54-0809A MINÄ TULEN PALAUTTAMAAN TEILLE, SANOO HERRA
(I Will Restore Unto You Saith The Lord)
Los Angeles, Kalifornia, USA, 9.8.1954
1 Ja hänen vaimonsa, he tekevät nauhoituksia, ja mitä tahansa sanottiin, voimme palata näihin nauhoituksiin ja nähdä tarkalleen, mistä oli kyse ja mitä sanottiin.
Ja tässä tämä mies oli ollut sokea jo vuosia. Kaksi miestä johdatti hänet puhujanlavalle. Ja Pyhä Henki alkoi paljastaa hänen elämäänsä ja kertoi hänelle, mitä hän oli tehnyt elämässään. Ja sitten Se kertoi hänelle, että – että hän ei ollut kristitty eikä ollut koskaan tunnustautunut. Ja hän alkoi itkeä ja sanoi: ”Se oli oikein.” Ja hän sanoi: ”Se oli oikein.” Ja hän hyväksyi Kristuksen henkilökohtaiseksi Vapahtajakseen. Me laskimme kädet hänen silmiensä päälle ja pyysimme rakasta Herraamme Jeesusta parantamaan hänet. Ja kun otin kädet pois, hän näki normaalisti; hän oli terve.
2 Ja vähän sen jälkeen katsoin, kun tulin puhujanlavan poikki, tai ihmisten päiden yläpuolella, parvekkeen ja pohjakerroksen välissä, ja mennen sinne yli, siellä tuli pyörätuoli, ja nuori nainen istui siinä, mennen poikki. Hän tuli koko ajan vanhemmaksi. Kun hän oli noin keski-ikäinen nainen, hän nousi ylös ja käveli pois. No, minä kerroin siitä. Nyt, se on näky. Sen on tapahduttava. Ei ole väliä, helvetissä ei ole tarpeeksi paholaisia pysäyttämään sitä; sen on tapahduttava. Merkitkää se vain jokaisena kertana muistiin ja katsokaa, eikö se olekin niin. Sanoin: ”Täällä on eräs, joka on pyörätuolissa, ja hän on ollut rampa nuoresta lähtien. Ja nyt hän on parantunut. Sillä NÄIN SANOO HERRA, nouse ylös.”
Kukaan ei noussut ylös. Ajattelin: ”Sepä outoa.” Ajattelin: ”Olisinko voinut erehtyä?” Sanoin: ”Kutsukaa seuraava henkilö.” Joku nousi ylös, mutta Pyhä Henki ei puhunut tuolle henkilölle näystä. Se käänsi minut uudelleen ympäri, ja siinä tuli taas tuo nainen. Suoraan poikki, pyörätuoli liikkui itsekseen, vain näky tuli suoraan ihmisten päiden yli. Kun hän tuli keski-ikäiseksi, se loppui, hän nousi ylös ja lähti pois.
3 No, katselin ympärilleni, näin pyörätuoleja, mutta en nähnyt tuota naista. Satuin katsomaan, istuen aivan tässä, ja siinä hän oli. Mutta en voinut nähdä pyörätuolia, koska ympärillä seisoi niin paljon ihmisiä. He käännyttivät sinä iltana monta tuhatta ihmistä pois auditoriosta, he sanoivat, että he eivät voineet saada istumapaikkoja. Joten sanoin: ”Tässä on nainen, mutta en näe pyörätuolia.” Kun he siirtyivät taaksepäin, siellä pyörätuoli oli. Hän ei ollut ollut ollut jalkojensa varassa lattialla kolmeenkymmeneenneljään vuoteen. Hän oli sairastanut MS-tautia; hänen jalkansa olivat kuihtuneet, ja hän istui siinä. Sanoin: ”Sisareni, se on NÄIN SANOO HERRA, nouse jaloillesi; Jeesus Kristus on parantanut sinut.” Katolinen vakaumuksen perusteella, luulen…
Joten hän yritti liikkua tuolla tavalla, mutta ei pystynyt liikkumaan. Sanoin: ”Ottakaa joku häntä käsivarresta kiinni, niin…” Mutta kun alettiin tarttua häneen, hän nousi ylös. Siinä hän nousi. Hänen suunsa oli auki, kyyneleet valuivat hänen poskiaan pitkin, ja hän huusi ylistystä Jumalalle. Noin tuntia myöhemmin hän oli ulkona terassilla, ja joku sanoi: ”Etkö halua ottaa pyörätuoliasi mukaasi kotiin?”
Hän sanoi: ”En, antakaa se jollekin, joka tarvitsee sitä. Minä en tarvitse sitä enää.”
4 Herramme Jeesuksen Kristuksen armo. Jos en erehdy, veli Ekberg oli siellä sinä iltana, onko niin? Veli Ekberg ja veli Wood ja ehkä monia muita, jotka olivat täällä…
Nyt, mistä hän lauloi: ”Sitten Jeesus tuli.” Näettekö? Ja jotain pientä… Kukaan ei tiedä tästä. Ihmettelen, miksi se oli niin. Voin yhtä hyvin kertoa teille. Näettekö? Olen suhtautunut hieman oudosti naissaarnaajiin. Minä vain… Tuo baptistinen puoli ei ole vielä tullut esiin, luulisin. En ole… Ei siinä mitään, jos Herra käski teidän tehdä niin, se on… En vain pysty saamaan sitä selväksi Sanassa tai mielessäni, ehkä. Ehkä se johtuu minusta, joka olen paksupäinen enkä tajua sitä. Mutta tiedättekö mitä? Uskon, että minulla tulee olemaan yksi omassa perheessäni: tyttäreni. Josko siinä ei olisi jotain teologiaani varten, vai mitä?
Nyt, veli Moore ja minä olemme käyneet tuota asiaa läpi Kirjoitusten. Ja minulla on pieni tyttö… Jokin aika sitten Hammondissa, Indianassa, olimme… Monet teistä olivat ehkä Hammondin kokouksessa. Oi, miten ihmeellinen kokous, tuhannet vastaanottivat. Ja Fred Astaire, täältä länsirannikolta, hänen tanssiparinsa oli tullut narkomaaniksi, oli mennyt naimisiin ja eronnut, ja hänet tuotiin puhujalavalle, ja Pyhä Henki paljasti hänet juuri siellä ja kertoi, mitä hän teki. Hänen isänsä nousi paheksumaan sitä ja sanoi: ”Se ei ole oikein”.
5 Hän sanoi: ”Hetkinen, isä, se on totta. Oikeuslaitos etsii minua nyt.” Näettekö? Ja hän oli; hän oli… Se paljasti jotenkin, en muista miten se oli. Joka tapauksessa siellä oli toinen alkoholisti, ja hän oli parantunut. Pyhä Henki kutsui häntä parvekkeelta.
Mutta joka tapauksessa, tämä pikku narkomaani, joka oli ottanut huumeita tai jotain, oli Fred Astairen tanssipartneri, ja hän oli jäänyt koukkuun huumeisiin tai jotain. Ja joka tapauksessa, Herra paljasti asian. Tyttö teki parannuksen ja antoi elämänsä Jumalalle. Ja ymmärtääkseni hän voi hyvin. Toinenkin tyttö antoi todistuksen toissa iltana.
6 Ja tässä suuressa kokouksessa olin eräänä iltana lähdössä ulos, ja… He kuljettivat minua kadulla, ja kuulin jonkun itkevän. Ja takapenkillä istui pieni kahdeksanvuotias tyttöni, pikku Rebekka. Ja hän on hyvin hengellinen. Kotona, kun ihmiset puhuvat Evankeliumista, hän on toisessa huoneessa kuuntelemassa oven läpi. Hän voi esittää minulle kysymyksiä, joihin en osaa vastata. Joten, ja vain kahdeksanvuotias…
Ja kun minä… Kun kuulin hänen itkevän, kysyin: ”Mikä hätänä, kultaseni”?
Hän sanoi: ”Isä, tänään illalla, kun olit lähdössä, käskit kaikkien nostaa kätensä ylös, jotka haluavat parantua.” Ja hän sanoi: ”Joku vanha naisparka tuolla takana, isä, hän ei päässyt ylös paareilta, hän piti käsiään ylhäällä.” Hän sanoi: ”Et voinut nähdä sitä.”
Minä sanoin: ”Ei sillä ollut mitään väliä, näinkö minä sen, jos Jeesus näki sen.”
Ja hän sanoi: ”Tiedän, isä, mutta hän halusi, että sinä näet sen.” Ja hän vain itki; tuskin saimme häntä nukahtamaan sinä iltana.
7 Ja seuraavana iltana, juuri kun kävelin puhujanlavalle, siellä oli kaksi tai kolme ihmistä. Tunsin jonkin koskettavan minua. Katsoin ympärilleni; siellä oli vanha nainen. Se kertoi hänelle, kuinka kauan hän oli ollut rampa niveltulehduksen takia, ja mistä hänet oli tuotu, kuinka hän oli ollut tässä pyöräsängyssä, ei tuolissa. Hänen piti maata makuullaan. Ja Pyhä Henki käski häntä: ”Nouse seisomaan jaloillesi.” Ja hän parani. Ja kun hän teki sen, pikku Rebekka istui hänen takanaan ja rukoili hänen puolestaan; se… se sai sen aikaan.
