65-0429B SIEMEN EI OLE PERIVÄ YHDESSÄ KUOREN YHDESSÄ
(Seed Shall Not Be Heir With The Shuck, The)
Los Angeles, California, USA, 29.4.1965
1 Kiitos sinulle oikein paljon, veli Demos. Ja me olemme nyt iloisia ollessamme täällä tänä aamuna ja kuullessamme kaikkia näitä hienojen ihmisten hienoja todistuksia. Ja me luotamme siihen, että Jumala tulee jatkuvasti olemaan kanssamme ja siunaamaan meitä.
2 Nyt tänä iltana, olen ymmärtänyt, että minun tulisi puhua tänä iltana, jos Herra suo. Ja pyysin veli Shakariania juuri muutama hetki sitten ja sanoin: “Älä tunne itseäsi noloksi. Minä tiedän, että meidän täytyy lähteä täältä kello yhdeltätoista, ja minä tavallisesti unohdan täysin ajan kulun, kun nousen tänne ylös.”
3 Näyttää siltä kuin kaikki muutkin meistä tekisivät niin. Meistä tuntuu… He sanovat: “Kaksi minuuttia, kolme minuuttia tai…” Veli Smith, sinä tiedät, kuinka vaikeata on sen tekeminen kahdessa tai kolmessa minuutissa. Ja minä tiedän, millaista se on, ja tunnen sääliä jokaista kohtaan. Mutta me elämme ajallisuudessa, jossa me olemme. Me olemme menossa Iankaikkisuuteen, mutta nyt me olemme ajallisuudessa.
4 Ja sanoin: “Veli Demos, juuri vähän ennen kuin aika loppuu, ethän tunne itseäsi noloksi, nykäise vain minua takinliepeestä, ja tiedän silloin, että on aika lopettaa.” Jos en nyt pääse loppuun, tulen lopettamaan sen tänä iltana. Ja jos pääsen loppuun, niin minulla on uusi teksti täksi illaksi.
5 Nyt juuri, ennen kuin avaamme Kirjan, puhukaamme Sen Tekijälle päämme ollessa kumarrettuina.
6 Rakas taivaallinen Isä, kiitämme Sinua tänä aamuna tästä kokoontumisesta, siitä mistä me jo olemme saaneet kuulla. Jos me toimittaisimme loppusiunauksen nyt, me tuntisimme, että täällä on ollut hyvä olla. Niinpä rukoilen, että tulisit jatkamaan sitä, jos se Sinun silmissäsi on hyvä, ja olisit yhä kanssamme ja auttaisit meitä. Ja nyt me kokoonnumme Sanan ympärille. Samoin kuin me olemme kokoontuneet olemaan yhdessä toistemme kanssa, kuuntelemaan todistuksia siitä, mitä Sinä olet tehnyt meille, niin salli meidän nyt mennä takaisin Sanaan ja nähdä, mistä tämä kaikki tulee. Sillä tavoin se tulee vahvistamaan sen, minkä me tunnemme ja näemme tapahtuvan tänään. Suo nämä asiat Jeesuksen Kristuksen Nimessä. Aamen.
7 Nyt, Hänen palvelijanansa, olen sidottu Sanomaan. Ja joskus olen ollut hyvin väärinymmärretty, menneinä aikoina, ja ehkä tulen aina olemaan sellainen. Mutta asioita, joita joskus sanon, en sano ollakseni erilainen. Sanon ne ollakseni rehellinen. Ja haluan sanoa sen, minkä ajattelen olevan oikein. Jokaisella on oikeus tehdä niin, ilmaista oma mielipiteensä. Siksi minä olen teidän keskellänne.
8 Ja veli Shakarian puhuessaan rukousjonoissa käytetyistä rukouskorteista ja nähtyään, mitä Pyhä Henki… Hän ei nyt sanonut sitä minua koskien, vaan puhuen Pyhästä Hengestä, koska minä en voisi tehdä noita asioita. Jokainen tietää, etten minä voisi tehdä sitä. Mutta se on pientä, mitä te näette täällä. Teidän pitäisi olla ulkona noissa muissa paikoissa ja katsella, kuinka Hän ennalta kertoo asioita! Ja se mitä tapahtuu, riippuu teistä. Te saatte sen aikaan. Te olette se, joka uskoo Jumalaan.
9 Ja sitten, jos te ette usko Jumalaa, muistakaa: Hän sanoo sen teille juuri täällä puhujanlavalla. Ja jos te elätte synnissä, Hän kertoo sen teille. Ja asiat, joita te olette tehneet, ja joita teidän ei olisi pitänyt tehdä, Hän kertoo ne teille. Ei ole kyse vain siitä, mitä he kirjoittavat rukouskorttiinsa. He eivät haluaisi kirjoittaa sinne, että he ovat “syntisiä”, ja että tämä nainen “eli väärän aviomiehen kanssa”, ja niin edelleen. He eivät kirjoittaisi sitä rukouskorttiin, mutta Pyhä Henki tuo sen esiin joka tapauksessa, näettehän. Näettekö? Ja niinpä se on tuo yliluonnollinen osuus, ystävät.
10 Ja minä sanon tämän kunnioituksella. Koska meitä ei ole täällä useita tänä aamuna, vain pieni ryhmä. Se hämmästyttää minua, niin että se tekee minut hermostuneeksi, niin että joskus minusta tuntuu siltä kuin haluaisin huutaa. Ja kun olen istumassa eräässä paikassa siellä vuorenkupeella, jossa kulutan paljon aikaa vastaanottaessani Jumalalta, tulen sitten alas ja annan ihmisille sen, minkä Hän antoi minulle. Enkä minä halua olla erilainen kuin muut ihmiset. Mutta kuitenkin, ollakseni rehellinen, minun täytyy olla rehellinen Jumalan kanssa Sanomalle, näettehän, .
11 Ja nyt välittömästi, jos Herra suo, meidän on tarkoitus lähteä merentakaiselle matkalle muutaman päivän kuluttua, ja jos se on Herran tahto. Minä todella pyydän rukouksianne.
12 Te olette niin mukavia! Alan puhella ja unohdan kokonaan ajan kulun, niin kuin te muutkin. Mutta veli Shakariania, näitä hienoja saarnaajia täällä lavalla ja siellä ulkona, kaikkia teitä ystäviä Jeesuksessa Kristuksessa, minä tervehdin teitä Hänen Nimessänsä, sukulaisena kanssanne, Ristin kautta, Jumalassa me olemme veljiä ja sisaria.
13 Tänä aamuna haluan mennä Kirjoituksissa Galatalaiskirjeeseen, jos Herra suo. Haluan lukea jonkun Kirjoituksen.
14 Nyt eilen illalla kuulimme tuon sanoman tulevan esiin saarnaaja veljeltämme täällä puhujanlavalla hänen puhuessaan kielillä. Bredensen, veli Bredensen, oikein hieno mies. Minä…
15 Lukutaidottomuuteni ja koulutukseni, minun sanallisen ymmärryksen puutteesta huolimatta, ja kuitenkin tietäen, että Sanoma on totta, ja nähdä sellaisen miehen, joka oli tuossa paneelissa yhtenä iltana, seisomassa siellä ja voivan kohdata tuon älyniekan. He eivät ehkä kykene tekemään sitä, mitä Herra on kutsunut minua tekemään. Enkä minä voi tehdä sitä, mitä Herra on kutsunut heitä tekemään. Mutta työskentelemällä yhdessä olen varma, että me voimme saada Sanoman viedyksi eteenpäin, jos me vain pysymme Jumalan edessä.
16 Ja kun hän todisti täällä eilen illalla. Ja Pyhä Henki puhui kielillä, jonkun kuulijakunnassa olleen kautta, minä aina kunnioitan sitä. Koska minä ymmärrän Raamatun mukaan, että kyseessä on Jumalan Henki, joka on tuomassa jotakin meille. Ja hän puhui myöhäissateesta, varhaissateesta ja myöhäissateesta. Ja se herättää minussa erään ajatukseen.
17 Veli Bonham juuri hetki sitten antoi minulle pienen paketin, jossa oli joitakin shekkejä ja sanoi: “Tänä on ihmisten antama rakkausuhri.” No niin, heidän ei olisi tullut tehdä sitä. Katsokaahan, minä en tullut tänne siinä tarkoituksessa. Mutta hän antoi sen minulle, ja tietenkään ei ole mitään tapaa, miten se voitaisiin antaa takaisin. Niinpä otan sen, jos Herra tahtoo, ja yritän käyttää sen kuluihini mennessäni meren ylitse, koska minulla ei ole minkäänlaista kannatusta siellä, minne olen menossa.
18 Se on jonkilainen salaisuus, koska seurakunnat eivät halua minun tulevan, he eivät halua päästää minua sisälle. Ja minä menen sinne metsästäjänä, koska se on Herrastani. Herra on pannut sydämelleni tehdä niin, ja minun täytyy mennä vähän niin kuin valepuvussa. Ymmärrättehän? Heillä on siellä pieniä hassunkurisia ideoita. Kumpikin puoli haluaa minun allekirjoittavan kortin, että olen samaa mieltä heidän kanssaan siitä, mitä he uskovat, ja sanovan, että tämä toinen ryhmä on väärässä. Ja sitten tämä ryhmä sanoo, että he ottavat minut vastaan, jos sanon, että tämä ryhmä on väärässä. Näettekö? Mutta minä en pidä siitä. Katsokaahan, me olemme…
19 Olen aina yrittänyt seistä ihmisten välissä, organisaatioiden ja heidän eroavaisuuksiensa ulkopuolella, ja kutsua siihen, mistä Jumalan Henki näytti sanovan näiden veljien kautta täällä tänä aamuna, että me emme ole mikään kirkkokunta. On olemassa Branhamin perhe, eikä kukaan meistä ole liittynyt siihen. Me olemme syntyneet tuohon perheeseen. Ja niinpä minä yritän edustaa sitä parhaani mukaan.
