne ovat kaikki avionrikkojia – niinkuin äiti, niin tytärkin.
Mikä on oleva porton ja hänen lastensa rangaistus? No niin, se on oleva kaksiosainen. Ensinnäkin Hän sanoi: ”Minä syöksen hänet tautivuoteeseen.” Jakeen 22 jälkimmäisen osan mukaan se on oleva ahdistuksen vuoteen aikaa, tai suuri ahdistus. Tämä on täsmälleen se, mitä Jeesus sanoi Matt. 25:1-13. Oli kymmenen neitsyttä. Oli viisi viisasta ja viisi tyhmää. Viidellä viisaalla oli öljyä (Pyhä Henki) mutta toisilla viidellä ei ollut. Kun huuto kuului: ”Katso, Ylkä tulee”, oli viiden tyhmän neitsyen juostava etsimään öljyä sillä aikaa kun nuo viisi viisasta neitsyttä menivät häihin. Nuo viisi, jotka jäivät ulkopuolelle, jäivät suureen ahdistukseen. Tämä tulee tapahtumaan kaikille, jotka eivät pääse mukaan ylösnousemukseen. Tämä tulee tapahtumaan portolle ja hänen tyttärilleen. Toiseksi sanotaan, että hän tulee tappamaan heidät kuolemalla tai kuten sananmukainen käännös sanoo: ”Minä tappamalla tapan heidät.” Tämä on outo sanonta. Saatamme sanoa: ”Tappakaamme ihminen hirttämällä, tai sähköllä tai jollakin muulla tavoin.” Mutta tässä sanotaan: ”Minä tappamalla tapan heidät.” Kuolema itsessään on heidän kuolemansa syy. Nyt minä haluan teidän näkevän tämän selvästi, ja niin minä otan jälleen kuvamme Iisebelin tyttärestä, kun tämä avioitui Juudan sukukunnan kanssa ja sitä kautta vei heidät suoraan epäjumalanpalvelukseen ja sai aikaan sen, että Jumala antoi Juudan kuolemaan. Bileam teki myös sen. Niinpä tässä oli Iisebel pakanuutensa kanssa. Siellä oli Juuda palvellen Jumalaa oikein ja eläen Sanan alla. Sitten Iisebel naittaa tyttärensä Jooramille. Sillä minuutilla, kun se tapahtuu, Jooram saa kansansa tulemaan epäjumalanpalvojiksi. Sillä hetkellä, kun häät olivat, Juuda kuoli. Hengellinen kuolema tuli sisään. Sillä hetkellä, kun Rooman ensimmäinen kirkko organisoitui, se kuoli. Sillä hetkellä, kun luterilaiset organisoituivat, tuli kuolema ja he kuolivat. Helluntailaiset tulivat viimeiseksi mukaan ja he organisoituivat. Henki jätti heidät, vaikkakaan he eivät usko sitä. Mutta Hän lähti. Tuo avioliitto toi kuoleman. Sitten tuli valo Jumaluuden Ykseydestä. He organisoituivat ja he myös kuolivat. Sen jälkeen kun Jumalan tuli lankesi Ohio-joella v. 1933, pyyhkäisi parantamisherätys maailmaa, mutta se ei koskaan tullut minkään organisaation kautta. Jumala kulki helluntailaisryhmien ulkopuolella, organisaation ulkopuolella, ja se mitä Hän on tekevä tulevaisuudessa, on myös oleva organisaation ulkopuolella. Jumala ei voi työskennellä kuolleitten kautta. Hän voi työskennellä vain ELÄVIEN jäsenten kautta. Nuo elävät jäsenet ovat Babylonin ulkopuolella.
Niinpä te näette: ”Kuolema” tai ”Organisaatio” tuli, ja seurakunta kuoli, tai tehdäksemme sen selvemmäksi, kuolemasta tuli vakituinen asukas sinne, missä vähän aikaisemmin vain ELÄMÄ hallitsi. Kuten alkuperäinen Eeva tuotti kuoleman ihmiskunnalle, niin on nyt organisaatio tuonut kuoleman, sillä organisaatio on kaksinkertaisen turmelijan tuote, Nikolaiittain ja Bileamin opin, joita profetissa Iisebel levitti. Eeva olisi tullut polttaa käärmeen kanssa heidän kauhean tekonsa tähden. Mutta Aadam tuli väliin, ottaen hänet nopeasti itselleen, niin että hän pelastui. Mutta kun tämä saatanallinen uskonto on kulkenut aikakausien täyden kiertokulun, ei ole oleva ketään välittäjää, ja hänet (kirkko) poltetaan viettelijänsä kanssa, sillä portto ja hänen lapsensa ja antikristus ja saatana tulevat löytämään paikkansa tulisessa järvessä.