Ja tämä tyttö, joka parani toissailtana, en tiennyt, että Rebekka oli siellä, koska en edes nähnyt sitä. Mutta hän sanoi: ”Isä, kun kutsuit, kun kutsuit nuo rukouskortit, hän rupesi itkemään.” Hän sanoi: ”Hänen numeroaan ei kutsuttu”. Ja pikku Rebekka istui aivan tuolin takana. Uskon, että se on oikein, sisar Wood. Hän istui tuolin takana ja rukoili, että Jumala auttaisi tätä tyttöparkaa. Ja siinä hän tuli, ja hän parani juuri siinä. Näyttää siltä, että saan perheeseeni naissaarnaajan, yhtä varmasti kuin maailma on. Siinä se on. Hyvä on.
8 Toivon, että kaikki voivat hyvin tänä iltapäivänä. Minä vain tavallaan hellitän, tiedättehän, rasituksesta, ja haluan puhua teille nyt muutaman hetken aikaa Sanasta. Jooelin 1. luvusta… Te, jotka merkitsette jakeet ylös ja niin edelleen, haluan lukea joitakin Jooelin 1. ja 2. luvusta:
Herran sana tuli Joelille.
Kuulkaa tämä, te vanhat miehet, kuulkaa… te maan asukkaat. Onko näin ollut teidän aikananne tai edes teidän isienne päivinä?
Kertokaa se lapsillenne, ja antakaa heidän lastensa kertoa se lapsilleen ja… toiselle sukupolvelle.
Sen, minkä kalvajamato on jättänyt, on syönyt heinäsirkka; … sen, minkä heinäsirkka on jättänyt, on syönyt perhostoukka; … sen, minkä perhostoukka on jättänyt, on syönyt mittarimato.
9 Ja sitten 12., 11. ja 12. jakeessa luemme tämän:
Häpeä, sinä aviomies, ja ulvo, sinä viinitarha, vehnän ja ohran tähden, sillä pellon sato on kadonnut.
Viiniköynnös on kuihtunut, ja… puu kuivettuu, granaattiomenapuu, palmupuu, omenapuu ja kaikki pellon puut ovat kuihtuneet, koska… ihmisten poikien vaelluksen tähden.
10 Joelin 2. luvussa ja 25. jakeessa lukee näin:
Ja minä palautan teille ne vuodet, jotka heinäsirkka on syönyt, … ja mittarimato ja kalvajamato ja kaikki minun suuri sotajoukkoni, jonka olen lähettänyt teidän keskuuteenne.
Ja te saatte syödä yltäkylläisesti, ja te tulette kylläisiksi ja ylistätte Herran, teidän Jumalanne, Nimeä, joka on tehnyt teille ihmeellisiä tekoja, eikä minun kansani koskaan joudu häpeään.
Ja lisätköön Herra siunauksensa Sanalle.
11 Nyt, tekstimme tänä iltapäivänä on: ”Minä palautan teille, sanoo Herra.”. Ja nyt, tämän suuren profetian antoi Joel, Herran voideltu, ja… (Ravistakaa takkiani, kun aikaa on kulunut noin 45 minuuttia, kiitos.) Ja niin se annettiin – se annettiin profeetta Joelille, ja hän… Jumala vertasi perintöosaansa puuhun tai viiniköynnökseen.
On ihmeellistä nähdä, miten taivaallinen Isämme opettaa meitä vertauksilla. Ja se on suurin piirtein se tapa, miten minä ymmärrän sen, vertauksilla ja esikuvilla. Olen itsekin typologi. Kuten jos näen, mitä Vanha testamentti oli, minulla on jonkinlainen käsitys siitä, millainen se tulee olemaan Uudessa testamentissa. Sillä kaikki oli varjoja ja esikuvia. Jos voin nähdä, mitä silloin oli, voin saada käsityksen siitä, millainen se tulee olemaan nyt.
Toisin sanoen, jos en ole koskaan nähnyt ihmistä tai itseäni ja näkisin varjoni, minulla olisi jonkinlainen käsitys siitä, miltä minä näyttäisin varjoni perusteella. Siksi Vanhan testamentin lukeminen on Uuden testamentin varjo. Ja kaikki nuo asiat olivat varjoja ja esikuvia tästä päivästä, jossa me nyt elämme.
12 Ja me näemme Jumalan opettavan heistä puuna. Israelia pidettiin Kirjoituksissa yleensä öljypuuna. Ja Jumalan puu… Uskon, että Hesekielissä Hän antoi sekä villin puun että jalostetun puun, ja kuinka suitsutusastian putken kautta öljy tuli molemmista puista yhteen kynttilänjalkaan.
Nyt sitten, jotta saisimme perustan tälle muutaman hetken ajan, uskon, että kaikki, mitä nyt on, alkoi 1. Mooseksen kirjassa [engl. Genesis – toim]. Sana ”Genesis” tarkoittaa ”alku”. Ja jokainen kultti, joka meillä on maan päällä tänään, alkoi 1. Mooseksen kirjasta. Kaikki, mitä meillä on nykyään, alkoi 1. Mooseksen kirjassa. Se on alku, tai muuten tunnettu Raamatun siemenlukuna, missä alku on saanut alkunsa. Kun Jumala, jo kauan ennen kuin taivaassa oli tähtiä, ennen kuin taivaalla oli edes valoa (niin pitkälle meidän pieni mielemme voi yltää.), Jumala oli siellä. Koko se suuri avaruus ikuisuudesta ikuisuuteen, Jumala oli siellä ikuisuudessa.
Sitten Jumalasta tuli Logos, josta me sanoisimme, että se on kuin pieni pyhä Valo, joka tuli pimeydestä tai ikuisuudesta kuin lapsi, joka leikkii isänsä talon edessä. Ja Hänen äärettömässä mielessään Hänellä oli kohtaus, mitä tulisi olemaan alusta loppuun saakka, joka Hän oli silloin. Ja Hän… Sitten Hän puhui ja sanoi: ”Tulkoon”. Ja atomi hajosi tuolla jossain taivaalla, ja aurinko tuli olemassa olevaksi.
13 Sadan miljardin vuoden kuluttua siitä lensi pois kimpale, joka oli tähti. Ja me katselemme sen putoamista. Se putosi useita miljoonia vuosia, ja Hän pysäytti sen. Toinen putosi; Hän pysäytti sen. Mitä Hän tekee? Hän on kirjoittamassa ensimmäistä Raamattua.
On kirjoitettu kolme Raamattua. Yksi niistä on taivaan yläpuolella, eläinrata. Se alkaa neitsyestä, päättyy leijonaan, Herran Jeesuksen ensimmäiseen tulemiseen ja toiseen tulemiseen eri aikakausien kautta.
Sitten me huomaamme, kunnes Eenok kirjoitti yhden ja laittoi sen pyramidiin. Kolmas on pantu paperille.
Kaikki Sanassa kulkee kolminaisuudessa. On kolme Kristuksen tulemista. Hän tuli ensimmäisen kerran lunastaakseen morsiamensa. Hän tuli seuraavaksi vastaanottamaan Morsiamensa. Hän tulee kolmannen kerran Morsiamensa kanssa. Siinä, kaikki on kolminaisuudessa, kulkien Raamatussa, kolmet, kolme yhdessä…
14 Huomatkaa, kun Jumala, luotuaan kaikki tähdet ja taivaalliset planeetat, näen tämän Logoksen kulkevan maailman yli, tuovan sen tänne auringon ympärille ja alkavan kääntää sitä. Suuret jäävuoret tulivat pohjoisesta ja leikkasivat Etelä-Kalifornian ja Teksasin pois ja tekivät tasankoja. Ja maailma oli syntymässä… Nyt, se kaikki on sulanut veteen, ja olemme nyt 1. Mooseksen kirjassa.
Jumala alkaa sitten erottamaan veden maasta. Ja sinne Hän alkoi istuttaa kaikkien nykyisten maan päällä olevien asioiden siemeniä; ne ovat peräisin 1. Mooseksen kirjasta. Esimerkiksi katolinen kirkko esiintyy 1. Mooseksen kirjassa.
15 Nyt teille, katoliset ystäväni (kättelin yhtä, joka tuli juuri hetki sitten), en sano tätä loukkauksena kirkkoanne kohtaan. Odottakaa hetki, kunnes olemme päässeet protestanttien kanssa loppuun, niin saatte tietää, ovatko he sitä vai eivät.
Huomatkaa nyt, mutta tuossa, katolinen kirkko tuli esiin 1. Mooseksen kirjassa. Nimrod perusti ensimmäisen katolisen kirkon, joka oli ensimmäinen kirkko. Sitä kutsuttiin ”Taivaan porteiksi” tai ”Paratiisiksi”, ensin ”Babyloniksi” ja myöhemmin sitä kutsuttiin ”Sekaannukseksi”. Mutta Nimrod, Hamin poika, perusti Babylonian valtakunnan, ja siellä aloitettiin ensimmäistä kertaa epäjumalanpalvelus. Hän lähti ja otti muita kaupunkeja, ja ne maksoivat Babylonille veroa: se on juuri kuva tästä nykypäivästä, täydellisesti.