20 Nyt Galatalaiskirje 4: 27-31. Uskon, että olen merkinnyt sen tänne. Haluaisin lukea tämän tekstikseni.
Sillä on kirjoitettu: Iloitse sinä hedelmätön, joka et synnytä, puhkea riemuun ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja, sillä yksinäisellä on enemmän lapsia kuin hänellä, jolla on aviomies.
Nyt me, veljet, olemme lupauksen lapsia niin kuin Iisakin oli.
Mutta niin kuin silloin hän, joka oli syntynyt lihan mukaan, vainosi häntä, joka oli syntynyt Hengen mukaan, niin on nytkin.
Mitä silti Kirjoitus sanoo? Aja ulos orjatar ja hänen poikansa, sillä orjattaren poika ei ole perivä vapaan naisen pojan kanssa.
Niinpä siten, veljet, me emme ole orjattaren lapsia vaan vapaan.
Voikoon nyt Herra lisätä siunauksensa kalliille Sanallensa.
21 Minulla on joitakin eilen illalla tekemiäni muistiinpanoja, ja tapanani oli, kun minulla oli vain yksi kokous viikossa jossakin, että saatoin muistaa nuo Kirjoitukset selkeästi mielessäni. Mutta nyt sen jälkeen kun… Vaikka sanonkin sen vähän vitsikkäällä tavalla, ei tarkoitukseni ole vitsailla täällä lavalla. Mutta täytettyäni kaksikymmentäviisi, toisen kerran, en enää voi muistaa sillä tavoin kuin minulla oli tapana muistaa. Tällä vanhalla Fordilla on takanaan paljon maileja, ja niinpä en enää muista niitä. Mutta niin kauan kuin voin liikkua, haluan tehdä jokaisen liikkeeni Hänen kunniakseen, joka pelasti minut.
22 Nyt minä, nähtyäni tänä aamuna ja tarkatessani… Ehkä tämä näyttää oudolta, ja ehkä se jonkun järkevän mielestä saattaa olla kerta kaikkiaan sekavaa, mutta se on kohteliaisuus sille, mihin minut on kutsuttu. Pidän jokaista pientäkin asiaa merkkinä. Minä tarkkaan sitä nähdäkseni, miten se liikkuu. Siten joskus saan sanomani tarkkaamalla ja huomioimalla, miten Henki liikkuu, ja huomioimalla, mitä tämä sanoo, ja mitä tuo sanoo.
23 Te olette monta kertaa huomanneet, kuinka minä ennen parantumiskokousta, seisoessani lavalla tai istuessani siellä takana, tarkkaan asioita. Tunnustelen Henkeä, millä tavalla Se liikkuu, ja tiedän jo, mikä on vikana tuolla henkilöllä, joka siellä istuu. Näettekö? Näette sen täältä, katsokaahan, te tavoitatte sen ennen kuin te edes menette puhujanlavalle.
24 Joskus ennen kuin tulen kokoukseen, joskus ennen kuin edes tulen paikkakunnalle, kuten tänne Kaliforniaa, olen istunut keskustelemassa mukanani olleiden kanssa ja sanonut: “Tulee tapahtumaan eräs määrätty asia, tämä asia tulee tapahtumaan täällä, ja tämä asia tulee tapahtumaan täällä, ja se tulee menemään tällä tavalla”, näettehän, koska se on Jumalan Hengessä. Hän on tiennyt kaikki asiat alusta alkaen, ymmärrättekö, ja niinpä Hän on tuo Iankaikkinen.
25 Ja sitten panin merkille tänä aamuna, kuinka eräs meille kaikille hyvin kallis ystävä ja veli, veli Jewel Rose, nousi ylös ja luki tuon Psalmin. Katsokaa, kuinka se, mitä hän sanoi, sulautuu yhteen tämän kanssa: “Minä haluan nähdä minkä kaltainen siemen teissä on.” Eilen illalla Henki puhui siitä, kuinka “myöhäissade, varhais- ja myöhäissade, molemmat vuodatettaisiin viimeisinä päivinä.” Näettekö, Hengen puhuessa tarkatkaa, mitä Se teki näiden saarnaajien kautta, ja niin edelleen, tänä aamuna. Niinpä minä sen vuoksi otan tämän aiheen: Siemen ei ole perivä yhdessä kuoren kanssa.
26 Se on hyvin outo aihe, mutta Siemen ja Kuori eivät ole perivä yhdessä toistensa kanssa. Ja otan tekstini tästä aiheesta Gal. 4:27, jossa Paavali on puhumassa kirjaimellisesta siemenestä, Abrahamin kahdesta pojasta. Ja haluan tehdä sen tässä niin, että ette mitenkään voi olla näkemättä sitä. Ja jos aika ei tule riittämään, tulen jatkamaan sen kanssa tänä iltana. Ja haluan opettaa samalla tavoin kuin tehdään pyhäkoulu tunnilla, sillä uskon, että teillä silloin tulee olemaan parempi ymmärrys siitä.
27 Nyt, monet teistä miehistä olette paljon kykenevämpiä tekemään tämän kuin minä, koska minähän en ole mikään teologi, en missään muodossa. Ja niinpä, jos te olette eri mieltä kanssani Tästä, niin tehkää niin kuin minä tein eilen illalla, kun joku kallis sisar oli leiponut minulle kirsikkapiirakan. Istuessani siellä hotellihuoneessani tänä aamuna osuin kiveen, mutta kuitenkin minä yhä jatkoin piirakan syömistä. Minä vain heitin pois tuon kirsikan kiven, näettehän. Niinpä, pankaa se vain syrjään se, mitä te ette usko Siitä, ja jatkakaa sen syömistä, minkä te ajattelette olevan oikein.
28 Paavali on nyt puhumassa Abrahamin kahdesta pojasta, joista toinen oli Saarasta ja toinen Haagarista. Me näemme nyt tässä, ja näemme sen kautta Kirjoitusten, että Jumalaa ei koskaan tuoda esiin kahtena. Se tapahtuu aina kolmena. Jumala on täydellinen aina kolmessa.
29 Raamatun matematiikka on täydellinen. Jumala tulee täydelliseksi kolmessa, on palvottu seitsemässä, ja niin edelleen. Niinpä me huomaamme, ettei Raamatun matematiikka koskaan petä.
30 Ja tässä meillä on Abrahamin kaksi poikaa, ja kuitenkin me voimme olla perillisiä vain niin kauan kuin olemme toinen noista pojista, tai Abrahamin poika. “Sillä kun me olemme kuolleita Kristuksessa, me tulemme Abrahamin siemeneksi, ja olemme perillisiä Hänen kanssaan lupauksen mukaisesti”, joten sen vuoksi Abrahamilla täytyy olla vielä yksi Poika.
31 Me tiedämme nyt, että hänen ensimmäinen poikansa oli Haagarista ja toinen Saarasta. Mutta hänellä oli kolmaskin poika, joka oli Jeesus. Se voi nyt tuntua oudolta, mutta sen me nyt yritämme selvittää. Kuten sanoin, Jumala tuo itsensä esiin aina täydellisyydessä, kolmen kautta. Ja olen selventänyt itseäni kaikkien edessä nyt, ja erikoisesti meidän teologiemme edessä, että nämä asiat ovat vain siten, kuin minä Sen näen ja millä tavalla minä saan Se.
32 Kuten esimerkiksi se, miten Jumala alussa asui yksinään, koska Hän oli Iankaikkinen, näettehän, eikä Hän edes ollut Jumala. Jumala on “palvonnan kohde”. Ja Logos, niin kuin me sitä kutsumme, tuo Sana, joka lähti Jumalasta. Jokainen tietää, että Herran Enkeli, tai Herran Sana, seurasi israelilaisia erämaan lävitse, Liiton Enkeli, tuo Logos, joka lähti Jumalasta. Ja sitten tuo Logos tehtiin lihaksi ja asui keskuudessamme. Se on Johanneksen Evankeliumin 1: “Alussa oli Sana, Sana oli Jumalan kanssa, ja Sana oli Jumala.” Ja nyt, kun Hän on antanut Elämänsä meidän puolestamme, silloin Hänen Henkensä tulee takaisin meidän yllemme. Jeesus sanoi: “Tuona päivänä te tulette tietämään, että Minä olen Isässä, Isä Minussa, Minä teissä ja te Minussa.”
33 Näettekö, kyseessä on koko ajan Jumala, Jumala julkituoden itsensä, toimien itse kauttansa eri ajanjaksojen aikana. Niinpä nuo kolme, Isä, Poika ja Pyhä Henki, ne ovat sama Jumala toimimassa kolmessa eri ominaisuudessa. Ja me, Seurakunta, itse tänään olemme niiden Jumalan ajatusten tunnusmerkki, joka Hänellä oli ennen maailman perustamista, että Hänellä olisi olemaan Seurakunta. Niinpä ne, jotka ovat Kristuksessa, olivat Kristuksessa alussa, he olivat Hänen ajatuksissansa, ja Hänen ajatuksensa ovat Hänen ominaisuutensa.