Juuri tässä kohden minä menen ehkä hieman edelle ja ehkä minun pitäisi säästää tämä viimeisen ajanjakson sanomaa varten, mutta näyttää aivan oikealta tuoda se nyt, koska se käsittelee niin selvästi organisaatiota ja mitä sen kautta on tuleva tapahtumaan. Ja minä haluan varoittaa teitä. Ilm. 13:1-18: ”Ja minä näin pedon nousevan merestä; sillä oli kymmenen sarvea ja seitsemän päätä, ja sarvissansa kymmenen kruunua, ja sen päihin oli kirjoitettu pilkkaavia nimiä. Ja peto, jonka minä näin, oli leopardin näköinen, ja sen jalat ikäänkuin karhun, ja sen kita niinkuin leijonan kita. Ja lohikäärme antoi sille voimansa ja valtaistuimensa ja suuren vallan. Ja minä näin yhden sen päistä olevan ikäänkuin kuoliaaksi haavoitetun, mutta sen kuolinhaava parantui. Ja koko maa seurasi ihmetellen petoa. Ja he kumarsivat lohikäärmettä, koska se oli antanut sellaisen vallan pedolle, ja kumarsivat petoa sanoen: ’Kuka on pedon vertainen, ja kuka voi sotia sitä vastaan?’ Ja sille annettiin suu puhua suuria sanoja ja pilkkapuheita, ja sille annettiin valta tehdä sitä neljäkymmentä kaksi kuukautta. Ja se avasi suunsa Jumalaa pilkkaamaan, pilkatakseen hänen nimeänsä ja hänen majaansa, niitä, jotka taivaassa asuvat. Ja sille annettiin valta käydä sotaa pyhiä vastaan ja voittaa heidät, ja sen valtaan annettiin kaikki sukukunnat ja kansat ja kielet ja kansanheimot. Ja kaikki maan päällä asuvaiset kumartavat sitä, jokainen, jonka nimi ei ole kirjoitettu teurastetun karitsan elämänkirjaan, hamasta maailman perustamisesta. Jos kenellä on korva, hän kuulkoon. Jos kuka vankeuteen vie, niin hän itse vankeuteen joutuu; jos kuka miekalla tappaa, hänet pitää miekalla tapettaman. Tässä on pyhien kärsivällisyys ja usko. Ja minä näin toisen pedon nousevan maasta, ja sillä oli kaksi sarvea niinkuin karitsan sarvet, ja se puhui niinkuin lohikäärme. Ja se käyttää kaikkea ensimmäisen pedon valtaa sen nähden ja saattaa maan ja siinä asuvaiset kumartamaan ensimmäistä petoa, sitä, jonka kuolinhaava parani. Ja se tekee suuria ihmeitä, niin että saa tulenkin taivaasta lankeamaan maahan ihmisten nähden. Ja se villitsee maan päällä asuvaiset niillä ihmeillä, joita sen sallittiin tehdä pedon nähden; se yllyttää maan päällä asuvaiset tekemään sen pedon kuvan, jossa oli miekanhaava ja joka virkosi. Ja Sille annettiin valta antaa pedon kuvalle henki, että pedon kuva puhuisikin ja saisi aikaan, että ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa, ne tapettaisiin. Ja se saa kaikki, pienet ja suuret, sekä rikkaat että köyhät, sekä vapaat että orjat, panemaan merkin oikeaan käteensä tai otsaansa, ettei kukaan muu voisi ostaa eikä myydä kuin se, jossa on merkki; pedon nimi tai sen nimen luku. Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi.”