Nyt, Babylon esiintyy Raamatun ensimmäisessä, 1. Mooseksen kirjassa. Raamattu… Babylon ilmaantuu jälleen Raamatun keskellä. Babylon ilmaantuu Ilmestyskirjassa aikakauden lopussa. Näettekö? Se alkaa 1. Mooseksen kirjassa, kulkee läpi Raamatun ja menee Ilmestyskirjaan.
16 Kaikki alkaa, kultit alkavat, Jumalan kirkko alkoi 1. Mooseksen kirjassa. Uskotteko te siihen? Huomioikaa tarkkaan nyt, kun menemme siihen nyt. Nyt, ne kaksi, joita haluamme käsitellä tänään… Nyt, tässä on minun käsitykseni. Kun Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, Hän loi hänet henki-ihmiseksi, koska Jumala on Henki, ja niiden, jotka Häntä palvovat, täytyy palvoa Häntä Hengessä ja totuudessa.
Sitten Hän teki ihmisen maan tomusta. Luulen, että kasvitieteilijät ja niin edelleen, saavat kronologiansa ja menevät aivan sekaisin. Kun tajuatte, että ihmisellä on viisi aistia, joilla hän pitää yhteyttä maalliseen kotiinsa, hän on pedon kuva, ei Jumalan kuva. Jumalan kuvaksi luotu ihminen oli henki-ihminen.
17 Silloin ei ollut ihmistä, joka olisi voinut viljellä maata, ja hän loi ihmisen eläimen kaltaiseksi. Hän olisi voinut antaa hänelle käden kuin apinalle, jalan kuin karhulle. Mutta erona eläimen ja ihmisen välillä oli se, että Hän teki hänestä sielun, elävän sielun. Sillä Jumalan Henki oli ihmisessä. Ja sitten ainoa tapa, miten Jumala voisi lunastaa ihmisen, oli se, että Jumala tulisi alas ja tulisi lihaksi lunastaakseen ihmisen, jonka Hän oli tuominnut lihassa. Silloin Jeesus Kristus, Jumalan Poika, tuli lihaksi ja asui keskuudessamme.
Näen Aadamin ja Eevan, yksi erinomaisimmista kuvista, jonka voin ajatella, on tämä. Yleisöni tänä iltapäivänä, kuunnelkaa. Kun voin nähdä Aadamin ja Eevan… Olen nähnyt taiteilijan kuvia, kreikkalainen taiteilija maalasi Eevan kuvan, se oli hirvittävän näköinen peto. Ja Aadam näytti joltain, en tiedä miltä. Se on väärä käsitys, ehdottomasti.
18 Aadam oli vahva, hieno ja komean näköinen mies. Ja Eeva oli yksi kauneimmista naisista, jonka maa on koskaan nähnyt. Voin nähdä heidät istumassa siinä sen jälkeen, kun Jumala oli herättänyt miehen, ja näen miehen istumassa siinä naisen vierellä, hänen kaunis vartalonsa, hänen kauniit hiuksensa roikkuivat alaspäin, hänen silmänsä olivat siniset, säihkyivät kuin taivaan tähdet. Hänen ei koskaan tarvinnut käyttää mitään tällaista manikyyriä, tai mitä huuliin laitetaan ja muuta sellaista. Hän oli kaunis jo alun alkaen. Näin oli. Synti laittoi sen sinne. Synti sen sinne laittoi. Jos se olisi alkuperäisessä, sitä ei olisi tarvinnut olla. Se on vain liian huono asia.
Nyt, muistakaa, tässä saarnastuolissa olen ystävänne, mutta täällä minun on oltava Jumalan palvelija. On vain sääli, että te helluntailaiset laskette rimat alas. Näin on. Juuri niin. Se on totta. Jos… Joku… Sanoin tuon vähän aikaa sitten, ja joku saarnaaja sanoi minulle: ”Mutta katsohan, veli Branham”, hän sanoi, ”paholainen on mennyt pois muodista.”
19 Sanoin: ”Mutta hän ei koskaan lopettanut liiketoimintaansa.” Hän on yhä alalla. Niin on. Kyllä, herra, jos se oli syntiä silloin, se on syntiä nytkin.
Kuunnelkaa, sisareni, en sano tätä vitsaillakseni, koska en usko vitsailuun saarnastuolissa. Mutta Raamatussa oli vain yksi nainen, joka maalasi kasvojaan. Ja te ette maalaa kasvojanne kohdataksenne Jumalan, te maalaatte kasvonne kohdataksenne miehen. Näin on. Ja vain yksi nainen maalasi kasvonsa, ja se oli Iisebel. Näin on. Aivan oikein.
Tiedätkö, mitä Jumala teki hänelle? Hän syötti hänet koirille. Jos siis näet naisen, jolla on paljon maalia ja joka kutsuu itseään kristityksi, sano: ”Hyvää iltaa, neiti Koiranliha.” Jumala teki hänestä juuri koiranlihaa. Näin on. Älkää nyt nousko ylös ja lähtekö ulos, koska tiedän, että olette syyllisiä. Minäpä kerron sinulle jotain, veli. Se, mitä tarvitsemme tänä päivänä, on vanhan kunnon Pyhän Paavalin herätys ja Raamatun Pyhä Henki takaisin seurakuntaan, se on juuri se, mitä tarvitsemme, takaisin vanhan ajan tyyliin. Te tiedätte, että se on totta.
20 Mikä helluntaiseurakuntaa nykyään vaivaa, elämme liian lähellä Hollywoodia; meillä on liikaa Hollywood-evankeliointia sen sijaan, että meillä olisi vanhanaikaista evankeliointia, joka kaivautuu alas, puhdistaa ja kiehuttaa, ja saa miehet ja naiset oikeaan suhteeseen Jumalan kanssa. Tiedätte, että se on oikein. Se on totta. Minä olen vain vanhanaikainen tyyppi, joka pitää vanhanaikaisesta uskonnosta. Sillä tavalla minä sen sain, alttarilla, kun joku hakkasi minua selkään, kunnes pääsin läpi. Sitä me tarvitsemme taas tänä päivänä sen sijaan, että tekisimme parannuksen kuivin silmin ja laittaisimme nimemme kirkon kirjaan. Aivan oikein. Kyllä, herra.
Ja siellä… Mutta kun palataan tuohon aikaan, kun näen Eevan hänen kauneudessaan, kun hän istui siellä, he eivät tienneet, mitä synti oli. Sitten Aadam katsoi Eevaa ja kosketti hänen lihaansa: ”Hänhän on liha minun lihastani ja luu minun luustani”. Hän tarttui häntä käsivarresta ja käveli puutarhan läpi. Tuulet puhalsivat, ja nainen sanoi: ”Voi, rakas, tuo tuuli.”
Mies sanoi: ”Rauha.” Tuuli tyyntyi. Mihin ihminen on langennut?
Hän sanoi: ”Oi, Aadam, jos tämä puu tässä olisikin juuri tässä, eikö se näyttäisi paljon kauniimmalta?”
21 ”Nouse ylös ja heittäydy tänne”. Ja se teki niin. Toinen Aadam todisti, että se oli mahdollista. Aamen. Näin on. Hän hallitsi koko luontoa. Se annettiin Aatamin käsiin hallita kaikkea luontoa. Ja kun Aadam lunastetaan takaisin Jumalan luo, niin kuin hänen pitäisi olla, ja kun hänellä on usko Jumalaan, hän tekee niin jälleen. Aamen. Koska se on Aadamin käsissä. Kristus oli se lenkki, joka yhdisti ihmiset toisiinsa.
Sitten kun näen, kun synti tulee… Emme mene siihen yksityiskohtaisesti. Minulla on uskomukseni siitä, mistä se tuli. Sinulla voi olla omasi. Mutta heti kun he tajusivat tehneensä syntiä, se erotti heidät Jumalasta. He olivat menneet sinne taaksepäin. Meillä oli viikunanlehtiä, jotta he saisivat esiliinat. He tajusivat, että tuo viikunanlehtiuskonto ei toiminut, kun oli kyse Jumalan kohtaamisesta.
22 Niin myös ihminen tänä päivänä, jolla on itsetehty uskonto, huomaa, että se ei toimi; tarvitaan Jeesuksen Kristuksen Veri puhdistamaan meidät kaikesta synnistä ja tekemään meistä uusia luomuksia.
Sitten näen miehen siellä, kun he kävelivät ulos, yrittäen tulla ulos. He huomasivat, kun heidän oli kohdattava se; he eivät pystyneet siihen. Jumala sanoi: ”Kuka sanoi sinulle, että olet alasti?”.
Ja sitten he alkoivat siirtää sitä toinen toiselle. ”Nainen, jonka sinä annoit minulle.”
Ja ”Käärme petti minut.”
23 Mutta Jumala meni ja hankki nahkoja. Hänen täytyi tappaa joku lammas, viaton korvike. Heitti sen sinne, ja he kietoivat nämä lampaan nahat ympärilleen, ja tässä he tulevat ulos ja kohdatakseen Jumalan.