34 Tässä tuo siemen alkaa, lupauksessa. Ja Abrahamilla oli pieni epäilys tästä Ismaelin tapauksesta. Ja haluan osoittaa teille tämän puhumamme Siemenen kolme vaihetta, jotka eivät tule perimään yhdessä kuoren kanssa. Me näemme nyt, että täällä alussa Jumala antoi Abrahamille lupauksen.
35 Hän antoi lupauksen ensin Aadamille. Tai se oli liitto, jossa oli ehtoja. “Jos sinä et tee tätä. Jos sinä tulet tekemään tämän.”
36 Mutta kun Hän antoi sen Abrahamille, siinä ei ollut ehtoja: “Minä olen jo tehnyt sen.” Se mitä Hän teki… Hän antoi sen Abrahamille ilman ehtoja. Ja sen kautta, koska Abrahamilla oli lupaus… Sen vuoksi meidän täytyy olla Abrahamin Siemen. “Se ei ollut vain Abrahamille, vaan hänen jälkeensä tulevalle Siemenelle.” Jos nyt haluatte panna merkille, ei se ollut hänen jälkeensä tuleville “siemenille” vaan hänen jälkeensä tulevalle “Siemenelle”.
37 Me näemme nyt, kuinka Saara hieman epäili tuota lupausta, ja hän käski Abrahamia ottamaan tämän Haagarin, nuoren egyptiläisnaisen vaimokseen, ja sillä tavoin Jumala tulisi herättämään tämän luvatun siemenen.
38 Katsokaahan nyt, samoin kuin sanoin eilen illalla, että milloin tahansa siirrytään pois Jumalan alkuperäisestä suunnitelmasta, saadaan koko asia heittämään kuperkeikkaa. Me emme voi liikkua pois alkuperäisestä Sanasta. Sen täytyy… Samoin kuin me eilen tai toissa iltana puhuimme Bileamista. Hänellä oli Jumalan suora ja selvä vastaus: “Älä mene!” Mutta Jumalalla on myös salliva tahto. Ja te voitte toimia sen mukaan jos tahdotte, ja Jumala tulee ottamaan siitä kunnian, mutta kuitenkaan se ei ole Jumalan täydellinen tahto. Ja meidän pitäisi tavoitella Hänen täydellistä tahtoaan eikä Hänen sallivaa tahtoansa. Jumalan Kuningaskunta, jonka Hän… Se on maanpäällä tänään, mutta se ei voi koskaan tulla pystytyksi oikealla tavalla noudattamalla sallivaa tahtoa. Sen täytyy tulla takaisin Hänen täydelliseen tahtoonsa.
39 Ja me näemme tässä, kuinka Saara, sen jälkeen, kun Jumala oli sanonut Abrahamille, että tuo lapsi, jonka kautta koko maailma tulisi siunatuksi, tulisi syntymään Saaran kautta, ja nyt Saara epäili sitä. Ja haluan teidän panevan merkille, että se ei koskaan ollut lähtöisin Abrahamista vaan Saarasta, naispuolisesta. Hän epäili sitä ja sanoi: “Ota Haagar.” Eikä Abraham olisi halunnut tehdä sitä, mutta Jumala käski häntä tekemään niin joka tapauksessa. Niinpä hän teki sen jonkin verran epäillen. Nyt Iisak, joka oli vapaa ja luvatusta naisesta, ei voinut olla perillinen yhdessä Ismaelin kanssa, joka oli epäilyn takia lähtöisin orjattaresta.
40 Siitä Paavali yritti puhua tässä. Katsokaahan, ja se tuo alas jonkun määrätyn Jumalan asian, jonkun määrätyn Jumalan käskyn, mutta se ei voi olla perillinen yhdessä alkuperäisen Jumalan käskyn kanssa. Ymmärrättekö te? Katsokaahan, se voi olla perillinen.
41 Nyt tästä syystä minä olen niin voimakkaasti näitä asioita vastaan. Ja ajattelin, että nyt olisi hyvä aika puhua siitä, koska en tiedä, kuinka kauan pidempään me tulemme olemaan yhdessä, ja ehkä minä voisin jotenkin Jumalan avulla osoittaa teille syyn siihen, miksi minä niin ankarasti arvostelen organisoitunutta uskontoa. Ymmärrättekö? Nähkäähän, se ei voi olla perillinen alkuperäisen Jumalan ohjelman kanssa, koska mikään organisaatio ei ole Jumalasta. Se on peräisin ihmisestä. Maailman ensimmäinen organisoitu seurakunta oli roomalaiskatolinen kirkko Nikeassa, Roomassa. Ilmestyskirjan luvussa sanotaan, että “hän oli huora, ja kaikki hänen tyttärensä olivat porttoja.” Ja huora on nainen, joka ei elä uskollisena aviomiehellensä, ja portto tarkoittaa samaa asiaa. Mutta te näette, että siitä tuli kirkko joka tapauksessa. Se on organisoitu järjestelmä ja se erottaa veljeyden. Me olemme yrittäneet organisoida kaikkia kirkkoja yhteen. Se ei tule toimimaan. Se ei ole koskaan toiminut. Se ei tule koskaan toimimaan. Tuo Kirkkojen maailmanneuvosto, he vain… He ovat poissa Jumalan ohjelmasta.
42 Nyt te sanotte: “Mikä sinä olet seisomaan siellä, mies, jolla ei ole edes keskikoulusivistystä?” Ei ole mitään merkitystä sillä, minkälainen sivistys on kullakin on. En yritä puhua minun sivistyksestäni.
43 Minä puhun Jumalan Sanasta, näettehän. Ja näissä vahvistuksissa, joita te näette tässä palvelutehtävässä, ei ole kyseessä minä, vaan Jumala, joka yrittää saada teidät käsittämään, että se on Totuus. Olisiko Jumalalla mitään tekemistä valheen kanssa? Olkoon kaukana minusta palvella Jumalaa, joka siunaisi valhetta. Hän siunaa Totuuden. Totuutta Hän kunnioittaa.
44 No niin, Ismael ei voinut olla perillinen yhdessä Iisakin kanssa, koska yksi oli peräisin pienestä epäilyksestä, vain lievästä epäilyksestä. Se oli lapsi ja oli yhä Abrahamin siemen, mutta Ismael ei syntynyt Jumalan täydellisen tahdon mukaisesti. Minä voisin nyt käyttää tähän paljon aikaa, mutta toivon, että Pyhä Henki tulee välittämään teille sen sellaisella todellisella tavalla, miten sen pitää olla.
45 Jos Ismael ja Iisak eivät voineet olla perillisiä yhdessä, koska Jumalan alkuperäinen suunnitelma korvattiin Jumalan sallivalla suunnitelmalla, sallivalla tavalla, jonka Jumala siunasi, niin ei myöskään hengellinen Seurakunta tänään voi olla perillinen yhdessä kirkkokunnallisen kanssa., Jumala on siunannut kirkkokunnallisia seurakuntia samalla tavoin kuin Hän siunasi Ismaeliakin, mutta muut eivät voi olla perillisiä hengellisen kanssa. Se on oikein. Kirkkokunnallisesta seurakunnasta, niin kutsutusta seurakunnasta, luonnollisesta seurakunnasta, on tuleva ulos Kristuksen Morsian, joka on Valittu.
46 Minua vaivaa tällä hetkellä tieto siitä, että me näemme kaikkien näiden kirkkokuntien vetävän tähän, jonka me tiedämme olevan… Se, mitä te kutsutte myöhäissateeksi tai Hengen vuodattamiseksi. Ettekö te käsitä Jeesuksen sanoneen, että “kun se tapahtuu, silloin tulee loppu”? Tyhmät neitsyet ja viisaat neitsyet eivät ole oleva perillisiä yhdessä. Sillä kun… Tyhmä neitsyt, hän oli kyllä neitsyt, mutta häneltä vain puuttui Öljy. Ja kun hän tuli ostamaan Öljyä, silloin Ylkä tuli. Ja hän jäi ulos yrittäessään ostaa Öljyä. Ymmärrättekö te? Haluan, että se imeytyy todella syvälle. Nyt, minun ei varmastikaan tarvitse mennä siihen aiheeseen yhtään pidemmälle. Niin eivät nyt myöskään hengellinen ja luonnollinen voi periä yhdessä.
47 Siksi Ylöstempaus koskee vain Morsianta, viisasta neitsyttä, uloskutsuttuja, ennalta määrättyjä, Valittuja! Ettehän te liikemiehetkään hoitaisi liikettänne samalla tavoin kuin jotkut ihmiset yrittävät ajatella, että Jumala hoitaisi ohjelmaansa, sattumanvaraisesti. Jumala tiesi ennen maailman perustamista, kuka tulisi pelastumaan ja kuka ei tulisi pelastumaan. Ennalta määräämisen perusteella, ennalta tietämisen kautta, Hän näki jokaisen jäsenen ja pani jokaisen nimen Karitsan Elämänkirjaan ennen kuin Seurakunta edes alkoi. Jeesus tuli etsimään ja pelastamaan sitä, mikä oli tuossa Kirjassa. Hän osti Lunastuksenkirjan. Se oli kadotettu, ja Hän lunasti Sen ja meidät, kaikki, joiden nimet olivat tuossa Lunastuksenkirjassa.