Tämä luku näyttää Rooman katolisen kirkon vallan ja mitä se on tekevä organisaation kautta. Muistakaa, että tämä on väärä viinipuu. Jos se mainitsee Herran Nimen, niin se tekee sen vain valheessa. Sen johtaja ei ole Herra vaan saatana. Lopulta se päättyy täydellisesti samaistettuna pedon kanssa. Portto, joka ratsastaa purppuranpunaisella eläimellä, osoittaa selvästi, että hänen voimansa on sotajoukkojen jumala (saatana) eikä meidän Jumalamme, Herra Jeesus Kristus.
Jakeessa 17 osoitetaan voimakkaasti, että hän on saava täydellisen hallinnan maan kaupankäynnistä, sillä kukaan ei voi ostaa tai myydä erillään hänestä. Tämä tulee esille Ilm. 18:9-17, mikä osoittaa hänen sekaantumisensa kaikkien kuningasten, ruhtinaitten ja kauppiaittensa kanssa.
Ilm. 13:14 me opimme, että peto levittää vaikutusvaltaansa kuvan kautta, joka rakennettiin häntä varten. Tuo kuva, joka on tehty, on maailmanlaajuinen kaupallinen neuvosto, johon kaikki organisoituneet kirkot tulevat menemään yhdessä roomalaiskatolisten kanssa (he tekevät sitä jo nyt). On melkoisen mahdollista, että tämä yhdistys on tuleva pysäyttääkseen kommunismin vallan. Mutta koska kommunismi Nebukadnessarin tavoin on nostettu esiin polttamaan porton liha, Rooma tulee voitetuksi ja hävitetyksi. Huomatkaapa, että kaikkialle, minne roomalainen kirkko meni, seurasi kommunismi. Sen on oltava sillä tavoin. Ja sallikaa minun varoittaa teitä nyt, älkää ajatelko, että kommunismi on teidän ainoa vihollisenne. Ei. Myös katolinen kirkko on sitä, ja vieläpä enemmän.
Lukekaamme nyt Ilm. 13:1-4, ja verratkaamme tätä Ilm. 12:1-5 kanssa. Ilm. 13:1-4: ”Ja minä näin pedon nousevan merestä; sillä oli kymmenen sarvea ja seitsemän päätä, ja sarvissansa kymmenen kruunua, ja sen päihin oli kirjoitettu pilkkaavia nimiä. Ja peto, jonka minä näin, oli leopardin näköinen, ja sen jalat ikäänkuin karhun, ja sen kita niinkuin leijonan kita. Ja lohikäärme antoi sille voimansa ja valtaistuimensa ja suuren vallan. Ja minä näin yhden sen päistä olevan ikäänkuin kuoliaaksi haavoitetun, mutta sen kuolinhaava parantui. Ja koko maa seurasi ihmetellen petoa. Ja he kumarsivat lohikäärmettä, koska se oli antanut sellaisen vallan pedolle, ja kumarsivat petoa sanoen: ’Kuka on pedon vertainen, ja kuka voi sotia sitä vastaan?'” Ilm.12:1-5: ”Ja näkyi suuri merkki taivaassa: vaimo, vaatetettu auringolla, ja kuu hänen jalkojensa alla, ja hänen päässään seppeleenä kaksitoista tähteä. Hän oli raskaana ja huusi synnytyskivuissaan, ja hänen oli vaikea synnyttää. Ja näkyi toinen merkki taivaassa, ja katso: suuri, tulipunainen lohikäärme, jolla oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea, ja sen päissä seitsemän kruunua; ja sen pyrstö pyyhkäisi pois kolmannen osan taivaan tähtiä ja heitti ne maan päälle. Ja lohikäärme seisoi synnyttämäisillään olevan vaimon edessä nielläkseen hänen lapsensa, kun hän sen synnyttäisi. Ja hän synnytti poikalapsen, joka on kaitseva kaikkia pakanakansoja rautaisella valtikalla; ja hänen lapsensa temmattiin Jumalan tykö ja hänen valtaistuimensa tykö.” Saatana ja hänen saatanallinen uskontonsa ovat molemmat näistä pedoista. Ilm. 13:ssa peto joka oli haavoitettu ikäänkuin kuoliaaksi, mutta joka virkosi jälleen, on keisarivallan aikainen pakanallinen Rooma, joka kaatui barbaarien ankaraan hyökkäykseen ja menetti siten maallisen valtansa. Mutta se saavutti sen jälleen paavillisessa Roomassa. Näettekö sen? Kansakunta, joka hallitsi murskaamalla kaiken ja josta tuli vahvin keisarikunta mitä koskaan on tunnettu, lopulta haavoitettiin kuoliaaksi. Sen fyysinen valta oli mennyt, sen armeija ei enää hallinnut. Mutta Konstantinuksen hallitessa se tuli takaisin elämään, sillä paavillinen Rooma on tunkeutunut koko maailman läpi, ja sen valta on täydellinen. Se käyttää kuninkaita ja kauppiaita ja kuolettavassa uskonnollisessa ja kaupallisessa voimassaan. Se hallitsee tämän nykyisen ajan jumalattarena. Se on myös tuo lohikäärme, joka seisoi odottaen nielläkseen poikalapsen. Herodes yritti tappaa Herran Jeesuksen ja epäonnistui. Myöhemmin roomalaiset sotilaat ristiinnaulitsivat Jeesuksen, mutta on nyt otettu ylös valtaistuimelle.