Nyt, näen heidät siinä seisomassa, ja Aadamin, nuo mahtavat, miehekkäät hartiat, lampaannahkojen veri valuen hänen jalkojaan pitkin. Voin nähdä Eevan seisomassa siinä kauniissa hahmossaan, ja kaikki tämä veri valuu hänen päälleen, Aadam itkee, Eeva itkee, sekoittuen kyynelten kanssa, kun se valuu heidän rintakehäänsä pitkin, Eeva nojaa miehen olkapäähän. Ja Jumala: ”Poistukaa minun läsnäolostani.” Hän ei voinut kestää sitä.
24 Mutta kun Hänen lapsensa lähtivät kävelemään pois… Otetaan tässä hetkeksi pieni draama. Voin kuulla, että jokin menee näin. [Veli Branham taputtaa kolme kertaa – toim.] Mikä se on? Se on ne vanhat veriset lampaannahat, jotka löivät Aadamin isoja miehisiä jalkoja vasten, kun hän lähti kävelemään pois Jumalan läsnäolosta. Jumala ei voinut kestää sitä. Koko se suuri ikuisuus, joka on lyhentynyt neljään kirjaimeen, l-o-v-e [rakkaus]. Jumala rakasti niin paljon, ettei Hän voinut nähdä lastensa lähtevän tuollaisessa tilassa, erossa Hänestä. Hän pysähtyi ja sanoi: ”Hetkinen. Minä panen vihollisuuden sinun siemenesi ja käärmeen siemenen välille”, luvaten Vapahtajan.
Kääntäkäämme kameraa nyt neljä tuhatta vuotta myöhemmäksi. Jerusalemissa on meneillään suuri tapahtuma. Me istumme rakennuksessa ja sanomme: ”Mitä tuo meteli oikein on? Mistä se tulee?”
Katsokaa, joku sanoo: ”No, tuolla ulkona on pyhä kieriskelijä. He aikovat ristiinnaulita Hänet tänä aamuna. Hän ei ole tehnyt mitään muuta kuin repinyt seurakuntia täälläpäin ja kaikkea muuta. Joten he aikovat ristiinnaulita Hänet.”
25 Mennään ikkunaan ja katsotaan ulos. Sieltä tulee Mies kadulla mukulakiviä pitkin, raahaten vanhaa karua ristiä. Hänellä on vaatteet, jotka on kudottu kauttaaltaan ilman saumoja. Kun Hän lähtee nousemaan tuonne Golgatalle, alan katsomaan Hänen selkäänsä, ja näen pieniä punaisia täpliä kaikkialla Hänen takissaan. Kysyn: ”Mitä nuo punaiset täplät ovat?” Katselen niitä koko ajan. Kun Hän kulkee, läiskät kasvavat, kasvavat ja kasvavat; nyt ne kaikki muodostavat yhden suuren verisen läiskän. Kuulen, kun jokin sanoo: [Veli Branham taputtaa kolme kertaa – toim.] Mikä se on? Toinen Aadam, Lunastaja, menossa tuonne Golgatalle, kantaen pois, Jumalan Karitsa kantamassa maailman synnit tuonne Golgatalle, säälittävin kuva, mitä on koskaan kuvattu. Miten syntinen voi katsoa siihen ja pysyä syntisenä, sitä en osaa sanoa.
Sieltä tulee kaksi lasta: Kain ja Aabel. Molemmat heistä ovat miehiä. Ja Kain oli kaukana siitä, että hän olisi ollut ateisti. Kain oli uskovainen.
Nyt haluamme nähdä, missä nämä kaksi henkeä… Emme voi käsitellä kaikkia kultteja ja kaikkea, mutta käsittelemme tänä iltapäivänä fundamentalismia ja täyttä evankeliumia, ja otamme nämä kaksi henkeä ja tuomme ne esiin 1. Mooseksen kirjasta. Ja pysykää kanssani vain vähän aikaa ja rukoilkaa nyt puolestani.
26 Nyt, tulevat Kain ja Aabel. He ovat molemmat veljeksiä samasta äidistä. Ja tässä he tulevat ulos, ja päästyään pois Eedenin puutarhasta he molemmat tajuavat tehneensä syntiä. Ja kumpikin heistä yrittää löytää jälleen Jehova Jumalan suosion. Nyt he molemmat ovat uskovia. Huomatkaa, tämä saattaa polttaa hieman, ja se saattaa sattua; mutta veli, jos se sattuu, ota se vastaan. Pysykää hetki paikoillanne ja tutkikaa sitä sitten Jumalan sanan avulla.
Oi, kun meidät kasvatettiin, pikku poikina, olimme niin köyhiä. En koskaan unohda sitä. Meillä oli iso vanha setriamme, ja äiti lämmitti vettä teekattilassa ja kaatoi sen sinne. Ja joka lauantai-ilta saimme kylvyn kerran viikossa ja annoksen risiiniöljyä. Ja sanon teille, että otin sitä niin paljon, etten voi edes haistaa sen hajua nykyään. Kun tulin ottamaan annokseni, pidin nenääni näin ja sanoin: ”Äiti, se tekee minut niin sairaaksi, etten kestä sitä.”
Hän sanoi: ”Jos se ei tee sinua sairaaksi, siitä ei ole mitään hyötyä.” Joten voitte soveltaa sitä tänä iltapäivänä samalla tavalla. Jos se ei saa sinua hieman kiihtymään, se ei ehkä tee sinulle mitään hyvää. Pitäkää vain nenäänne kiinni ja nieleskelkää, se tekee hyvää.
27 Nyt, siellä oli nämä kaksi poikaa, toinen heistä Kain ja toinen Aabel. Molemmat heistä olivat uskovia. Kyllä, herra. Molemmat uskoivat Jumalaan. Ja jos usko ja uskominen Jumalaan on kaikki, mitä Jumala vaatii, niin jos Jumala tuomitsi Kainin ja hyväksyi Aabelin, ja molemmat heistä olivat uskovia, Jumala on epäoikeudenmukainen, ystävät. Näin on. Kyllä, herra. Koska molemmat olivat uskovia. Kuulette joidenkin ihmisten sanovan nykyään: ”Ainoa asia, mitä teidän täytyy tehdä, on uskoa.”
Se on vain alku. Joku sanoi: ”Veli Branham, mitä… Aabraham uskoi Jumalaan, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi.”
28 Se on totta. Aabraham uskoi, mutta Jumala antoi hänelle ympärileikkauksen sinetin todistukseksi siitä, että Hän oli vahvistanut hänen uskonsa. Ja tänä päivänä ihminen voi uskoa Jumalaan iankaikkisen elämän puolesta, ja Hän antaa hänelle Pyhän Hengen ympärileikkauksena, uskonsa vahvistukseksi. Näin on.
Sillä Ef. 4:30 sanoo: ”Älkää murehduttako Jumalan Pyhää Henkeä, jolla teidät on sinetöity teidän lunastuksenne päivään asti.” Se on aika vahva oppia baptistilta. Mutta sanoin teille, että olen baptisti, joka on saanut Pyhän Hengen. Olen nyt Pyhän Hengen baptisti.
Huomatkaa tämä 1. Mooseksen kirjassa. Sitten näin, että molemmat pojat halusivat löytää Jumalan suosion. Nyt, Kain ei ole kommunisti, eikä hän ole epäuskoinen; hän on uskovainen ja Jumalan palvoja. Nyt, se on, se alkaa nyt. Aion käyttää näitä kahta mikrofonia täällä tänä iltapäivänä kahtena puuna. Molemmat pojat, sanotte, että tämä on Abel, tuo on Kain.
29 Molemmat pojat tulevat Jumalan luo, puutarhan itäpuolelle, oletan, koska se on Eedenin itäpuolella, jossa kerubit olivat, Serafi liekehtivine miekkoineen pitämässä ihmisiä poissa Elämän puusta.
Ja kun nämä kaksi poikaa tulevat sinne, he molemmat tulevat sinne palvomaan Jumalaa. Molemmat, eikö niin, Raamatun tietäjät? Molemmat pojat tulivat palvomaan. Ja molemmat rakensivat alttarin. Se olisi seurakunta. Jos Jumala on tyytyväinen, ja kaikki mitä tarvitaan kuulumiseen, jos kuulutte seurakuntaan ja olette uskovainen ja kuulutte seurakuntaan, ja luulette, että Jumala on tyytyväinen siihen, katsokaahan hetki.
Eikä vain sitä, vaan molemmat pojat uhrasivat uhrin. Onko näin? Molemmat pojat… Sitten jos uskovana oleminen, rippikoulun suorittaminen ja seurakunnan jäsenenä oleminen ja uhrin antaminen, jos siinä on kaikki kokemus, mitä teillä on, te ette ole vielä päässyt mihinkään. Näin on. Voitte olla hyvin fundamentaalinen, mutta se ei merkitse mitään, jos ette jatka eteenpäin sen kanssa.
30 Nyt, Kain kuului seurakuntaan. Hän on tunnustuksellinen; hän uskoi Jumalaan. Hän ei ollut tekopyhä; hän uskoi Jumalaan. Hän palvoi Jumalaa. Ja hän kuului seurakuntaan, alttariin. Hän toi uhrin ja uhrasi sen, ja hän polvistui ja rukoili ja teki tunnustuksen.