48 Sitten, niin kuin olen monta kertaa sanonut, te tulitte tietämään sen. Siksi te olette täällä tänä aamuna. Siksi te tulette ulos kaikista näistä organisaatioista ja asioista. Siellä on Jotakin, joka vetää teitä. Niin kuin tuo pieni ajatukseni tuosta kotkasta, joka haudottiin kanan alla, näettehän. Te käsitätte, että siellä on jotakin erilaista. Seurakunnalla ei ollut tarjottavana tuota tyydyttävää Jotakin. Mutta te kuulitte jotakin muuta. Se oli huuto. Ja silloin te käsititte syntyneenne sitä varten. Te olette osa Siitä. Te sovitte yhteen Sen kanssa kuin hansikas käteen. Ja siksi me olemme kokoontuneet tänne yhteen tänä aamuna. Niin kuin vanhalla etelästä olevalla äidilläni oli tapana sanoa: “Samanlaiset linnut kerääntyvät yhteen laumaan”, koska teillä on yhteisiä asioita.
49 Hiirihaukoilla ja kyyhkysillä ei ole mitään yhteistä. Heidän ruokavalionsa on erilainen, vaikkakin kyyhkynen voidaan hautoa hiirihaukan alla. Kyllä, mutta riippuu siitä, millainen se oli alun pitäen. Ja vaikka hiirihaukka voikin olla äiti tuolle kyyhkyselle hetken aikaa, tulee se kuitenkin lopulta löytämään oman kumppaninsa.
50 Niin on Seurakunta tekemässä tänään, sillä Jeesus on Sana ja Hän on Ylkä, ja Morsian on osa Yljästä. Sen vuoksi se Sana, jonka tulee täyttyä tänä päivänä, on osa siitä Sanasta, joka täyttyi Hänen päivänään, ja se on sama Sana, sama kokemus, sama Elämä.
51 Sillä kun Jumala erotti Adamin, hänessä oli aluksi molemmat puolet. Me huomaamme, että alussa Adam oli henki. “Hän teki miehen omaksi kuvaksensa, miespuoliseksi ja naispuoliseksi loi Hän hänet.” Ja sitten l. Mooseksen kirja 2 ja siitä eteenpäin, Hän muodosti miehen maan tomusta. Mies oli luotu Jumalan kuvaksi, ja Jumala on Henki, joten hän oli henkimies. Sitten hän tuli lihaan osaksi eläinkuntaa maan päällä. Hän on tässä kuvaamassa Morsianta. Hän ei koskaan valmistanut toista olentoa, vaan Hän otti osan Adamista, alkuperäisestä luomuksesta, Hän otti hänen kyljestään kylkiluun, ja otti Adamista ulos naisellisen hengen, ja asetti sen naiselliseen osaan, ja Hän jätti sinne miehisen hengen. Sen vuoksi nainen oli osa hänen hengestänsä, osa hänen ruumiistansa, liha hänen lihastansa, luu hänen luustansa, ja sillä tavalla Kristuksen Morsian on Sana Hänen Sanastansa, Elämä Hänen Elämästänsä!
52 Siksi kuninkaallisen Siemenen ylöstempauksen täytyy tapahtua ensin. Ja loput kuolleista eivät vironneet eloon tuhanteen vuoteen, vaan heidät tuotiin ylös Valkoisen Valtaistuimen Tuomiolla. Katsokaahan, ei ole olemassa mitään tuomiota tuolle kuninkaalliselle Siemenelle tai ennalta määrätylle Abrahamin Siemenelle. Jos te nyt ottaisitte Johannes 5:24, kuunnelkaapa tätä: “Hänellä, joka kuulee Minun Sanani, ja uskoo Häneen, joka lähetti Minut, on iankaikkinen Elämä.”
53 Kuinka erilaista se nyt onkaan verrattuna moniin meidän teologioihimme? Minä voisin nyt mennä tänne ulos ja sanoa jollekin juopolle: “Uskotko sinä?” “Totta kai!” Voisin kysyä joltakin mieheltä, joka on toisen miehen vaimon kanssa: “Uskotko sinä?” “Aivan varmasti!” “Olitko eilen illalla kokouksessa kuulemassa Sanaa?” “Varmasti!” “Uskotko sinä Sitä?” “Totta kai!” Hän vain sanoo sen.
54 Mutta alkuperäinen tulkinta tästä Sanasta on: “Hän, joka ymmärtää Minun Sanani, ja uskoo Häneen, joka lähetti Minut.” “Hän, joka ymmärtää”, se tarkoittaa, että kenelle Se on tehty tiettäväksi.
55 Jeesus sanoi: “Ei kukaan voi tulla Minun luokseni, ellei Minun Isäni häntä vedä. Ja kaikki, jotka Isä on antanut Minulle, ovat tuleva. Minun lampaani, Minun kyyhkyseni, kuulevat Minun Ääneni. Vierasta he eivät tule seuraamaan.” Ja mikä on Jumalan Ääni? Se on Jumalan Sana. Mikä muu on kenenkään ääni kuin hänen sanansa? Se on Jumalan Sana. He tulevat kuulemaan Jumalan Sanan.
56 Sen vuoksi luonnollinen siemen oli vain kantaja, ensiksi Ismaelin kautta, toiseksi Iisakin ja sitten tuohon Siemeneen. Aivan niin kuin viljassa on varsi, tähkä ja kuori. Tässä nyt nämä siemenen kolme vaihetta osoittavat meille todellisen kuvan siitä, minkä haluan teidän panevan merkille kanssani tänä aamuna. Me näemme sen tässä.
57 Ja ollen koulunkäymätön minun täytyy ottaa näkemäni luonnolliset asiat esikuviksi niistä hengellisistä asioista, jotka on tehty tiettäväksi minulle, koska en pystysi esittämään sitä teille millään kieliopillisella tavalla, niin että se tuntuisi teistä järkevältä.
58 Ja joka tapauksessa Jumala aina esikuvaa hengellistä luonnollisen esikuvan kautta. Jos ei olisi olemassa Raamattua, minä kuitenkin tietäisin kristillisyyden oikeaksi, koska kaikki maassa perustuu kuolemaan, hautaamiseen ja ylösnousemukseen. Luonto toimii kuoleman, hautaamisen ja ylösnousemuksen kautta.
59 Katsokaa mahlaa puussa, kuinka se toi lehdet. Ja hedelmien tiputtua se menee takaisin maahan, mullan alle, kylmän talven ajaksi ja tulee jälleen keväällä ylös uusi elämä mukanaan. Todistaen joka vuosi, että on olemassa elämä, kuolema ja ylösnousemus.
60 Aurinko nousee aamulla kuin vastasyntynyt lapsi, hyvin heikkona. Kello seitsemältä tai kahdeksalta se aloittaa koulunkäynnin ja kello kymmeneltä tai yhdeltätoista se on suoriutunut yliopistosta. Se paistaa voimassansa noin kello yhdestätoista kello kolmeen ja sitten se alkaa heiketä. Illalla se laskee, tulee heikoksi kuin vanha mies. Onko se sen loppu sen kuolessa? Ei. Se nousee jälleen seuraavana aamuna. Näettekö?
61 Koko luonto, on teidän todellinen Raamattunne, joka todistaa tämän Raamatun kanssa! Ja sitä yritän osoittaa teille tänä aamuna, kuinka te luonnon kautta tulette näkemään Jumalan Sanan. Sen esikuvana on Jumalan Sana, koska luonto on Jumalan muotoilema.
62 Samoin kuin tieteessäkin he löytävät luonnon mekaniikat ja lait, mutta eivät tiedä, mikä tuo luonto on. He eivät tunne luonnon Elämää. Se on Jumala. Niinpä mekaniikasta ilman dynamiikkaa ei ole mitään hyötyä.
63 Huomatkaa nyt tuo varsi, tähkä ja kuori. Haagar tässä esitti vartta, joka oli ensimmäinen elämä, joka alkoi lupauksessa. Saara esitti tähkää, johon siitepöly tulee. Maria, tuo neitsyt, hän esitti kuorta, joka tuotti todellisen hengellisen Siemenen tuodakseen todellisen, aidon varren. Haagarin ja Saaran kohdalla molemmat tulivat seksin kautta. Mutta neitsyt Marian kohdalla se tuli Jumalan luvatun Sanan voiman, neitseellisen syntymän kautta. Hän synnytti aidon Siemenen. Tuo varsi, Haagar, toinen vaimo, synnyttäen lupauksen epäilyn kautta, toimi hienoisen epäilyksen kautta.
64 Toivon vain, että Jumala voisi auttaa meitä. Minä en… Haluan niin kovasti teidän näkevän tämän. Te ette voi vähimmässä määrin epäillä mitään osaa Siitä. Teidän täytyy ottaa Se sellaisena kuin Se on. Se ei tarvitse minkäänlaista tulkintaa. Raamattu sanoo, että “Jumalan Sana ei perustu yksityiseen tulkintaan.” Jumala ei tarvitse ainuttakaan meidän kouluistamme tulkitsemaan Sanaansa. Kun Hän vahvistaa Sen ja saa Sen elämään, niin se on Sen tulkinta. Kun Jumala sanoi: “Olkoon valo”, siellä oli valo. Sitä ei tarvitse tulkita. Kun Hän sanoi: “Neitsyt on tuleva raskaaksi”, hän tuli raskaaksi. Sitä ei tarvitse tulkita.