Nyt sen ohessa, mitä olen juuri sanonut, palauttakaamme mieliimme Danielin näky. Kuvapatsaan viimeinen osa, viimeinen maailmanvalta, oli jaloissa. Se oli rautaa ja savea. Näettehän, rauta on roomalainen keisarikunta, mutta nyt se ei ole enää pelkkää rautaa. Siihen on sekoitettu savea. Kuitenkin se on siellä ja johtaa maailman asioita sekä demokraattisissa kansoissa että niissä, joilla on itsevaltias hallitsija. Roomalainen kirkko on jokaisessa kansassa. Se on sekaantuneena niihin kaikkiin.
Sallikaa minun sanoa jotakin raudasta ja savesta. Muistatteko, kun Hrutschev löi kengällään pöytää YK:ssa? No niin, siellä oli viisi itäistä kansaa ja viisi läntistä. Hrutschev puhui idän puolesta ja pres. Eisenhower lännen puolesta. Venäjäksi Hrutschev on savi ja Eisenhower tarkoittaa rautaa. Kaksi maailman suurta johtajaa, kaksi suurta rautaisen ja savisen jalan varvasta olivat vieri vieressä. Me olemme kaiken lopussa.
Jakeessa 4 kysytään: ”Kuka voi sotia petoa vastaan?” Juuri nyt maailmassa on joitakin suuria nimiä. On joitakin mahtavia kansoja, mutta juuri nyt Rooma hallitsee. Paavi on ajajan istuimella ja hänen valtansa on lisääntyvä. Kukaan ei voi sotia häntä vastaan.
Jae 6: ”Ja se avasi suunsa Jumalaa pilkkaamaan.” (Opettaen oppina ihmisten käskyjä, pöyhkeitä, ylpeitä, mukavuutta rakastavia, heillä on jumalisuuden muoto mutta he kieltävät sen voiman.) Hän pilkkasi Jumalan Nimeä – muuttaen tuon Nimen titteleiksi ja kieltäytyen tekemästä toisin.
Jae 7: ”Ja sille annettiin valta käydä sotaa pyhiä vastaan.” Vaino – kuolema todelliselle uskovaiselle ja kaikki Herran nimessä, niin että Jumalan Nimi tuli pilkatuksi, niinkuin on Neuvostoliitossa, sentähden mitä katolinen uskonto siellä teki.
Jae 8: ”Ja kaikki maan päällä asuvaiset (kaikki, joiden nimeä ei ole kirjoitettu teurastetun karitsan elämän kirjaan maailman perustamisesta asti) kumartavat sitä.”
Kiitos Jumalalle, lampaat eivät tule kumartamaan sitä. Kaikki muut paitsi todella valitut tulevat eksytetyiksi. Mutta heitä ei eksytetä, sillä he kuulevat Paimenen äänen ja he seuraavat Häntä.