Veli, jos se ei ole hyvä seurakunnan jäsen tänä päivänä, en tiedä, mikä on. Mutta se ei ollut sitä. Abel teki saman asian. Mutta miksi Jumala vastaanotti Aabelin ja tuomitsi Kainin? Koska sillä Aabelilla oli korvaus palkkioksi, koska Aabelilla oli hengellinen ilmestys, hengellinen ilmestys Jumalan tahdosta.
31 Ja te kristityt, ellette saa hengellistä ilmestystä, te kutsutte näitä ihmisiä aina pyhiksi kieriskelijöiksi. Näin on. Ellette voi saada… Katsokaa, koko elävän Jumalan Seurakunta on rakennettu Sanan hengellisten ilmestysten varaan. Jeesus tuli alas vuorelta ja sanoi: ”Kenen ihmiset sanovat minun olevan?”
”Jotkut sanovat, että olet sitä ja tätä ja profeetta ja niin edelleen.” Hän sanoi: ”Mutta kenen te sanotte?”
Pietari sanoi: ”Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika.”
Hän sanoi: ”Siunattu olet sinä, Simon Barjona, sillä joku seminaari ei ole opettanut sinulle tätä (Näin on.), vaan minun Isäni, joka on taivaissa. Ja tälle kalliolle minä rakennan Seurakuntani, eivätkä helvetin portit voi voittaa sitä.” Näin on.
32 Osoitti, että kaikki helvetin portit olisivat sitä vastaan, mutta se ei voisi voittaa. Hengellisesti paljastettu totuus ilmiömäisessä… Se on syy siihen, miksi ihmiset katsovat ja yrittävät olla niin fundamentaalisia Sanan kanssa tänä päivänä, eivätkä voi ymmärtää suuria merkkejä ja ihmeitä. Koska sitä ei ole vielä paljastettu ihmiselle. Se on tapahtumassa nyt.
Siellä, kun… Siellä Abel uhrasi uhrinsa, ja sitten näemme siellä, alussa, kaksi henkeä, toinen Abelissa, toinen Kainissa, molemmat uskonnollisia, molemmat alttarilla, molemmat tunnustamassa, molemmat uskoivat Jumalaan. Mutta toisella oli näky, toisella ei.
Nyt, Jumala ottaa pois miehensä, mutta ei koskaan Henkensä. Hän otti Elian, mutta Elian Henki tuli Elisaan. Sitten se tuli Johannes Kastajan päälle, ja se on luvattu jälleen viimeisinä päivinä. Hän otti Poikansa Kristuksen Jeesuksen; Pyhä Henki tuli takaisin ja on ollut Seurakunnan kanssa siitä lähtien. Ihmiset menevät, ihmiset menevät, mutta Henki pysyy täällä, kunnes Jeesus tulee. Näin on.
33 Paholainen ottaa miehensä, mutta ei koskaan henkeä. Se tuli Kainin päälle; se on tullut kautta aikojen fariseuksissa, ja se on tullut uskonnollisissa opettajissa aina tähän päivään asti. Tämä ei ole mitään laimeaa maitoa. Katsohan, veljeni, Kain… Jos aiomme sanoa fundamentaalinen, Kain oli aivan yhtä fundamentaalinen kuin Abel oli. Jos uskoa Jumalaan, palvoa Jumalaa, kuulua seurakuntaan, uhrata… Hän oli aivan yhtä fundamentaalinen uskossaan kuin Abel oli.
Mutta Aabelilla oli näky Herralta; se oli hengellinen paljastettu totuus siitä, että kyseessä eivät olleet omenat, jotka veivät heidät pois Eedenin puutarhasta. Se ei todellakaan ollut. Se oli veri, joka toi hänet pois Eedenin puutarhasta. Elämä, sijaitsee verenkierrossa, ei omenoissa. Ja hänellä oli siitä hyvitys. Hän uskoi Jumalaa, koska Jumala oli ilmoittanut sen hänelle.
Ja huomatkaa, tuo uskonnollinen henki suuttui tälle uskonnolliselle hengelle ja vainosi häntä ja ehdottomasti tappoi hänet. Onko näin? Alan tuntea itseni uskonnolliseksi. Katso, veli, tiedäthän, että baptistitkin huutavat joskus, kun he saavat Pyhän Hengen.
34 Huomatkaa, tässä, katsokaa noiden poikien kahta henkeä. Katsokaa, miten se tulee ylös… Voisimme käydä sen läpi eri paikkojen kautta, jos meillä olisi aikaa koko iltapäivän. Katsokaa arkkia. Se koskee eläimiä aivan samalla tavalla. Siellä oli varis ja siellä oli kyyhkynen. Varis pystyi lentämään yhtä pitkälle kuin kyyhkynen; se pystyi tekemään ilmassa yhtä monta liikettä kuin kyyhkynen. Mutta kun ne päästettiin irti, varis pystyi syömään kuolleita asioita, mutta kyyhkysellä ei ollut sappea; se ei pystynyt sulattamaan sitä.
Niin on jokaisen Jeesukseen Kristukseen uskovan kohdalla. Ette voi laittaa sitä vanhaa, kuollutta uskontoa heidän suuhunsa. Heillä ei ole sappea sulattamaan sitä. He elävät elävän Jumalan hengellisestä paljastetusta totuudesta. He eivät vain pysty tekemään sitä.
35 Eesau ja Jaakob: Eesau oli enemmän herrasmiesmäisen näköinen kuin Jaakob, mutta Jaakobilla oli vastine palkkiolle. Hän uskoi syntymäoikeuteen ja piti siitä huolimatta kiinni. Siinä te olette.
Voimme ottaa Israelin. Kun Israel oli nousemassa… Katsokaa nyt näitä kahta viiniköynnöstä. Tuon ne 1. Mooseksen kirjasta, ja kun ne nousevat ylöspäin.
Nyt, kristityt täällä, täällä on monia luterilaisia, baptisteja, älkää tuomitko heitä, he elivät aikakautensa aikana. Jeesus sanoi: ”Jokainen Jumalan sana on Siemen”. Onko näin? Kylväjä lähti kylvämään siementä. Hän sanoi: ”Minä, Ihmisen Poika, olen kylvänyt Siemenen, ja siemen on Jumalan Sana.” Ja joka kerta, kun näette tämän Raamatun sanovan jotakin, se on Siemen, ja se on ehdottomasti… Ja meidät on kylvetty Jumalan katoamattomalla Siemenellä. Ja jos ihminen ottaa minkä tahansa Jumalan Jumalallisen lupauksen sydämeensä ja kastelee sitä uskolla, se tuottaa juuri sitä, mitä sanottiin, että se tekisi. Aamen. Ei ole väliä mikä se on. Ottakaa vain Jumalan lupaus sydämeenne ja siellä…
36 Nyt, jos istutatte siemenen ja sitten menette joka aamu ulos ja kaivatte sen ylös ja …?… sanotte: ”Katson, jos se on kasvamassa”, se ei koskaan kasva. Luovuttakaa se Jumalalle ja jättäkää se sinne. Aamen. Tietäkää, että niin on. Kun maissi nousee ensimmäisen kerran, viljelijä katsoo tuota maissinvartta ja sanoo: ”Eikö olekin ihanaa.” Siinä on kaksi ensimmäistä pientä versoa. ”Se on ihmeellinen.” Se oli luterilainen kirkko. Luterilainen kirkko jäi sinne. Sieltä tuli metodistikirkko, ja kaksi seuraavaa maissinversoa nousi. Luterilainen alkoi kuihtua. Metodistikirkko oli se päivä.
Metodistikirkosta tuli helluntai. Ja lehdet alkoivat pudota, mutta ne ovat yhä osa viljaa. Kaikki tarvitaan, jotta varsi syntyisi. Me jatkamme nyt. Helluntai on muuttumassa muodoltaan erilaiseksi ja kuivuneeksi. Mutta verso jatkaa kasvuaan aivan samalla tavalla. Se menee suoraan eteenpäin siemensatoon ehdottoman varmasti.
37 Mutta ylösnousemuksessa, valitut niistä jokaisesta, herätetään henkiin. Tuo… Istuta tuo maissinjyvä, ja se tuottaa toisen varren aivan samanlaisena kuin se oli alussa. Aamen. Älkää siis huolehtiko siitä, että isoäiti kuoli neljäkymmentä vuotta sitten, jos hän käveli kaikessa valossa, joka hänellä oli, hän tulee olemaan ylösnousemuksessa. Aamen. Näin on. ”Minä tulen palauttamaan”, sanoo Herra. Totisesti.
Huomatkaa, näissä suurissa… Tässä tulee Mooses israelilaisten kanssa. Ja nyt, erämaasta oli tullut joukko, tai erämaahan tullut joukko. Kun he ylittivät Punaisen meren, heitä ei haluttu Egyptiin, ja heidät tuotiin pois. Jumala avasi Punaisen meren ja teki tien. Ja Mooses ja israelilaiset ylittivät sen, koska heidät oli ympärileikattu. Mutta ympärileikkaamattomat, jotka yrittivät matkia heitä, hukkuivat mereen.