65 Me emme tarvitse kaikkea tätä, näitä seminaareja ja asioita, jotka saavat miehet sanomaan: “Meillä on tulkinta. Meillä on tulkinta.”
66 Jumala itse tulkitsee oman Sanansa. Hän ei tarvitse ketään tulkitsemaan sitä puolestansa. Hän sanoi: “Se tulee tapahtumaan”, ja se tapahtuu. Hän sanoi: “Viimeisinä päivinä Hän vuodattaisi Henkensä”, Hän teki sen. Minä en välitä siitä, mitä kirkkokunnat sanoivat. Hän teki sen joka tapauksessa, koska Hän oli sanonut, että Hän tulisi tekemään sen. Niinpä se ei tarvitse tulkintaa, sillä Jumala tulkitsee itse itsensä.
67 Ja nämä asiat, joita te näette, jotka nyt näyttävät teille niin salaperäisiltä. Jos muistatte, teidän palvelutehtävänne, te helluntailaiset, kolmekymmentä tai neljäkymmentä vuotta sitten, olivat aivan yhtä salaperäisiä metodisti- ja baptistikirkoille, kuin mitä Tämä on teille tänään. Mutta nähkää Se nyt Sanassa. Minä yritän näyttää teille, samalla tavoin niin kuin te yrititte näyttää heille. Ja sitten jos Jumala Sanassansa sanoo, että se on niin, ja sitten kääntyy ympäri ja vahvistaa Sen olevan niin, silloin se on Jumalan oma tulkinta asialle. Te ette tarvitse, että kukaan tulkitsisi sitä teille.
68 No niin, Haagar, vain “hieman”. Muistakaa, te ette voi ottaa yhtä Siitä yhtään Sanaa pois. Ja Jeesus sanoi Ilmestyskirjan lopussa. Ja Kirjan alussa Kristus sanoi: “Kuka tahansa, joka ottaa yhden osan pois tuosta Sanasta!” Vain yksi Sana väärin tulkittuna aiheutti jokaisen sairauden ja kuoleman, mitä meillä koskaan on ollut. No niin, jos Jumala, joka on pyhä, katsoi alas, ja kaikki tämä sekasorto aiheutui vain yhden Sanan pienestä väärintulkinnasta, ja joku pieni asia tuota ylintä Sanaa vastaan sai aikaan kaiken tämän sekasorron, niin että Hänen oman Poikansa täytyi kuolla, kärsiä ja vuodattaa Verensä sovittaakseen tämän kauhistuttavan asian takaisin Hänelle, niin kuinka me tulisimme pääsemään sisälle millään vähemmällä kuin pitämällä tuon koko Sanan?
69 “Hyvä on”, te sanotte, “veli Branham, se oli 1. Mooseksen kirjassa.”
70 Minä tunsin sen, näettehän. Mutta sallikaa minun sanoa teille, että Ilmestyskirjassa, joka on Kirjan viimeinen osa, sanotaan: “Kuka tahansa ottaa yhden Sanan pois tästä profetian Kirjasta, tai lisää yhden sanan Siihen, hänen osansa tullaan ottamaan pois Elämänkirjasta.”
71 Jeesus myös sanoi sen Kirjan keskellä! Siinä on jälleen teidän kolme todistajaanne: l. Mooseksen kirja, Uusi Testamentti ja tämä päivä tänään. Jeesus sanoi: “Ihminen ei elä yksin leivästä, vaan jokaisesta Sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.”
“Mutta Hän ei tarkoittanut sitä.”
72 Hän oli puhumassa ihmisille, jotka olivat korkeimpia teologeja. Noille papeille, joiden esi-esi-esi-esi-esi-isät jo olivat olleet pappeja. Yhdenkin Sanan väärentäminen Siitä olisi ehdottomasti seurannut kuolemanrangaistus. Heidät olisi pitänyt kivittää, jos he olisivat ohittaneet yhdenkin Sanan. Mutta he tulkitsivat Sitä väärin. Sen vuoksi kun Sana itse, kun Jumala lupasi lähettää Messiaan, ja Hän lähetti Sen sellaisessa kapalossa, jossa Hän oli luvannut Sen tulevan, niin heillä oli erilainen kapalo sitä varten.
73 Sallikaa minun sanoa tämä. Tänäänkin on niin, että he eivät käsitä Sitä! Se ei ole jonkun intellektuellin tai kirkkokunnan kapalossa. Se on voiman ja ylösnousemuksen ja ylösnousseen Kristuksen julkituomisen kapalossa, sillä tavoin kuin Jumala lupasi Sen eikä kapaloituna siihen, miten ihmiset ajattelivat Siitä.
74 Nyt Haagar, yhden pienen eroavaisuuden vuoksi, naisen ei Abrahamin kautta. Abraham ei tahtonut tehdä sitä, mutta Jumala antoi hänen tehdä sen, koska hän… Sama asia Hänen salliessaan Bileamin mennä eteenpäin. Huomatkaa nyt, vain hieman eroten Siitä Haagar synnytti Ismaelin, joka oli villi mies, jota ei koskaan voitu voittaa. Hän eli jousensa varassa. Hän oli villi mies. Hän on sitä yhä tänäänkin.
75 Nyt Saara, tuo tähkä tai siitepöly, Saara, todellinen lupauksen vaimo, tuo esiin lempeän miehen, josta puolestaan syntyi luvattu kansa.
76 Mutta nyt Maria, ilman seksiä, lupauksen kautta, samalla tavoin kuin Abrahamilla oli lupaus Jumalalta, Jumalan Sana, mutta hän uskoi lupauksen: “Katso Herran palvelijatar”, näettekö, eikä se tuottanut vartta vaan alkuperäisen Siemenen, sillä Hän oli tuo Sana, jonka Abraham uskoi, ja jonka Maria uskoi.
77 Nyt, Maria ei ollut tuo Siemen, hän oli vain Siemenen kuori. Nuo kaksi muuta olivat pelkästään tuon luonnollisen siemenen elämän kuljettajia. Maria itse ei ollut tuo Siemen, mutta kuten usko Jumalan Sanaan, se toi todellisemman kuvan Sanasta, koska Hän oli Sana. Aivan niin kuin kuori pitää sisällään vehnän jyvän suojellen sitä, kunnes se on kykenevä tai kypsä menemään eteenpäin omin voimin. Näettekö? Sitten itse Siemen jätti hänet [Marian]. Tuo Siemen oli hänen kohdussansa, hän ei ollut tuo Siemen. Hän ei tuottanut tuota Siementä. Jumala on tuo Siemen.
78 Nyt sitten tuo veri… Monet ihmiset ajattelevat, että meidät pelastettiin juutalaisella verellä. Ja jotkut heistä sanovat: “Meillä on oikeus pakanoiden kautta, koska portto Raahab ja mooabilainen Ruutin, ja niin edelleen, olivat pakanoita.” Te ette voi esittää niihin mitään vaatimusta, ette kumpaankaan. Hän ei ollut juutalainen eikä pakana.
79 Hän oli Jumala, Logos, Sana, joka lähti Jumalasta. Kun Hän alkoi hautomaan maata ja tuoda esiin sen elämän, joka on meressä. Kun Jumalan Henki, Logos, tuo Sana, jonka Jumala sanoi: “Olkoon siellä”, ja sieltä lähti Logos, joka oli Sana. Ja tuo Sana alkoi… Koska kaikki tämä oli tuossa Logoksessa, koko Jumalan Sana, koko Raamattu, jokaista ajanjaksoa varten. Ja tuon Logoksen alkaessa hengittää maan ylle, tuli sinne mereen elämää, ja se alkoi kasvaa tuottaen edelleen linnut ja eläinkunnan. Ja lopulta siellä tuli esiin jotakin, joka näytti aivan Jumalan kaltaiselta, joka oli sen hautonut, ja se oli mies, joka oli Jumalan kuva.
80 Tuo mies lankesi, niin kuin siemenen täytyy langeta. Ja sitten Jumala alkoi hautoa sitä uudestaan lankeemuksen jälkeen. Hän toi esiin Eenokin, Hän toi esiin Elian, Hän toi esiin Mooseksen, Hän toi esiin profeetan toisensa jälkeen yrittäen uudelleen asettaa ennalleen tuon kuvan. Ja lopulta maan päälle tuli jälleen itse Jumalan aito kuva, joka oli Jumala, Logos lihaksi tehtynä asuen meidän keskellämme.
81 Nyt tuolla samalla Logoksella on osansa, Hänellä on Morsian, ja tuo sama Logos, tämä Sana, jota ei voida peukaloida, hautoo tänään seurakuntia yrittäen tuoda Sanan takaisin Sen täyteen julkituomiseen. Ja niin kuin nuo profeetat olivat tuon Siemenen kantajia silloin, samoin ovat kirkkokunnalliset seurakunnat nyt tuon Siemenen kantajia. Huomatkaa nyt, aivan samoin kuin kuori jyvän ympärillä, niin seurakunta nyt pitää sisällään tuon Siemenen, mutta sitten Se jättää hänet.
82 Jeesus oli Jumala. Hän oli sitä. Hänen Isänsä oli itse tuo suuri Logos. Eikä Hän voi nyt vuodattaa sitä kaikkea Moosekseen, sillä tämä oli profeetta.