Nyt sitten nähkää tämä, mitä olen yrittänyt osoittaa teille. Tämä kuoleman siemen, joka sai alkunsa ensimmäisessä seurakuntajaksossa – tämä organisaation siemen, on lopulta kasvanut puuksi, johon jokainen saastainen lintu asettuu asumaan. Siitä huolimatta, että hän väittää olevansa elämän antaja, on hän kuoleman antaja. Hänen hedelmänsä on KUOLEMA. Ne, jotka osallistuvat häneen ovat kuolleita. Tämä valtava maailmankirkon järjestelmä, joka petkuttaa maailmaa sanoen, että hänessä on fyysinen ja hengellinen pelastus, eksyttää ja hävittää kansanpaljoudet. Mutta hän ei ole ainoastaan kuolema persoonallistuneena, vaan itse tämä kuollut raato tullaan tappamalla tappamaan, mikä on tulinen järvi. Oi, että ihmiset tajuaisivat, mikä heidän loppunsa on oleva, jos he jäävät häneen. ”Tulkaa ulos hänestä, sillä miksi te kuolisitte?”
LOPULLINEN VAROITUS
Ilm. 2:23: ”Ja hänen lapsensa minä tappamalla tapan, ja kaikki seurakunnat saavat tuntea, että minä olen se, joka tutkin munaskuut ja sydämet; ja minä annan teille kullekin tekojenne mukaan.”
Jumala katsoo sydämeen. Se ei ole koskaan muuttunut. Eikä se tule koskaan muuttumaan. Täällä, kautta kaikkien näiden ajanjaksojen, on kaksi ryhmää, molemmat julistaen ilmestystänsä Jumalalta ja sukulaisuussuhdettaan Jumalaan. ”Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: ’Herra tuntee omansa’ ja ’Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee’.” 2. Tim. 2:19. ”Herra tutkii munaskuut.” Sana ’tutkia’ tarkoittaa ’seurata’. Jumala seuraa meidän ajatuksiamme (munaskuut); Hän tietää, mitä meidän sydämissämme on. Hän näkee meidän tekomme, jotka ovat tarkka ilmaisu siitä, mitä meidän sisimmässämme on. Sydämestä lähtee joko vanhurskaus tai pahuus. Meidän motiivimme, meidän tarkoituksemme – Hän tuntee kaikki, sillä Hän tarkkaa jokaista liikettä. Ja jokainen teko, jokainen sana tuodaan tuomiolle, kun tilinteko meidän elämästämme suoritetaan. Väärällä viinipuulla ei ollut minkäänlaista jumalanpelkoa ja sen he saavat maksaa kalliisti. Eläköön jokainen, joka lausuu Hänen Nimensä, niinkuin pyhien tulee. Me saatamme pettää ihmisiä, mutta me emme koskaan tule pettämään Herraa.
LUPAUS NOINA PIMEINÄ PÄIVINÄ
Ilm. 2:24-25: ”Mutta teille muille Tyatirassa oleville, kaikille, joilla ei ole tätä oppia, teille Jotka ette ole tulleet tuntemaan, niinkuin ne sanovat, saatanan syvyyksiä, minä sanon: en minä pane teidän päällenne muuta kuormaa; pitäkää vain, mitä teillä on, siihen asti kuin minä tulen.” Nyt ennenkuin menemme lupaukseen, sallikaa minun osoittaa jälleen, että seurakunnassa, niinkuin Henki on puhunut tässä kirjassa, on kaksi viinipuuta, joiden yhteenkietoutuneet oksat muodostavat sen. ”Mutta teille muille Tyatirassa oleville, kaikille, joilla ei ole tätä oppia.” Tässä se on. Hän puhuu kahdelle ryhmälle. Toisella on tuo oppi, toisella ei. Siinä ne ovat, hajaantuneina yli kansojen ja jokaisen opin ollessa toistansa vastaan. Toinen on Jumalasta, tuntien Hänen syvyytensä, toinen saatanasta, tuntien saatanan syvyydet.
”En minä pane teidän päällenne muuta kuormaa.” Sana kuorma on paino tai paine. Pimeän ajan paine oli niin suuri, että täytyi taipua tai murtua – kumartaa tai kuolla. Se oli inkvisitio, keisarikunnan valta kannattamassa saatanallista palvontaa. Organisoidu tai maksa hengelläsi. Jokaisella ajanjaksolla oli omat paineensa. Esimerkiksi viimeisen ajan suuri kuorma on rikkauden, mukavan elämisen ja hermojännityksen paine tänä sekavana aikana, jossa me näytämme olevan soveltumattomia elämään. Tällä neljännellä ajanjaksolla näyttää olleen selvä kuorma. Se oli uhmata Roomaa, seisoa Sanan puolesta vaikkapa kuolemaan asti.