38 Sitten Mooses, joukko pyhiä kieriskelijöitä… Kyllä, he olivat. He olivat todellakin pyhiä kieriskelijöitä, niin kuin heitä nykyään kutsutaan. Katsokaa, kun he ylittivät rajan, ja suuri ihmeitä tekevä Jumala heidän keskuudessaan oli tehnyt ihmeen, Mooses seisoi ja lauloi Hengessä. Mirjam tarttui tamburiiniin ja kulki pitkin rantaa lyöden tamburiinia, tanssien Hengessä. Israelin tyttäret seurasivat häntä lyöden tamburiinia. Ja jos se ei ole Pyhän Hengen kokous, en ole koskaan elämässäni nähnyt sellaista (Näin on.): laulua Hengessä, tanssia Hengessä, vanhanaikainen Pyhän Hengen kokous. Aamen.
Sieltä tulee tämä Siemen (Näettekö sen?), se tulee suoraan Abelista. Näin on. Aina ihmeiden puolella, aina kun elävä Jumala on ihmisten keskellä, tapahtuu merkkejä ja ihmeitä ja ihmetekoja. Aamen. Heillä oli kuolleet muodot; heillä on aina ollut ne. He saivat sen tänään ja pysyvät sen kanssa. Mutta tässä menee elävän Jumalan Seurakunta. Aamen.
Huomatkaa, veljeni, sisareni, kun he jatkoivat, Mooses erämaassa. Heidän oli kuljettava maan läpi päästäkseen luvattuun maahan, Mooabin maahan. Nyt, Mooab tuli, syntyi Lootin tyttärien lapsista, heidän isästään, aviottomista alun perin. Hyvä on. Ja kun he tekivät sen… He olivat suuri kansa.
Tämä saattaa polttaa hieman, veljeni, mutta pidä tiukasti kiinni. Israel oli kirkkokuntien välinen. He asuivat teltoissa; heillä ei ollut omaa kansaa; he olivat teltassa asuvia. Olen iloinen voidessani olla tänään teltassa asuja Herran Jeesuksen Kristuksen kanssa samassa varressa. He eivät olleet kirkkokunta.
39 Ja tässä oli Mooab, suuri kirkkokunta, fundamentaalinen opissa. Kyllä, herra. Heillä oli siellä profeetta nimeltä Bileam. Heillä oli kaikki kunnossa. Ja kun Israel, heidän veljensä, pieni kirkkokuntien välinen pieni ryhmä, aikoi kulkea maan läpi, he sanoivat: ”Ei ikinä, me emme anna tuon joukon pyhiä kieriskelijöitä tulla tänne. Me estämme sen. Kyllä, herra. Me pysäytämme sen.”
Niin he menivät alas ja nappasivat tuon profeetan, ja hän oli aluksi puolihullu, ja Jumala puhui hänelle kielillä muulin kautta pysäyttääkseen hänet. Meillä on varmasti yhtä paljon sisua kuin muulilla. Näin on. Joten muuli kääntyi ympäri ja nuhteli profeettaa. Ja silti hän sanoi: ”En välitä siitä, että puhut kielillä.” Hän jatkoi joka tapauksessa, hulluna rahaan. Hän halusi päästä sinne ja päästä isojen kavereiden seuraan.
40 Ja kun hän tuli sinne kiroamaan tätä Israelia… Voisitteko kuvitella, että yksi veli kiroaisi toista, yrittäisi kirota? Miksi se tapahtui? Nyt, katsokaa häntä. Hän on yhtä fundamentaalinen opissaan kuin Kain oli, tai kuin kuka tahansa tämän päivän fundamentalisti. Hän oli uskonnollinen. He eivät palvoneet epäjumalaa. He palvoivat Herraa, taivaan Jumalaa, mooabilaiset palvoivat. He tulivat sinne; Bileam sanoi: ”Mene ja rakenna minulle seitsemän alttaria”, Jumalan täydellisyyden luku, seitsemän alttaria. ”Ja jokaiselle näistä alttareista aseta puhdas uhri.” Aivan samoin kuin he uhrasivat siellä Israelissa. Huomaa myös: ”Laittakaa oinas”, mikä merkitsee Herran Jeesuksen tuloa.
41 Katsokaa nyt alttaria. Katsokaa, miten fundamentaalinen tämä kaveri oli. Hän pystytti alttarin, seitsemän kappaletta, tuonne Israeliin tuon joukon pyhien kieriskelijöiden pariin. Heillä oli seitsemän alttaria; juuri tässä heillä oli seitsemän alttaria. Tuolla alhaalla heillä oli seitsemän härkää; täällä heillä oli seitsemän härkää. Siellä alhaalla oli seitsemän pässiä, täällä oli seitsemän pässiä: molemmat tunnustivat samaa Jumalaa.
Jos Jumala vain vaatii, että he ovat fundamentaalisia opetuksissaan ja niin edelleen, he olivat aivan samanlaisia kuin Israel oli. Mitä eroa siinä oli? Mikä teki eron? Heillä oli muoto, ja Israel oli Jumalan vahvistama merkkien ja ihmeiden avulla. Heillä oli Tulipatsas, joka seurasi heitä, Tulipatsas. Heillä oli vaskikäärme. Heillä oli Jumalallisia parantumisohjelmia. Heidän keskuudessaan oli voimia ja ihmetekoja ja merkkejä ja ihmeitä. He olivat myös fundamentaalisia. Mutta ne olivat fundamentaalisia, ja nämä olivat fundamentaalisia plus. Molemmat olivat fundamentaalisia, mutta Jumala vahvisti tämän ryhmän merkkien ja ihmeiden avulla.
Hän on aina tehnyt niin. Hän tekee niin tänäänkin. Se on syy siihen, miksi tulin pois baptistikirkosta ollakseni pyhä kieriskelijä. Juuri niin. Olen nähnyt merkin; olen nähnyt Jumalan tekevän sen. Ei todellakaan mitään baptistikirkkoa vastaan. Olen nähnyt sitä siellä.
42 Ja tässä he olivat, uhraten samoja lahjoja, uhraamalla samoja uhreja ja rukoilemalla samaa Jumalaa. Mutta Jumala oli sovittamassa tätä Aabelin siemenestä peräisin olevaa joukkoa ja hylkäämässä Kainin siemenen, vaikka molemmat olivat fundamentaalisia.
Niinpä sanotte: ”Oi, minun pastorini, hän on hyvin fundamentalistinen; hän on juuri tullut (hautausmaalta [cemetery] tai) seminaarista [seminary].” Molemmat ovat sama asia. Aivan oikein. Olen aina tuntenut sääliä seminaarisaarnaajan kohtaan. Aivan kuin hautomosta kotoisin oleva kana, se piipittää, piipittää, piipittää, eikä sillä ole äitiä, jonka luokse mennä. Niinhän jotkut näistä hautomakanoista, jotka ovat tuollaisia, piipittävät, piipittävät, piipittävät, eivätkä tiedä Jumalasta yhtään enempää kuin hottentotit tietävät Egyptin öistä. Näinhän se on. En tarkoittanut sitä missään nimessä loukkaukseksi. Mutta veli, me tarvitsemme nykyään polvilogiaa teologian tietämisen sijasta. Me tarvitsemme vanhanaikaista Jumalan lähettämää Pyhän Hengen herätystä, joka repii synnin ja kitkee sen juurineen. Aamen.
Minua tullaan joka tapauksessa kutsumaan pyhäksi kieriskelijäksi, joten voin ihan hyvin aloittaa nyt.
43 Katsohan, veljeni, kuuntele tätä. He molemmat olivat fundamentaalisia, mutta Jumala tunnisti sen ja osoitti merkkien ja ihmeiden kautta, että Hän oli heidän kanssaan. Hän tekee samoin tänäänkin. Näin on. He olivat fundamentaalisia, varmasti olivat. Tutkikaa heitä ja tarkistakaa, olivatko he fundamentalistisia vai eivät. Totta kai he tiesivät mistä puhuivat. Mutta Jumala oli vahvistamassa tämän joukon. Mutta tämä oli tavallaan alhaista porukkaa, kuten heitä haluttiin kutsua, niiden likaisten asioiden takia, joita he olivat tehneet.
Se on sama asia, jota fundamentalistit yrittävät työntää pyhien kieriskelijöiden päälle nykyään. Mutta sama asia, jota Bileam ei nähnyt, on sama asia, jota nuo opettajat eivät näe tänä päivänä. He eivät nähneet tuota lyötyä Kalliota; he eivät nähneet tuota Tulipatsasta (Näin on.), joka teki sovituksen heidän puolestaan ja vahvisti heidät merkkien, ihmeiden ja ihmetekojen avulla. Halleluja. Tänään he eivät näe Herran Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen voimaa. He osoittavat aina tätä helluntaisaarnaajaa, joka on karannut jonkun vaimon kanssa. Ja voi, että heillä on sama asia omissa joukoissaan. Mutta he ovat tarpeeksi poliittisia pitääkseen sen salassa.
Mutta veli, juuri näiden pyhien kieriskelijöiden joukossa voi olla ylä- ja alamäkiä. Mutta antakaa minun kertoa, te fundamentalistit täällä tänä iltapäivänä, että heidän keskuudessaan on Kuninkaan huuto. Heidän keskuudessaan on elävä Jumala, joka on ylösnoussut, joka tekee merkkejä ja ihmeitä, Jumalan Seurakunta kulkee kirkkaudesta kirkkauteen. Aamen. ”Aamen” tarkoittaa ”olkoon niin”. Minä uskon sen.