83 Ja Herran Sana aina, pettämättä milloinkaan, tulee profeetalle. Ei ole yhtään paikkaa tai aikaa Raamatussa, eikä Raamatun jälkeen, että Sanan oikea tulkinta olisi yhtäkään kertaa tullut jollekin teologille. Sellaista ei ole Kirjoituksissa. Se ei koskaan tullut fariseuksille, Se ei koskaan tullut saddukeuksille, Jumala ei koskaan nostanut esiin profeettaa yhdenkään niiden joukosta eikä Hän ole koskaan tehnyt siten näinä viimeisinä päivinä.
84 Niin pian kuin he nostavat sen esiin, he kaikki tulevat yhteen ja muodostavat siitä organisaation, ja siinä se kuolee. Mutta Hän on tehnyt tämän tarkoituksella. Me yritämme selittää sen Jumalan avulla. Huomatkaa nyt, katsokaa kuinka tuo seurakunta-siemen tässä nyt alkaa näyttää aivan tuolta Siemeneltä itseltään.
85 Pankaa nyt merkille, kun siemen menee maahan, se on alkuperäinen siemen. Kun se tulee esiin, se tuottaa elämän. Mutta mitä tekee tuo elämä, joka tulee vehnänsiemenestä? Se ei aluksi esiin tullessaan ole tuo vehnänjyvä. Siinä on vehnän elämä, mutta se on kuljetusvaiheessa. Ja sellainen oli tuo ensimmäinen uskonpuhdistus, kun Luther tuli esiin tästä sekasorron pimeydestä. Sen täytyi kuolla.
86 Niin monta kertaa ihmiset osoittavat myötätuntoa. Ja luin äskettäin erään kirjan Äänetön Jumala, jonka on kirjoittanut yksi näistä nykyaikaisista filosofeista, jotka yrittävät kääntää teidät pois Jumalasta. Jos te ette tunne Jumalan Sanaa ja Jumalan suunnitelmaa, teidät voidaan helposti järkyttää. Mutta kun te näette Jumalan suunnitelman, Hänen ohjelmansa, silloin te uskossa tiedätte, että se on Jumala, ja Jumala tekee itsensä tunnetuksi toimien aivan samoin kuin Hän teki muinakin aikoina, vaeltaen, vahvistaen.
87 Siksi Moosesta ei voitu järkyttää. Hän puhui kasvoista kasvoihin Jumalan kanssa, ja Jumala sanoi hänelle: “Minä olen sama, joka olin Abrahamin kanssa. Minä olen Se, joka annoin tämän lupauksen. Minä tulen olemaan sinun kanssasi.” Kuinka te silloin voitte pysäyttää tuota miestä?
88 Kuten eräs vanhoista profeetoista sanoi: “Kun leijona ärjyy, kuka voi olla pelkäämättä? Ja kun Jumala on puhunut, kuka voi muuta kuin profetoida?” Kun me tänä hetkenä näemme ne asiat, jotka Jumala on luvannut, näemme sen avautuvan, niin miten te voisitte seistä hiljaa, kun te näette, että se on Hänen tiensä? Mitä Hän sanoi tapahtuvan? Kun te näette kaikki nämä salaperäiset asiat, mutta ollen tarkalleen sillä tavalla kuin Jumala sanoi sen tulevan tapahtumaan.
89 Huomatkaa nyt, “nainen”, kantaja. Haagar tuli esiin vartena, sitten tuli siitepöly ja sitten kuori ja sitten tuo Siemen. Haluan teidän nyt ensin tarkkaavan näitä kantajia.
90 No niin, varsi ei näytä ollenkaan Siemeneltä, mutta tuossa Siemenessä ollut Elämä on varressa. Se oli Luther. Se tuli edelleen Zwingliin ja edelleen Calviniin ja moniin muihin.
91 Nyt pankaa merkille, sen jälkeen se muutti paikkaansa. Tarkatkaa nyt luontoa Jumalan Sanan muotoutuessa samalla tavoin kuin aurinko: kuolema, hautaaminen ja ylösnouseminen. Sitten tulee siitepöly, se oli Wesley. Ja siihen aikaan siinä riippui paljon hedekukintoja, ja itse asiassa se näytti aika paljon enemmän Siemeneltä. Se näytti paljon enemmän Siltä, koska Wesley toisen Jumalan Sanan kanssa toi Seurakunnan ylemmäksi, pyhittämiseen. Se oli hänen sanomansa. Hyvä on.
92 Sitten jonkin ajan kuluttua se tipahti pois ja meni takaisin varteen, ja esiin tuli jyvä. Mutta ennen kuin tämä jyvä alkoi muodostua, siellä oli ensin peite, akana, kuori. Ja jokainen viljan kasvattaja tietää, että jos te otatte tuon tähkän, se on jyvän ensimmäinen pieni alku. Mutta nyt, siinä on helluntailaisten ajanjakso. Te ette nyt voi, kukaan teologi tai…
93 Kukaan historioitsija, mieluumminkin, jokainen heistä tietää ajanjaksojen tulleen sillä tavalla. Ottakaa Ilmestyskirja, ottakaa seurakunnan ajanjaksot ja nähkää, eikö tarkalleen sillä tavoin ne avautuneetkin.
94 Nyt Wesleystä tulivat esiin Pyhyyden Pyhiinvaeltajat, nasarealaiset ja kaikki nuo pienet pyhitysseurakunnat, jotka olivat aika paljon lähempänä tuota alkuperäistä Sanaa, kuin mitä Lutherin uskonpuhdistus oli. Mutta katsokaahan, kun Luther organisoitui, se vain laittoi alulle nuo lehdet. Ja sitten tämän kasvaessa ylemmäksi kaikki Henki jätti luterilaisen seurakunnan, kaikki paitsi kirkkokunnallisuus, ja todelliset, totiset uskovaiset menivät edelleen pyhittämiseen.
95 Ja sitten pyhittäminen siirtyi Pyhyyden Pyhiinvaeltajiin, ja niin edelleen, ja kaikkiin näihin pyhitysorganisaatioihin, nasarealaisiin ja niin edelleen, ja sieltä se siirtyi suoraan helluntaiajanjaksoon. Ja katsokaapa nyt tuota pientä vehnänjyvää. Se näyttää miljoona kertaa enemmän siltä alkuperäiseltä vehnänjyvältä, joka meni maahan, kuin miltä varsi tai tähkä näytti. Mutta jos te panette sen suurennuslasin alle ja avaatte tuon kuoren, niin te näette, että myös he olivat vain kantajia. Jyvä ei ole vielä alkanut kasvaa. Se on vain pienen pienenä silmuna siellä aivan takana, ja voimakkaalla suurennuslasilla te voitte nähdä siitä vain pienen kärjen, kuin neulan kärjen, josta tuo siemen tulee. Ja tämä kuori tässä, joka näyttää aivan tarkalleen todelliselta asialta, ei ole todellinen. Se on ainoastaan kohtu.
96 Kuten Marian kohtu. Maria ei ollut tuo Siemen vaan osa tätä vartta täällä. Hän oli vain Siemenen kantaja kuten muutkin. Mutta ollen kutsuttu ja Jumalan itsensä valitsema tätä tarkoitusta varten, hän näytti, niin kuin meidän katoliset ystävämme ajattelevat, että hän olisi ollut Jumalan äiti. Mutta ei, hän ei ollut Jumalan äiti, eikä hän myöskään ollut Jumalan Siemen.
97 Nainen tuottaa munasolun. Jumala tuottaa elämän. Hemoglobiini, veri, se tulee uroksesta.
98 Kana tai jokin lintu voi rakentaa pesän keväällä ja munia munan, mutta jos tuo naaraslintu ei ole ollut uroslinnun kanssa, sen munat eivät kuoriudu. Ne ovat kuolleita. Ne tulevat mätänemään pesässä.
99 Kuten olen usein sanonut, niin se on vikana seurakunnissa tänään, he mätänevät pesissään, joita kutsutaan metodisteiksi, baptisteiksi, helluntailaisiksi ja niin edelleen. Jos he eivät ole kosketuksessa Sanan itsensä kanssa, he tulevat mätänemään pesässänsä, omassa organisaatiossansa.
100 Nyt jotkut heistä, jotkut protestantit, ovat enemmän tai vähemmän taipuvaisia uskomaan, että Maria tuotti tuon munan. Jos olisi sillä tavoin, niin katsokaa, minkä te saatatte Jehova Jumalan tekemään. Munaa ei voida tuottaa ilman tunneaistimusta.
101 Niinpä te näette Jumalan valmistaneen sekä munan että elämän idun. Hän loi molemmat Marian kohdussa. Ja tuo Mies ei ollut mitään muuta kuin itse Jumala lihaksi tehtynä, asuen meidän keskuudessamme Immanuelina. Ei vain jokin hieno mies tai profeetta. Hän oli hieno Mies ja Profeetta. Ei jokin opettaja tai jokin teologi. Oi, Hän on saattanut olla kaikkea sitä. Hän oli kaikki kaikessa. Mutta kaiken sen yläpuolella, Hän oli itse Jumala. Raamattu sanoo, että “Jumalan Veri on pelastanut meidät”. Jumala itse, ei jokin kolmas persoona tai toinen persoona. Tuo Persoona, itse Jumala, suuri Jehova, varjosi Marian, ja itse Luoja loi sekä verisolun, tuon elämän että myös munan.