”He eivät ole tulleet tuntemaan saatanan syvyyksiä.” Näyttää siltä, että raamatunselittäjät ovat jättäneet tämän jakeen selvittämättä, sillä he eivät kyenneet ymmärtämään, mitä oppia tai mitä kokemuksia tällä sanonnalla tarkoitetaan. Tosiasiassa on yksinkertaista tietää, mitä on tarkoitettu. Ensin meidän täytyy tietää mikä on Jumalan syvyys, ja vastakohta tulee varmasti olemaan saatanan syvyys. Ef. 3:16-19: ”Että hän kirkkautensa runsauden mukaisesti antaisi teidän, sisällisen ihmisenne puolesta, voimassa vahvistua hänen Henkensä kautta ja Kristuksen asua uskon kautta teidän sydämissänne, niin että te, rakkauteen juurtuneina ja perustuneina, voisitte kaikkien pyhien kanssa käsittää, mikä leveys ja pituus ja korkeus ja syvyys on, ja oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä; että tulisitte täyteen Jumalan kaikkea täyteyttä.” Näiden jakeiden mukaan, kun ihminen kokee Jumalan syvyyden elämässänsä, on se todellinen henkilökohtainen kokemus Jumalan Hengestä joka asuu hänessä, ja hänen mielensä on valaistu Jumalan viisaudella ja tiedolla Sanan kautta. Mutta saatanan syvyys on oleva se, että hän yrittää hävittää tämän. Hän on aina yrittävä tehdä jonkin korvikkeen tämän Jumalan todellisuuden sijaan. Kuinka hän tekee sen? Hän ottaa pois tiedon Jumalan totuudesta – hävittää Sanan tuoden julki omansa: ”Onko Jumala todella sanonut?” Sitten hän korvaa omakohtaisen Kristuksen meidän hengessämme. Hän tekee sen, niinkuin hän sai Israelin tekemään saman; inhimillisen ollessa hallitsemassa kuninkaana Jumalan sijasta. Uudestisyntymisen kokemus tulee hyljätyksi kirkkoon liittymisen kunnian takia. Saatanan syvyydet olivat saapuneet tuohon aikakauteen. Ja tuon saatanan syvyyden hedelmät, jotka ovat valheet, murhat ja hirvittävät rikokset, tulivat siitä esiin.
PALKINTO
Ilm. 2:26-29: ”Ja joka voittaa ja loppuun asti ottaa minun teoistani vaarin, sille minä annan vallan hallita pakanoita, ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, niinkuin saviastiat heidät särjetään – niinkuin minäkin sen vallan Isältäni sain – ja minä annan hänelle kointähden. Jolla on’ korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.”
”Ja joka voittaa ja loppuun asti ottaa minun teoistani vaarin.” Hengen tekoihin kohdistuvista huomautuksista käy selvästi ilmi, että Herra yrittää saada omansa näkemään Hänen käsityksensä vanhurskaista teoista. Neljä kertaa Hän mainitsee teot. Ja nyt Hän sanoo, että sille, joka tekee Hänen tekojansa uskollisesti loppuun asti, annetaan valta yli kansojen, ja hän tulee olemaan vahva, taitava, taipumaton hallitsija, joka osaa selviytyä voimallisesti mistä tahansa tilanteesta, niin että jopa kaikkein hirvittävin vihollinen tulee murtumaan jos tarvitaan. Hänen hallintavaltansa tulee olemaan Pojan hallintavallan kaltainen. Tämä on hyvin hämmästyttävää. Mutta katsokaamme tätä lupausta ajanjakson valossa. Voimakas Rooma, valtio taustanaan, tuhoten kuninkaita ja sotajoukkoja ja lainsäätäjiä, murtaa ja sortaa kaikki edessänsä. Se on tappanut miljoonia ja haluaa tappaa vielä miljoonia, jotka eivät kumarru sen edessä. Kärsimättömästi se asettaa tai syöksee vallasta kuninkaita milloin tahansa hän voi. Niin, sen sekaantuminen asioihin on tosiasiassa aiheuttanut monien kansojen kaatumisen, koska se on päättänyt hävittää Jumalan valitut. Sen teot ovat paholaisen tekoja, sillä se murhaa ja valehtelee niinkuin tämäkin. Mutta on tuleva päivä, jolloin Herra on sanova: ”Tuokaa nämä Minun viholliseni Minun eteeni ja lyökää heidät.” Silloin vanhurskaat tulevat olemaan Herransa kanssa, kun Hänen vanhurskas suuttumuksensa on lankeava Jumalan pilkkaajien ylle. Vanhurskaat, tullen Hänen kanssansa kirkkaudessa, tulevat hävittämään nuo, jotka hävittivät maan ja hävittivät Jumalan pyhiä. Tämä oli posken kääntämisen, kauhean ahdistuksen aikaa; mutta päivä on tuleva, jolloin totuus on vallitseva ja kuka on kestävä sen tulessa? Ainoastaan Herran lunastamat.