44 Tässä me näemme heidän tulevan. Nyt, hän kulkee ympäriinsä; hän saa paljon arvovaltaisia henkilöitä ympärilleen. Tiedättehän, saa kaikki ruhtinaat, kaikki jumaluusopin tohtorit ja arkkipiispat ja heidät kaikki, tuo heidät suuren fundamentaalisen oppinsa ja uhrinsa ympärille, tarjoten sen juuri niin totuudenmukaisesti kuin kirjasta voisi lukea. Näin on. He olivat juuri niin totuudenmukaisia Sanan suhteen kuin Sana saattoi olla.
Sellaisia ovat fundamentaaliset opettajat tänään. He sanovat: ”Minä uskon Herran Jeesuksen Kristuksen kuolemaan, hautaamiseen, ylösnousemukseen, taivaaseenastumiseen ja uudelleen nousemiseen. Se on fundamentaalista. Mutta mitä tulee merkkeihin ja ihmeisiin, kaikkeen tähän pyhiin kieriskelijöihin, kielillä puhumiseen ja Jumalalliseen parantamiseen, pois siitä.” Veli, siinä on Jumala kansansa keskellä, joka vahvistaa ylösnousemuksensa Seurakunnassaan.
45 Mistä tuo henki alkoi? Molemmat henget alkavat Eedenistä. Ne tulevat ylöspäin…?…Viiniköynnökset tulevat ylöspäin, liikkuvat ylöspäin, kun ne nousevat ylöspäin. Olisitte hetken kuluttua pilvien yläpuolella. Näin on. Jeesus on tuleva.
Huomatkaa sitten, että nämä kaksi henkeä ovat niin lähellä toisiaan, eksyttääkseen jopa valitut, jos mahdollista. Ainoa tapa, Hengellä täytetyt ihmiset tuntevat Hengen; siinä on ero. Lähtökohtaisesti molemmat …?…
Huomatkaa, tässä ne alkavat kasvaa, nämä kaksi viiniköynnöstä, jotka nousevat 1. Mooseksen kirjasta.
Tässä tulee Mooab; hän uhraa kaikki uhrinsa. Hän laittaa seitsemän härkää, seitsemän oinasta, ja hän seisoo hehkuvan tulen ympärillä rukoustensa kanssa, katsoen Jumalaan ja sanoen: ”Jumala, vie nuo pyhät kieriskelijät pois maasta. He aiheuttavat liikaa ongelmia täällä. He hajottavat yhdistyksemme.”
46 Voi sentään. Pysäyttäkää heidät, jos voitte. Ette voi tehdä sitä. Jumala on määrännyt ja Hän tekee sen. He ovat matkalla luvattuun maahan. Halleluja. He saivat Jumalan lupauksen ja menevät sinne. Tässä he ovat, menossa suoraan ylöspäin, kiipeämässä ylöspäin.
Ja hän menee sinne; hän saa siellä suurenmoisen fundamentaalisen opettajan. Ja hän tulee alas ja uhraa uhrinsa. Hän sanoo: ”Nyt minä menen tapaamaan Jumalaa.” Kun Jumala… Ja katsokaa, miten tekopyhästi he toimivat. He sanoivat… Nyt, Hän näytti hänelle vain Israelin äärimmäiset osat, takimmaisen osan, alimman osan, pienimmän osan.
47 Ja ihmettelen tänään, jos nämä ihmiset puhuisivat teille ja sanoisivat: ”Tämä joukko helluntailaisia, katsokaa mitä he tekivät, katsokaa mitä he tekivät.” He näyttävät teille vain äärimmäisen osan. He näyttävät teille huonon puolen. Mutta he ovat myös saaneet Jeesuksen Kristuksen keskuuteensa merkkien ja ihmeiden kanssa. Jumala vahvistaa, että Hän on heidän kanssaan. Äärimmäinen osa…
Niinpä Israel oli tuolla alhaalla laaksossa, pieni hajanainen joukko preerialla… Joten ensimmäiseksi he menivät ylös ja sanoivat: ”Katsokaa, me olemme suuri hieno kansakunta. Me uskomme sinua. Uskomme sanoihisi, oppiisi, joten nyt pyydämme sinua kiroamaan tuon ihmisjoukon, ajamaan heidät pois, pysäyttämään heidät. Älä anna heidän pitää enää yhtään kokousta siellä. Kaikki se meteli ja touhuaminen ja huutaminen ja laulaminen Hengessä ja tamburiinien hakkaaminen, voi, se saa minut voimaan pahoin.”
48 Tuo henki ei ole kuollut. Nuo miehet ovat kuolleet, mutta se on yhä muissa ihmisissä. Tämäkään Henki ei ole kuollut, ja se on yhä ihmisissä, kulkien suoraan kohti kirkkautta (Näin on.), ja he yrittävät koko ajan estää tietä.
Niinpä sitten, ensimmäinen asia, jonka tiedätte, katsokaa, mitä tapahtuu nyt, kun katsomme. Tässä profeetta meni ulos. Jumala kohtasi hänet siellä. Hän sanoi: ”Mene takaisin, äläkä sano mitään muuta kuin sen, minkä laitan suuhusi.”
Hän palaa takaisin ja sen sijaan, että olisi sanonut, että hän on… ”Jumala näki hänet kaukaisimmista paikoista”, Hän sanoi: ”Minä näin hänet kukkuloiden huipuilta, enkä näe Jaakobissa mitään vääryyttä.” Aamen. Hänen silmänsä valvoo varpusta, ja tiedän, että Hän valvoo minua. Hän valvoo sinua. Ja niin kauan kuin olet Kristuksessa Jeesuksessa ja Jumalan voima liikkuu lävitsesi, mitä sinä välität siitä, mitä maailma sanoo. Jumala katsoo sinua Jeesuksen Kristuksen läpi, sinun tunnustuksesi läpi, eikä maailman silmien läpi.
49 Kuinka tuo henki liikkuu eteenpäin…Nopeasti, hetkinen vain. Kun he siirtyivät eteenpäin, henki alkoi liikkua, tulla ulos noihin fariseuksiin. Jeesus Kristus tuli mukaan. Nuo fariseukset olivat niin fundamentaalisia kuin vain saattoivat olla, he seisoivat profeettojen opissa, laeissa ja niin edelleen. Nyt Jeesus tulee ja repii heidän kirkkonsa hajalle. Voi sentään. Hän näytti heille karkean tien kulkea. He sanoivat: ”Tuollainen idea, pois tuollainen mies.” He palvoivat Jehovaa; niin he tekivät.
Mitä? Jumala vahvisti Jeesuksen Kristuksen merkkien ja ihmeiden kautta, että Hänellä oli totuus. Apostolien teot 2, Pietari sanoi: ”Te Israelin miehet”, sanoi, ”tämän Jeesuksen Jumala on vahvistanut teidän edessänne ja tunnustanut miehen, jonka kanssa Jumala oli, merkkien ja ihmeiden ja ihmetekojen kautta, joita hän teki teidän keskuudessanne.” Pietari sanoi noille juutalaisille: ”Ettekö näe, että tämä on se sama linja tuolta Eedenistä?” Pietari sanoi. Ettekö näe, että Jumala oli Hänen kanssaan merkkien ja ihmeiden ja ihmetekojen kautta, joita Hän teki, ja te itse olette todistajina.”
”No”, he sanoivat, ”me olemme pappeja, olemme uskonnollisia, rakastamme Jehovaa, ja meillä on lait.”
Hän sanoi: ”Tiedän sen, mutta ettekö näe missä, ketä Jumala oli vahvistamassa?”
”No, me tiedämme, että tuo kaveri oli avioton lapsi.”
”Ettekö näe, että Jumala vahvisti hänet?” He eivät vain ymmärtäneet, siinä kaikki.” Aamen.
50 Jumala todistamassa. Tämä oli Hänen viinipuunsa, joka meni… Kun Hän meni pois, opetuslapset tekivät sitä samaa, mitä Hän teki. Ja suuri pyhä Paavali, apostoli, sanoi, että viimeisinä päivinä (Timoteuksen kirjeen 3. luvussa) ihmiset olisivat itsekkäitä, ylimielisiä, enemmän nautintoja rakastavia kuin Jumalaa rakastavia: petollisia, panettelijoita, hillittömiä ja hyvää halveksivia.
Sanotte: ”Veli Branham, sellaisia ovat kommunistit”.
Voi ei, ne olivat fundamentalistisia. Kyllä. Se oli fundamentalisteja: ”Itsekkäitä, ylimielisiä, mielihyvän rakastajia enemmän kuin Jumalaa rakastavia, joilla on jumalisuuden muoto, mutta jotka kieltävät sen merkit.” Aamen! ”Kääntykää pois sellaisista.” Pyhä Henki näki kotkan silmän kautta tämän päivän. Halleluja. Hyvänen aika, tunnen itseni nyt kaksi kertaa suuremmaksi. Katsokaahan. Jumalan kotkan silmät näkivät sen, ja Hän ilmaisi sen Paavalille, että fundamentalistit olisivat viimeisinä päivinä hyvin fundamentalistisia, heillä olisi kaikenlaisia jumalisuuden muotoja, mutta he kieltäisivät sen voiman, Pyhän Hengen voiman, joka esittäisi merkkejä ja ihmeitä Jumalan leirissä.