102 Jos te voitte saada juutalaisen näkemään sen, silloin hän tietää, kuka Messias on. Kun John Ryan, joka oli ollut sokea neljäkymmentä vuotta, parannettiin siellä Benton Harborissa, tuo rabbi, joka halusi haastatella minua, sanoi minulle: “Te ette voi leikata Jumalaa kolmeksi kappaleeksi ja antaa Häntä juutalaiselle.”
103 Minä sanoin: “Jotkut heistä tekevät niin. Mutta me emme leikkaa Jumalaa kolmeksi kappaleeksi.” Minä kysyin: “Uskotko sinä profeettoja?”
“Tietenkin minä uskon profeettoja”, hän sanoi.
104 Minä kysyin: “Kenestä Jesaja puhui, Jesaja 9:6: ‘Lapsi on meille syntynyt’?”
Hän sanoi: “Sehän oli Messias.”
105 Minä sanoin: “Mikä sukulaissuhde Messiaalla tulee olemaan Jumalaan?”
Hän sanoi: “Hän tulee olemaan Jumala.”
106 Minä sanoin: “Tarkalleen oikein. ‘Hänen Nimensä on Neuvonantaja, Rauhanruhtinas, Mahtava Jumala, Iankaikkinen Isä.”’
107 Siinä ykseys kadotti sen, siinä kolminaisuus kadotti sen; he kulkevat tien molemmilla sivuilla. Mutta se on niiden välissä. Jos Jumala voisi olla itsensä Isä, jos Jeesus olisi voinut olla itsensä Isä, mutta Hän ei voinut olla. Ja jos Hänellä oli toinen Isä Jumalan lisäksi, ja kun Raamattu sitten sanoo, että “Pyhä Henki” oli Hänen Isänsä, ja jos ne olisivat kaksi eri henkeä, silloin Hän oli avioton lapsi. Se on totta. Kumpi sitten oli Hänen Isänsä, Jumala vai Pyhä Henki? Jos te sanotte, että jompikumpi niistä, niin tarkatkaa kuinka tukalaan asemaan te joudutte. Jumala oli Hänen Isänsä. Onko se oikein? [Seurakunta sanoo: “Aamen.”]
108 Matteus 1:18 sanotaan:
Nyt Jeesuksen Kristuksen syntyminen tapahtui tällä tavalla: Kun hänen äitinsä Marian oli kihlattuna Joosefille, ennen heidän yhteen tuloaan, hänen huomattiin olevan raskaana Pyhästä Hengestä.
109 Kuka nyt on Hänen Isänsä? Huomaatteko mitä tarkoitan? Pankaa nyt merkille:
Silloin Joosef hänen aviomiehensä, joka oli oikeudenmukainen mies eikä halunnut tehdä hänestä julkista esimerkkiä, ajatteli laittaa hänet salaa pois.
Mutta hänen ajatellessaan näitä asioita, katso, Herran enkeli ilmestyi hänelle unessa ja sanoi:, Joosef, sinä Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi, sillä se, mikä on siinnyt hänessä, on…” [Seurakunta sanoo: “Pyhästä Hengestä.”]
110 Minä ajattelin heidän sanoneen, että “Jumala oli Hänen Isänsä”? Oi, teologit, missä on ymmärryksenne?
Huomatkaa: “Ehtoolla on oleva valoisaa!”
111 Todellinen Siemen syntyi Mariasta, mutta se ei ollut hänen [Marian] Siemen. Se oli Jumalan lupaus, ja hän [Maria] sanoi: “Katso Herran palvelijatar.” Naiset ovat elämän kantajia. Ja nyt Marialla, tuo Siemen oli niin paljon lähempänä.
112 Haagarin täytyi saada se vääristellyllä tavalla. Saaran, epäillen sitä, sai aikaan vain luonnolliseen siemenen, sukupuolisen halun kautta. Mutta Maria, ilman minkäänlaista sukupuolisuutta, uskoi Sanan, ja Sana tehtiin lihaksi.
113 Mutta huomatkaa, Marian ollessa niin lähellä, että piti tuota Siementä kohdussansa, se näytti siltä kuin se olisi ollut hänen Siemenensä. Tulen kohokohtaan kohta. Ja samoin on helluntailaistenkin kohdalla. Muistakaa vain Jeesuksen sanoneen, Matteus 24:24: “Viimeisinä päivinä nuo henget…” Ei ensimmäisinä päivinä. “Viimeisinä aikoina nuo kaksi henkeä tulisivat olemaan hän lähellä toisiansa, että se pettäisi jopa valitutkin, jos se olisi mahdollista.” Helluntailaishenki olisi aivan tarkalleen oikean kaltainen niin täydellisesti, että se pettäisi jopa Valitutkin, jos se olisi mahdollista.
114 No niin, ne eivät ole minun sanojan. Hän on sanonut sen. Nyt, jonkin ajan kuluttua te ehkä tulette saamaan ymmärryksen siitä, mitä yritän sanoa. Nyt tuo Siemen todella näytti enemmän…
115 Tuo kuori näytti enemmän Siemenen kaltaiselta kuin, mitä tähkä tai varsi oli, mutta ne olivat kaikki vain Siemenen kuljettajia. Katsokaahan, Luther organisoitui, ja varsi kuoli. Wesley organisoitui, ja tähkä kuoli. Helluntai organisoitui, ja sen elämä kuoli. Ja nyt tulee esiin Siemen. Te ette voi mennä pidemmälle kuin Siemeneen.
116 Huomatkaa nyt: aina kun jokin suuri liike nousi esiin, kautta vuosien, niin sitä nopeasti seurasi organisaatio. Kolme vuotta on suunnilleen se aika, jonka herätys kestää, ja sitten he organisoivat sen ja muodostavat organisaation. Ja sellaisia täytyy tulla monia, kuten monia lehtiä Lutherista, paljon heteitä Wesleystä, ja monia helluntailaisia, ykseseys, kakseus, kolmeus, neljäys, viiseys. Oi, armoa! Näettekö?
117 Mutta pankaa merkille: Jeesuksen Kristuksen julkituleminen on jatkunut kaksikymmentä vuotta! Eikä yhtäkään organisaatiota ole noussut eikä tule nousemaan. Se tulee kuolemaan kuten tuo myöhäissateenliike ja kaikki muut. Tämä on lopunaika, Siemen, eikä kuori tule olemaan perillinen Sen kanssa sen enempää kuin Ismaelkaan Iisakin kanssa.
118 Näettekö nyt tässä, kuinka se on tarpeeksi lähellä pettääkseen? Luther: varsi, Wesley: tähkä, ja helluntailaiset: kuori. Kuinka voisinkaan juuri tässä mennä tuohon kuoreen ja näyttää teille jotakin. Missään aikaisemmassa ajassa se ei koskaan ole tullut niin lähelle kuin mitä se on juuri nyt. Kaikki on seurakunta, seurakunta, näettekö, “nainen”.
119 Ja huomatkaa: “nainen” oli alussa se, joka epäili alkuperäistä lupausta. Ei niin että Jumala olisi perunut Sanaansa. Jumala ei peru Sanaansa tänäänkään. Hän vahvistaa alkuperäisen Sanansa! Mutta Saara oli se, joka sanoi: “Ehkäpä, kuvittelehan nyt, mehän odotamme.”
120 Se on vikana ihmisillä tänään. Te yritätte kiivetä johonkin tietämättä mihin olette kiipeämässä. Kuinka te voitte tehdä sen, ellette tiedä, mitä olette tekemässä? Kuljetteko te silmät sidottuina? Yrittäen kiivetä johonkin tietämättä, mitä olette tekemässä, te tulette kaatumaan. “Jos sokea johtaa sokeaa, he tipahtavat molemmat kuoppaan.” Jeesus sanoi niin.
121 Mutta nyt me olemme Siemen-ajassa. Mutta mitä kuori tekee nyt? Tukee sitä ja on yhteistyössä Siemenen kanssa ja pitää sitä sisällään. Se oli pantu sinne sitä tarkoitusta varten, jotta se pitäisi sitä sisällään.
122 Samalla tavoin kuin aurinko tekee noustessa varhaiskeväältä vehnän ylle. Tarkatkaa luontoa vuodenaikojen vaihtuessa, päivien vieriessä. Kaikki rullaa täydellisesti oikein Jumalan kanssa. Kun tuo lämmin aurinko nyt alkaa paistaa siemenen ylle, se murtautuu esiin. Mutta maailman täytyy olla määrätyssä asemassa, tilassa, saadakseen tuon Siemenen murtautumaan ulos liasta. Sen täytyy tulla tähän tilaan, tulla määrätylle paikalle saadakseen tuon siemenen tulemaan esiin. Sen täytyi tulla sillä tavalla ulos pimeästä ajanjaksosta.
123 Jotkut ihmiset, kuten tuo arvostelija, jonka sanoin kirjoittaneen tuon kirjan Äänetön Jumala, hän sanoi: “Kautta pimeiden ajanjaksojen, kun nuo kristityt marttyyrit kuolivat, Jumala istui Taivaassa niin kuin ei olisi edes tietänyt asiasta.” Tuo lukutaidoton, hengellisesti sokea mies parka, kunpa hänen silmänsä vain voisivat avautua! Ettekö te tiedä, että siemenen täytyy maata tomussa, kuolla ja mädäntyä ennen kuin se voi tuottaa uudestaan?