”Ja minä annan hänelle kointähden (aamutähden).” Ilm. 22:16 ja 2. Piet. 1:19 mukaan Jeesus on Aamutähti [engl. käännös]. ”Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas (aamutähti) kointähti.” ”Kunnes päivä valkenee ja (aamutähti) kointähti koittaa teidän sydämissänne.” Siksi Henki antaa lupauksen Pimeän ajan valituille, jotka ovat Hänelle kuuluvia, ja myöskin tulevissa ajanjaksoissa eläville.
Niinkuin olemme jo maininneet, samaistaa Jeesus itsensä jokaisen ajanjakson sanansaattajan kanssa. He vastaanottavat Häneltä ilmestyksen Sanasta jokaista aikakautta varten. Tämä Sanan ilmestys tuo Jumalan valitut ulos maailmasta ja täydelliseen yhteyteen Jeesuksen Kristuksen kanssa. Näitä sanansaattajia kutsutaan tähdiksi, koska he loistavat Pojan, Jeesuksen, lainattua tai heijastettua valoa. Heitä kutsutaan myös tähdiksi, koska he ’antavat valoa’ yöllä. Täten synnin pimeydessä he tuovat Jumalan valon Hänen kansallensa.
Tämä on Pimeä aika. Se on erityisen pimeä, sillä Herran Sana on melkein kokonaisuudessansa kätketty ihmisiltä. Tieto Korkeimmasta on melkein kadonnut. Kuolema on voittanut suuren joukon uskovia, kunnes heidän rivinsä ovat suureksi osaksi hävitetyt. Jumalan asiat olivat laskusuunnassa tänä aikana, ja näytti siltä, kuin saatana varmasti valloittaisi Jumalan kansan.
Jos koskaan ihmiset ovat tarvinneet lupausta koskien sitä maata, missä ei ole yötä, niin se oli Pimeän ajan ihmiset. Ja siksi Henki lupaa heille aamutähden. Hän kertoo heille, että Päätähti, Jeesus, Joka asuu Valossa, jota kukaan ihminen ei voi lähestyä, on tulevassa kuningaskunnassa valaiseva heidät Hänen omalla henkilökohtaisella läsnäolollansa. Hän ei ole käyttävä tähtiä (sanansaattajia) antamaan valoa pimeydessä enää pidempään. Jeesus itse on puhuva heille kasvoista kasvoihin, kun Hän jakaa kuningaskuntansa heidän kanssansa.
Aamutähti on silloin näkyvissä, kun aurinko alkaa loistaa. Kun meidän Aurinkomme (Jeesus) tulee, ei enää tarvita sanansaattajia; Hän on itse tuova rohkaisun sanomaa; ja kun Hän hallitsee kuningaskuntaansa, ja me elämme Hänen läsnäolossansa, on Sanan valo tuleva kirkkaammaksi ja kirkkaammaksi täyteen päivään asti.
Mitä muuta me voisimme kaivata kuin Jeesusta itseänsä? Eikö Hän olekin kaikki, niin Täydellisesti Kaikki.
Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Amen. Niin, Herra Jumala, salli meidän kuulla Sinun totuutesi Sinun Henkesi kautta.