51 Helluntai, älkää menettäkö sitä. Kun menetätte sen, menetätte Jumalan yhtä varmasti kuin maailma on. Pysykää siinä. Ja fundamentalisti, jos olet täällä tänään, hyppää tuolta puusta alas niin nopeasti kuin voit. Aivan oikein. Voi kuinka ihanaa. Elämme viimeisiä päiviä.
Olin jokin aika sitten Brittiläisessä Kolumbiassa metsästämässä. Ja huomaa, metsästin vanhaa harmaakarhua ympäriinsä. Halusin ottaa siitä muutamia kuvia. Ja se ei pitänyt minusta paljoakaan. En halunnut ampua sitä vanhaa kaveria, mutta halusin vain ottaa kuvia siitä. Ja minä sekoilin sen kanssa, ja se vei minut pois tieltä, ja minä eksyin. Sinä yönä, jos teillä ei ole kuudetta vaistoa, teidän on parasta tietää tienne, ja siellä ei ole tietä. Kaukana takana, oli yksitoista sataa mailia kovalta tieltä. Olimme taas erämaassa, noin kaksi vuotta sitten.
Olin tulossa ylös, tuli pimeää, pilvet olivat raskaita, ja hetken kuluttua ne lähtivät. Ajoin vanhalle palaneelle alueelle. En tiedä, kuinka moni tietää, millainen polttopiste on. Se on paikka, jossa tulipalo on polttanut puut, kaikki on palanut. Kukkulan rinteellä, ja kuu paistoi alas, ja sanon teille, että tuuli alkoi puhaltaa sen jälkeen, kun pilvet olivat lähteneet pois, ja kuu paistoi noiden vanhojen, isojen, vanhojen, korkeiden, komeiden puiden ylle, ja se oli karmivimman näköinen paikka, jonka olen koskaan elämässäni nähnyt. Ne näyttivät vanhoilta hautakiviltä. Ja minä ajattelin… Sidoin hevoseni sinne, nousin alas ja ajattelin: ”Mikä tämä on?”. Ja hetken kuluttua tuuli puhalsi. Se osui noihin vanhoihin, komeisiin, korkeisiin, palaneisiin puihin, joissa ei ollut kuorta. Se teki ”whrrr”. Ajattelin: ”Voi sentään. Onpa pelottavan näköinen paikka.” Ajattelin: ”No, mikähän tämä on?”
52 Jonkin ajan kuluttua tuuli puhalsi jälleen. Ja ne sanoivat ”whoo”. Ajattelin: ”No, en ymmärrä tätä. Herra, miksi haluat, että pysähdyn tähän?” Minun teki mieli huutaa, mutta en tiennyt, miksi halusin huutaa. Ajattelin: ”Miksi haluaisit minun huutavan täällä hautausmaalla?
Nämä suuret vanhat puut olivat kerran suuria puita, mutta nyt niissä on vain… Niissä ei ole edes kuorta.” Ja ajattelin: ”Oi, ymmärrän, huh-huh, kerran ne olivat aivan kuin suuret kirkot. Huomaan, että Joel sanoi: ’Mitä kalvajamato on jättänyt, sen mittarimato on syönyt. Mitä mittarimato jätti, sen heinäsirkka söi.” Mitä metodistit jättivät, sitä baptistit syövät. Ja mitä baptisti jätti, sen helluntai söi.’ Mitä puulle on tapahtunut? Se on kuollut. Siitä on kyse, siinä ei ole elämää.” Se on totta.
Ja kun Jumala lähettää suuren, mahtavan, mahtavan myrskytuulen näihin suuriin vanhoihin, vanhoihin, kylmiin, muodollisiin kirkkoihin, näihin suuriin hautakiviin, ainoa asia, mitä ne tekevät, on valittaa ja huokaista: ”Hmm, ihmeiden päivät ovat ohi.” ”Jumalallista parantumista ei ole enää olemassa.” ”He ovat joukko puhiä kieriskelijöitä, he ovat tyhjänpäiväisiä. Umm.” Ne ovat kyllä puita, ne ovat kirkkoja, mutta ne ovat kuolleita. Halleluja. Näin on. Isoja vanhoja hautakiviä ja siinä kaikki. Kuollut muodollinen uskonto, Jumala vapahda meidät sellaisesta. Halleluja.
Jos tuo tuuli tulisi jälleen kuin raivoisa ja voimakas tuuli taivaasta, se tulisi alas taivaasta. Nuo vanhat puut eivät voisi taipua, ne olisivat liian kuolleita. Näettekö, niin Pyhä Henki iskee näihin vanhoihin kirkkoihin, myös helluntaihin: ”Voi, presbyteerit ajavat meidät ulos, jos meillä olisi siellä herätys.” Huh, pelottavaa. Kyllä. Herra, auta meitä.
Elämä on palanut loppuun. Uskontunnustukset ja kirkkokunnat, kaikki muu on polttanut Jumalan puun.
Ajattelin: ”Miten karmiva paikka.”
”Ihmeiden päivät ovat ohi. Voi, emme usko sitä.” Ja Pyhä Henki virtaa suoraan rakennuksen läpi. Kyllä.
53 Ajattelin: ”Herra, mitä tämä kaikki tarkoittaa?” Ajattelin: ”Tuon Joel näki. Hän näki kaikkien noiden puiden olevan syötyjä, Jumalan viiniköynnösten olevan syötyjä. Mitä kalvajamato jätti jälkeensä, sen mittarimato söi. Mitä mittarimato jätti, sen söi heinäsirkka. Kaikki söivät sen alas, se on kuollut.
Puu, vanha muoto seisoo yhä siinä, niin kuin hän sanoi, että heillä tulisi olemaan jumalisuuden muoto.
Ja minä sanoin: ”Se seisoo siinä, mutta mitä tulee olemaan”. Mutta Sinä sanoit: ”Minä tulen palauttamaan, sanoo Jumala.” Ajattelin: ”Miksi Sinä lähetit tuon tuulen?”
Sitten satuin huomaamaan, että aluskasvillisuuden alta nousi joitakin pieniä puita, jotka olivat suunnilleen tuon korkuisia. Samanlaisia puita, mutta ne olivat uusia, niissä oli kuori, niissä oli lehtiä, niissä oli elämää. Aina kun tuuli osui niihin, ne vain heiluivat edestakaisin. Sanoin: ”Siinä se on.”
54 ”Minä tulen palauttamaan”, sanoo Herra. ”Minä palautan kaikki ne päivät, jolloin mittarimato oli. Minä tulen palauttamaan kaikki ne siunaukset, joita luterilaisilla oli, baptisteilla oli, metodisteilla oli, minä tulen palauttamaan, sanoo Herra.” Puu, joka ei seiso jäykkänä, mutta kun Pyhä Henki lankeaa, se on taipuisa, aivan… Me saatamme olla vihreitä, mutta olemme taipuisia, veli. Halleluja. Se on yksi asia koskien meitä.
Emme ehkä ole jumaluusopin tohtoreita ja meillä ei ole kaikkea teologiaa, mutta olemme tarpeeksi vihreitä taipumaan Jumalan voiman edessä ja iloitsemaan ja pitämään kunnon vanhanaikaisen Pyhän Hengen kokouksen, sitä me tarvitsemme tänä päivänä, veli, enemmän kuin mitään muuta, pyyhkäisemään yli maailman. Aamen!
Ajattelin: ”Herra, totisesti, Sinä tulet palauttamaan, sanoo Herra.” Ajattelin: ”Mutta mitä varten Sinä ravistelet niitä?”
Herra sanoi minulle: ”Katsos, jos ravistelen niitä, se höllentää niiden juuria, niin että ne voivat kurottautua alaspäin ja saada paremman otteen.” Aamen.
55 Sellainen on vanhan ajan herätys. Kun kurkotetaan alaspäin ja saadaan parempi ote. Astukaa pois tuosta vanhasta kylmästä muodollisesta uskontunnustuksesta ja tulkaa tänne Herran viinipuuhun ja alkakaa syödä hedelmiä ja viinirypäleitä Herran viinipuusta. Aamen. ”Minä tulen palauttamaan, sanoo Herra. Minä tulen palauttamaan.”
Palauttamaan mitä? ”Kaiken sen kauneuden, jollainen hän kerran oli. Minä tulen palauttamaan saman Seurakunnan, joka minulla oli helluntaina. Minä palautan Hengen lahjat. Minä palautan merkit ja ihmeet. Minä palautan kielillä puhumisen. Minä palautan profeetan. Minä tulen palauttamaan kaiken, sanoo Herra.”
Ja Seurakunta on tulossa ylös nyt pienenä puuna, joka kasvaa suoraan ylöspäin elävän Jumalan Valtakuntaan. Halleluja. Nouskaamme seisomaan ja ylistäkäämme Häntä. Halleluja.
Herra Jeesus, me kiitämme Sinua tänään palauttavasta voimastasi. Ja Pyhä Henki ottakoon nyt tämän kokouksen käsiisi ja …?… sitä, Herran Jeesuksen Kristuksen Nimessä, tulkoon uudelleen. Oi, halleluja.