124 Ja helluntaiseurakunta kuoli varhaisen katolisen kirkon kautta. Ja sitten se tuli esiin varren muodossa kulkien Lutherin, Wesleyn ja helluntaiajanjaksojen kautta, mutta näettekö, kuinka tarkasti se on nyt ottamassa muotoaan? Ymmärrättekö te? [Seurakunta sanoo: “Aamen.”]
125 Nyt sen täytyy tulla suoraan takaisin tuohon alkuperäiseen palvelutehtävään, joka Hänellä oli täällä maan päällä, koska se on Morsian. He ovat yksi. Hän on nyt luvannut, miten nämä asiat tulisivat tapahtumaan viimeisinä päivinä. Ja me näemme niiden tapahtuvan, kaikkien näiden lupausten, kuten Malakia 4, Luukas 17:30. Oi, ja on niin monia muita Kirjoituksia, ettei sillä olisi loppuakaan!
126 Ja minun täytyy nyt lopettaa, koska on myöhä. Kyllä. Hyvä on, sanokaa heille, nähdäksenne voivatko he saada… Kysykää heiltä, ja tulkaa sitten kertomaan minulle. Hetkinen vain. Haluan niin kovasti saada tämän jaetuksi. Haluaisin, että te näkisitte tämän. Katsokaahan, Jeesus… Huomatkaa, Morsian.
127 Me näemme nyt tässä ajanjaksossa, jossa me nyt elämme, että tuo kohtu, helluntaiorganisaatio, näytti aivan tarkalleen siltä kuin se olisi todellinen asia. Mutta käsitittekö, että Ilmestyskirjan 17:ssa luvussa kutsutaan roomalaiskatolista kirkkoa, ensimmäistä organisaatiota, “huoraksi”? Kuinka moni tietää, että se on totta? Kuinka moni tietää, että hän oli porttojen äiti? Mikä on moraaliton nainen? Nyt Hän sanoi, että tämä nainen oli “seurakunta”. Mikä on huora? Nainen, joka on uskoton avioliittolupaukselleen. Mikä on portto? Sama asia, samaa merkitsevä sana.
128 Nyt tuo nainen synnytti. Miten hän synnytti? Ei Sanalle vaan organisaatiolle. Tässä ovat metodistit, baptistit, ja helluntailaiset, ja heillä kaikilla on äitinsä tavat. Kuka tahansa alhainenkin nainen voi täällä Kaliforniassa synnyttää tytön, joka on neitsyt, ja samalla tavoin ensimmäinen sanoma lähti, mutta kun totuus pyhityksestä tuotiin esiin Lutherin ajanjaksolle, eivät he voineet vastaanottaa sitä. Kun Pyhän Hengen kaste esiteltiin metodisteille, eivät he voineet vastaanottaa sitä. Ja nyt kun Siemen aika on tuottanut helluntain, se ei vastaanottaa Sitä. Se on organisoitunut. Mutta se on ollut Siemenen kuljettaja, näettehän.
129 [Eräs veli puhuu kielillä. Tyhjä kohta nauhassa.] Aamen. Kiittäkää nyt Herraa siitä, Sanasta, sen Sanan yksinkertaisuudesta, joka sanottiin.
130 Katsokaa, kuinka yksinkertaista se on, aivan niin kuin katselisi viljan kasvua. Teillä ei tarvitse olla jotakin suurta teologista tulkintaa Siitä. Katselkaa vain sitä. Hän on suoraan ympärillänne, koko ajan. Katsokaahan, se on…
131 Minun täytyy nyt lopettaa. Tunsin tuon pienen nykäisyn, ja pyysin häntä tekemään sen. Meidän täytyy lopettaa. Nyt veli, vain tämä yksi huomautus, ja sitten lopetan.
132 Katsokaa nyt, kuori, varsi ja niin edelleen, ne ovat vain Sanan kantajia. Heillä oli osa Sanasta, näettehän, kunnes se oli tullut vanhurskauttamiseen, pyhittämiseen ja lahjojen ennalleen asettamiseen, helluntailaisissa. Mutta huomatkaa nyt, aivan samoin kuin oli Ismael, Iisak, ja sitten Jeesus, näettekö, yksi oli vääristelty, toinen alkuperäinen, ja tässä tulee itse Siemen. Näettekö? Nyt seurakunta on tullut tuosta samasta asiasta, suoraan takaisin. Kuten kukka tai mikä muu kasvi tahansa, se juo, imee sisälle, ja menee…
133 Se ei merkitse sitä, että luterilainen on kadotettu. Mutta luterilainen, joka hylkäsi pyhittämisen, tulee olemaan kadotettu, jos hän haluaa pitää kiinni jostakin… Katsokaahan, Israel söi uutta mannaa joka ilta. Huomatkaa nyt.
134 Mutta nyt lopun ajalla, katsokaa tätä kuorta täällä, ja sitten pankaa merkille vehnänjyvä. Elämän täydellinen salaisuus on sinetöitynä kuoren sisäpuolella. Me näemme sen tulevan ylös Lutherissa. Me näemme sen tulevan tähkään. Me näemme sen varressa, me tulemme tänne, ja nyt se on kuoren muodossa, melkein samankaltaisena helluntaiajanjaksossa, mutta todellinen salaisuus on kätkettynä sisäpuolella.
135 Muistakaa nyt, Ilmestyskirjan mukaan, koko Kirjan salaisuus on sinetöity Seitsemällä Sinetillä, joita uskonpuhdistajilla ei ollut tilaisuutta tuoda esiin, näitä neljää vaihetta, neljää Eläintä [Olentoa], jotka lähtivät kohtaamaan neljää maailman voimaa. Ensimmäinen, joka lähti oli…
136 Mikä oli ensimmäinen, joka lähti? Leijona, kohtaamaan Rooman ajanjaksoa. Se oli alkuperäinen Sana. Hän on Juudan sukukunnan Leijona. Kristus itse meni kohtaamaan tuota ajanjaksoa. Mikä oli seuraava eläin, joka meni kohtaamaan toista hevosella ratsastajaa. Mikä hän oli? Katsokaa, kuinka tuo ensimmäinen ratsastaja oli puettu valkoiseen, ja myöhemmin hänen päässään oli kruunu ja niin edelleen, ja jousi ilman nuolia.
137 Pankaa merkille seuraava hevonen ja tuo Eläin [Olento], joka lähti kohtaamaan häntä, oli härkä. Ja härkä on uhrieläin. He kuolivat marttyyreina pimeän ajanjakson kuluessa.
138 Kolmas Eläin [Olento], joka lähti kohtaamaan seuraavaa hevosta, ennen kuoleman hevosen ratsastusta, jota kuolema ja helvetti seurasivat… Seuraava Eläin [Olento], joka meni kohtaamaan tuon päivän hevosen ratsastajaa, oli miehenkasvoinen Eläin. Kuinka monet tietävät sen? Se oli tuo järkiperäinen uskonpuhdistajien ajanjakso: Luther, Wesley, Calvin, Knox, Finney, Moody. Näettekö?
139 Mutta pankaa sitten merkille, mikä lähti ehtooajassa? [Eräs veli sanoo: “Kotka.”] Kotka, jälleen profeetallisena. On oleva valoisaa kotkan ajassa, tien Kirkkauteen tulette varmasti löytämään, oi, elävän Jumalan Seurakunta!
140 Toivoisin voivani tulla tänne ja istua alas aamulla ja viipyä koko päivän teidän kanssanne näiden asioiden ympärillä. Kuulkaahan, luuletteko, etten minä pidä teistä? Minä rakastan teitä, veljeni. Minä haluaisin mennä jokaiseen organisaatioon ja yhdistykseen ja vain uskoa jokaisen kanssa. Mutta katsokaahan, sitä ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Siellä on tuskin oveakaan avoinna minulle.
141 Minä olen menossa salaa erääseen kansakuntaa juuri nyt, organisaatioiden tähden, koska he eivät salli sen palvelutehtävän, jonka Jumala… Kirjoitin juuri heille takaisin ja sanoin: “Kymmenen vuotta olen yrittänyt tulla takaisin. Ja te typerine kasteinenne olette estäneet sen!”
142 Yksi heistä uskoo, että “teidät tulee kastaa kolme kertaa: kerran Isälle, kerran Pojalle ja kerran Pyhälle Hengelle, kasvot eteenpäin.” Toinen sanoo: “Ei, teidät täytyy kaataa kolme kertaa taaksepäin: kerran Pojalle, ja kerran Isälle, ja kerran Pyhälle Hengelle.” Ja he ovat molemmat väärässä.
143 Yksi sanoo: “Teidät on kastettu Hänen kuolemaansa, ja Hän kaatui eteenpäin kuollessaan. Meidät kastetaan Hänen kuolemaansa.” Toinen sanoo: “Kuka hautaisi miehen kasvoilleen? Te hautaatte hänet selälleen.” Sellaista hölynpölyä. Se erottaa ihmiset ja osoittaa, että se on kateutta. Se on Saatanasta. Se ei ole Jumalasta.
144 Mutta kaiken keskellä Jumala ei ole kummallakaan puolella, vaan Hän kutsuu molemmilta puolilta: “Tulkaa ulos heidän keskeltänsä ja olkaa erotettuja”, sanoo Jumala, “ja Minä tulen vastaanottamaan teidät itseni luo.” Jumala siunatkoon teitä.